Ford Galaxy 2009: Nog steeds trillen na vervangen remschijven, remblokken

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 105

Een tijdje geleden begon mijn Ford Galaxy te trillen tijdens het remmen; directe conclusie was remschijven krom.
Remschijven met remblokken vervangen. Probleem leek opgelost trillen tijdens het remmen trad weer op : (.

Onder de garantie (na 7 maanden) remschijven met remblokken weer vervangen. Je raadt het al probleem leek opgelost, maar na paar maanden weer dezelfde probleem terug :(.

Ik heb een rustige rijstijl en ik rem niet als een gek. Gedurende eerste paar honderd km's ook rustig "in geremd".

Zijn er mensen met soort gelijke ervaring? Wat kan er aan de hand zijn ?

Alvast dank voor reacties.

metins

Geplaatst door metins (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1445) PRO, 7 jaar geleden

Als er ergens in de pas/raakvlakken iets niet vlak is , dan trekt de boel weer krom na verloop van tijd.
Naaf dient schoon/roestvrij en vlak te zijn.
De schijven zijn nieuw dus ga ik van uit dat deze vlak zijn .
De velg daarvan dient het raakvlak met de schijf oxidatie vrij te zijn en vlak.
En dan niet geheel onbelangrijk , dienen de wielbouten/moeren op de juiste wijze en met het juiste aanhaalmoment vast gezet te worden.
Dus niet takke takke met een luchtsleutel aanrammen , gebeurt nog steeds.

metins (0), 7 jaar geleden

Kaleido dank voor je reactie.
Ik heb gisteren voorwielen afgehaald.
Aantal zaken vielen mij op :
1. Wielmoeren ware wel makkelijk af te draaien. Heb geen momentsleutel, maar beetje strakker moet het wel kunnen.
2. Galaxy heeft orginele stalenvelgen, maar het is net of je een centreer ring van een paar mm zou kunnen gebruiken.
3. De (winterbanden) zijn behoorlijk afgesleten; geen mooie loopvlak meer. Profiel tussen 2-4 mm.

Ik heb wiel weer opgezet en de wielmoeren wat vaster aangehaald. Een korte rit gedaan, het 'lijkt' minder te zijn geworden, maar nog niet super.

kaleido 1 (1445) PRO, 7 jaar geleden

Winterbanden met minder dan 4mm doen niets meer , zeker als ze al zover heen zijn , zijn ze vaak ook niet meer rond .
De velg hoort strak om de naaf te sluiten , dat daar ruimte tussen zit is zo wie zo al niet goed , de velg komt hierdoor nooit gecentreerd op de naaf.
Zijn het wel de juiste velgen voor deze auto ?

metins (0), 7 jaar geleden

"-Zijn het wel de juiste velgen voor deze auto ?"
Het zijn originele 16" stalen velgen van 8 jaar oud.
Binnenkort de originele 17" Galaxy velgen onderzetten met zomerbanden. Ik laat het wel weten of de trilling daarna weg is of niet.

Heino4267 (200), 7 jaar geleden

En dan met schone pasvlakken en momentsleutel er op zetten. Aantrekkoppel is zonder vet te gebruiken 110 Nm, kruiselings de moeren aantrekken.

metins (0), 7 jaar geleden

Tip van Heino gevolgd i.c.m. zomerbanden. Helaas probleem nog niet weg :(
Een kennis gaf aan dat het aan de stuur, rempedaal kon trillen door kromme schijven achter ?!? Ik kan dat niet voorstellen, als ik tijdens de rit handrem gebruik, dan voel ik geen enkel trilling.

Het moet toch iets zijn met de remmen voor.
Remklauwen, naaf? Of toch draagarm rubbers. Lastig probleem.

Heino4267 (200), 7 jaar geleden

Dan is de volgende stap de auto op een brug zetten en net als bij de APK met een bandenlichter alle voorwiel ophangingsdelen nakijken op slijtage/speling.
Als je dan de wielen met de hand draait, kan je ook eens kijken naar je wiellagers/aandrijfassen en evt. aanlopen van de schijven.

metins (0), 5 jaar geleden

Het was gewoon roest op de velgen en naaf.. staalborstel, schoonmaken, probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.