Ford Courier: Nokkenas gebroken

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 Diesel

Hoi,

Tijdens de roetmeting voor de APK is mijn nokkenas gebroken waardoor de diestriebutieriem er af is gelopen.

Ik heb het inlaat- en uitlaatspruitstuk gedemonteerd en kan nu bovenop de kleppen kijken. Zo op het eerste gezicht lijkt het mij nog recht, maar
hoe kan ik zien dat ik kromme kleppen heb en groot is de kans dat ik kromme kleppen heb?

Is dit niet toevallig een blok waarbij je geen schade oploopt als de distributieriem knap, zoals die oude kadetjes?

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

turbo_henky

Geplaatst door turbo_henky (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Courier? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

jan T (25) PRO, 17 jaar geleden

de kans dat er geen kleppen krom zijn is zeer klein.
je kan kijken of de klepstoters even hoog liggen van een klep die krom is ligt hij meestal dieper.

groetjes jan.

turbo_henky (0), 17 jaar geleden

De klepstoters van alle uitlaat kleppen liggen ongeveer evenhoog en van de inlaat liggen ook even hoog, maar tussen de inlaat en uitlaat zit ongeveer 2mm verschil

jan T (25) PRO, 17 jaar geleden

ja daar kan je dan niet zoveel van zeggen.
meet dan de compressie of doe een lektest wat als de compressie ver verschillend is zal er een klep krom zijn zo niet dan gewoon een riem eromheen als de nokkenas erop zit en kijken of hij loopt en hoe.

groetjes jan.

turbo_henky (0), 17 jaar geleden

de compressie was al niet zo heel goed van 1 of 2 cylinders, dus of dat een goede indicatie is vraag ik me dan af. Ik heb ook geen compressiemeter.

Hoe kun je een lektest doen dan?

jan T (25) PRO, 17 jaar geleden

door je gloeibougie eruit tehalen daar een holle bougie intedraaien de zuiger boven in zetten en druk erop zetten.
dan luisteren of er ergens veel lekkage langs is.
maar als de compressie al niet best is zal het geheel niet zo geweldig meer zijn.

groetjes jan.

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Is het niet andersom? Eerst de riem erafgelopen en doordat toen de kleppen de zuigers hebben geraakt is de nokkenas gebroken. Je hebt voor 99,9% kromme kleppen. Kop demonteren en laten repareren.

turbo_henky (0), 17 jaar geleden

Ik de kop eraf gehaald en de kleppen eruit gehaald. Ik zie zo op het eerste gezicht geen kromme klep. Kun je een kromme/kapotte klep met het blote niet zien?

turbo_henky (0), 17 jaar geleden

[quote=Richard]Is het niet andersom? Eerst de riem erafgelopen en doordat toen de kleppen de zuigers hebben geraakt is de nokkenas gebroken........[/quote]
Dit is toch dezelfde volgorde als ik vertelde? Of was mijn uitleg niet duidelijk?

Hans4040 (335) PRO, 17 jaar geleden

Nee, lees maar :
Tijdens de roetmeting voor de APK is mijn nokkenas gebroken waardoor de diestriebutieriem er af is gelopen.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Inderdaad Henk, je vertelde dat de riem er af liep doordat de nokkenas was gebroken. Maar het is andersom gebeurd. Je kleppen zijn wel degelijk krom. Dat kun je pas zien als je de veren eraf haalt. Je krijgt ze (sommige) met geen mogelijkheid door de klepgeleider heen! Ze lijken dan misschien wel goed maar dat zijn ze zeker niet, bij een 1.8d is er altijd motorschade, waarom denk je dat de nokkenas breekt?! Dat komt omdat de kleppen exact recht op de zuigers staan, dus alle krachten worden rechtstandig omhoog geduwd tegen de nokkenas aan. En dan nog wat: je moet even goed controleren of de nokkenas lagering niet is afgebroken, dat gebeurd ook nog wel eens, dan kun je de kop gelijk wegdonderen.
Denk erom dat je goed controleert, als je iets over het hoofd ziet moet je later nog eens, en daar wordt je niet blij van.........

Sytze

turbo_henky (0), 17 jaar geleden

Oeps sorry, ik had het inderdaad andersom opgeschreven, maar ik was er ondertussen inderdaad ook van overtuigd dat de riem er eerst af is gelopen waardoor de nokkenas is gebroken.

Ik heb alle kleppen er inmiddels uitgehaald en had geen moeite om de kleppen eruit te krijgen. Ik zie ook geen verschil tussen de kleppen.

