Ford Fiesta 2014: nokkenassen en krukas

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 990, Vermogen (kw): 100

Bij handmatig draaien van krukas draait kleppentrein soms wel soms niet mee. Hoe is dat mogelijk?
Snaar nooit vervangen dus af-fabriek nu opeens onstaan.
Na vervangen wordt soms oude bout gebruikt met dit gevolg, maar waarom draaien de nokkenassen soms wel en soms niet mee?

sophos

Geplaatst door sophos (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Fiesta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Is er nu een probleem dan ?

sophos (0), 1 jaar geleden

Kan niet meer rijden. Na lichten kleppendeksel gekeken naar gebroken riem, maar in orde. Daarna krukas met hand gedraaid en soms draaide de riem de nokkenassen wel en dan weer niet. Riem zelf is op wat scheurtjes na prima.
Het intermittent probleem is dat te verklaren door een losgelopen krukasbout?

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Denk dat er ook tanden uit je riem zijn , en de opmerking van scheurtjes in de riem maar verder prima is natuurlijk discutabel , de riem is gewoon versleten , is de juiste olie gebruikt ?
Waarschijnlijk ook kleppen krom .
Olie zeef verstopt enz.
Hoever reikt de kennis ?

sophos (0), 1 jaar geleden

Maamdag verder. Zal wel lukken, wil alleen niet meer open maken dan nodig. Dus als kop er niet af hoeft. Oliezeef bekijken is nog meer werk met carterpan eraf. Beter dan motor eruit.
Klein motortje betekent dat toleranties minimaal zijn en er niets te zien valt zonder openmaken.

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Je kunt een lektest doen om te zien of je kromme kleppen hebt .
Maar als de nokkenassen maar wat doen tja .

sophos (0), 1 jaar geleden

Sommigen beweren dat de kleppen van de 1.0 ecoboost niet gauw krom zijn, maar de boel dicht laten is ook een grote gok. Na 250k zal niets meer echt 100% zijn, dus gaan we misschien van de ene ellende in de andere als we het openmaken. Laat wel weten hoe het afloopt.

sophos (0), 1 jaar geleden

Riem eraf en 17 'tanden' finaal afgeritst. Aanzienlijke schade nu verwacht?

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Dacht ik al wel , alles op tijd zetten nieuwe riem er op en je weet het als hij wil lopen.

sophos (0), 1 jaar geleden

sophos (0), 1 jaar geleden

Andere ecoboost fox motor gevonden, maar is 125pk ipv 100. Motor komt geheel compleet, maar zonder bak. Overzetten en aansluiten werkt, of motor eerst helemaal kaal maken vootdat overzetten kan?

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Dan heb je ook de motorcomputer nodig en dan hoop ik dat de software met elkaar praat , auto zal het anders niet doen of slecht , jou auto heeft software voor 100 pk deze motor heeft 125pk gaat zonder aanpassing niet werken.

sophos (0), 1 jaar geleden

Daar waren we al bang voor. In de basis is het dezelfde motor dus wordt het wasrschijnlijk een kale motor plaatsen,

sophos (0), 1 jaar geleden

Motor zit er weer in; alleen nog nieuw flexible uitlaatdeel plaatsen en benzinepomp aansluiten. Via diverse andere forums kwamen we erachter dat het inderdaad dezelfde motor is (1.0 ecoboost 100/125hp). Hier en daar kleine verschillen, maar met gebruik van de oorspronkelijke kabelboom zijn de die op te lossen.
Alleen de bak is anders en de 125 heeft een dmf en de 100 een smf.

check

Beste antwoord, geplaatst door sophos (0), 1 jaar geleden

Ter afsluiting. Fiesta 125pk motor (met turbo) past op 100pk en rijdt prima. Electronica onveranderd gebleven. Versnellingsbak moest wel worden overgezet (5 bak ipv 6 bak met dmf vliegwiel), maar was geen probleem. Ben alleen benieuwd of ooit problemen komen met turbo. Naar horen en zeggen heeft 125pk electronische ontlastklep, maar 100pk heeft atm. wastegate.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Fiesta of stel zelf een nieuwe vraag.