Hoe kun je nagaan of een klep krom is?

Ik heb inmiddels een andere kop van de sloop besteld en die komen ze binnenkort brengen! Hopelijk is die niet slechter dan die van mij was, maar dat kan haast niet want volgens mij had ik verschillende kleppen lek, want het starten met koude motor ging nooit van harte!

jan T (25) PRO, 17 jaar geleden

om te zien of een klep krom is leg je hem met de steel op een vlakke plaat en je draait hem rond en dan kijk je of hij niet slingert als hij slingert is die krom.

groetjes jan.

Hans4040 (335) PRO, 17 jaar geleden

kijk of de klep mooi door de klepgeleider heen en weer gaat zonder te klemmen,
kijk ook naar de klepgeleider zelf , of daar geen stukjes afgebroken zijn,
kijk of de klep mooi afsluit op de klepzitting.
Als dit allemaal goed lijkt , is hij recht.

mvg,
Hans.

turbo_henky (0), 17 jaar geleden

Nou dat heb ik allemaal gedaan en alle kleppen lijken mij recht!! HOE IS HET MOGELIJK!!
Ik heb inmiddels een andere kop van de sloop gehaald welke op het oog betere kleppen en klepzittingen heeft, dus hopelijk start mijn karretje straks beter dan hij deed.
Maar ik denk dat ik het alleen met een andere nokkenas ook had gered!

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Wellicht wel, maar ze hebben echt wel een beste tetter voor hun harses gehad hoor, dus dit is beter.......

Sytze

jan T (25) PRO, 17 jaar geleden

ja sytze als ik er aan denkt wat voor klap het geweest is krijg ik al hoofdpijn.

groetjes jan.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

beter gewoon vervangen ja, alders krijg je straks het gedonder dat de kleppen van de stelen afbreken. Heb hier laatst ook wat topics over gezien. Gevolgschade na riembreuk. Dat wens je niemand toe.

Groeten Marcel

turbo_henky (0), 17 jaar geleden

Ik heb de kop erop zitten. Tijdens de eerste startpoging de boel ontlucht, maar hij sloeg net niet aan. Er is 1 cylinder die het doet en soms 2.
Ik heb dus een kop van de sloop gehaald met de versuivers er nog in. Deze heb ik in eerste instantie laten zitten, maar ik wil nu dus mijn eigen versuivers erin zetten (daarvan weet ik zeker dat die goed zijn). Ik heb echter geen passende dopsleutel hiervoor.
Zijn hier speciale sleutels voor net zoals een bougie sleutel?

Ook heb ik de klepspeling gecontroleerd en die staat wel erg ruim! Gemiddeld staat die op ongeveer 0.7 mm in plaats van ongeveer 0.35 en 0.5! Zou dit er ook voor kunnen zorgen dat het blok niet wil lopen?

Groeten Hendrik

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat ie niet wil lopen komt door de lucht in de brandstofleiding. Wel even goed ontluchten, of anders even aantrekken achter een andere auto, loopt ie gelijk!

Sytze

turbo_henky (0), 17 jaar geleden

Ik heb de boel reeds ontlucht. Dit doe ik door de aansluitingen op de versuivers los te draaien tijdens het starten en zogauw er diesel uitkomt draai ik het vast.
Dit heb ik dus gedaan bij alle 4 de verstuivers, maar hij loopt dus maar op 1 cylinder en heel soms 2.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Hij staat toch wel op tijd mag ik hopen????!

Sytze

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je zeker weet dat hij optijd staat, gewoon doorsterten mat gas vol ingetrapt, lucht doet rare dingen hoor.

Groeten Marcel

turbo_henky (0), 17 jaar geleden

Hij staat wel op tijd omdat er wel 1 cylinder is die het doet! Ik heb tijdens het starten de verstuiver 1 voor 1 los gedraaid en kwam er zo achter welke cylinder het deed. De overige 3 verstuivers heb ik vervangen door de verstuivers van mij oude kop. Toen weer starten en tijdens het starten dus weer ontluchten en toen sloeg hij aan!!

Samengevat: Hij doet het weer!!! :)

Hartelijk dank voor jullie adviezen! Ik hoop dat ik de volgende keer weer een beroep op jullie mag doen!

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

tuurlijk, daar zijn we voor.

Groeten Marcel

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ach ja, anders hebben we toch maar niets te doen..........

Sytze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Courier of stel zelf een nieuwe vraag.