Als ik met mijn Ford Focus tussen de 110 en 130 km pu rijdt, schudt het stuur enigszins. Houd ik het stuur vast dan is het hinderlijk, maar aanvaardbaar, hoewel de trilling wel het rijgenot beinvloed. Laat ik het stuur los, dan schomelt het stuur. In eerst instantie zaten er winterbanden op. Wielen laten balanceren, maar niet echt resultaat. Wielen van voor naar achter, ook geen resultaat. Vervolgens winterbanden vervangen door zomerbanden "Michelin". Helaas geen resultaat. Bij een ander bedrijf laten balanceren, helaas ook niet het resultaat. Daarna nog naar een bedrijf geweest dat "aan de auto" heeft gebalanceerd, maar ook dat leidde niet tot het gewenste resultaat. Bandenmaat is 205/55/R16
Ook heb ik al mijn 3e paar remschijven in 10.000 km. Volgens leverancier staat dat echter los van de onbalans. Heeft iemand een soortgelijke ervaring of nog een idee waar naar gekeken kan worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
trilling in het stuur wordt veroorzaakt door onbalans. Op en neer gaande trilling is meestal statisch onbalans, kan ook van de achterwielen of iets anders komen. Meestal kun je dat (tegelijkertijd) ook ergens op de vloer voelen.
Als het stuur heen en weer gaat? is meestal dynamisch onbalans (heen en weer)in 1 of twee voorwielen.
Voordat je opnieuw gaat balanseren. Eerst wat andere zaken op orde brengen. Door het wisselen van verschillende wielen worden de wielbouten dieper of minder diep gedraaid. Voor het monteren moeten de volgende zaken kloppen. Hoort de wielbout wel bij de velg??? lengte verscihil te groot? of conische deel in overeenstemming met de velg? De schroefdraad van de wielbouten en die in de naaf moeten vrij van roest zijn. De bouten moeten zonder de velg ertussen ruim voldoende ver in hun gaten geschroefd kunnen worden.
Als dit allemaal in orde is zorg je ook nog dat het vlak waarop de velg op de naaf komt volkomen vlak en roestvrij is. Ook het wiel zelf moet op die plaats vlak en roestvrij zijn.
Nu monteer je het wiel en zet je de wielbouten kruislings vast bij een vrijhangend wiel. Hiervoor gebruik je een momentsleutel en daarmee zet je het wiel met de juiste spanning vast.
Nog wat zaken welke er mis kunnen zijn gegaan, maar welke meestal tijdens het vlakken boven water komen.
Vervormen van de wielnaaf, de velg, de bouten of de schroefdraad in de naaf.
Een los wiel balanseren is eigenlijk altijd voldoende, als de volgende zaken in acht worden genomen. De velg moet op dezelfde wijze worden opgespannen als op de auto. (centrale ring in passend gat van de velg, of op de wielbouten zelf.) Oude gewichten en klonten vuil van de velg verwijderen. Balanseren en fijn balanseren tot nagenoeg 0 gram, waarbij niet meer dan 1 gewichtje aan de binnen en buitenkant gebruikt dient te worden. (Corrigeren door opschuiven en afknippen van de gewichtjes) Natuurlijk moet de band geen hoogteslag hebben en netjes (met bandenvet) op de velg gemonteerd zijn. De bandenspanning mag niet te laag zijn.
Omdat de schoongemaakte, ontroeste delen nu kaal zijn zullen ze snel weer gaan roesten. Hoewel ik weet dat nu een aantal lezers over mij heen vallen adviseer ik om de kale vlakken tegen roest te beschermen door ze vettig te maken. De schroefdraad met olie smeren en daarna met een doek afvegen..
Er zijn nogal wat fabrikanten die het smeren van wielbouten en konische delen ervan verbieden.
Als je na ongeveer 500 km nogmaals de aanhaalspanning van de wielbouten controleert en je bemerkt dat alle bouten nog voeldoende spanning hebben is het probleem definitief over tot het volgende set winterbanden geplaatst gaat worden.
Dank voor je info,
ik hoop dat je gelijk hebt, echter wielnaaf is nagekeken en bouten zijn orgineel. Wel weet ik dat moeren met een electrische schroefmachine zijn aangedraaid, dus gezien je verhaal mogelijk te vast zitten. Dat ga ik nog proberen. Roest is uit te sluiten, ook daar is naar gekeken. De velg en wielnaaf zijn in orde, ook daar is naar gekeken.
Groet,
Ronnie
12 jaar
Dank voor je info,
ik hoop dat je gelijk hebt, echter wielnaaf is nagekeken en bouten zijn orgineel. Wel weet ik dat moeren met een electrische schroefmachine zijn aangedraaid, dus gezien je verhaal mogelijk te vast zitten. Dat ga ik nog proberen. Roest is uit te sluiten, ook daar is naar gekeken. De velg en wielnaaf zijn in orde, ook daar is naar gekeken.
Groet,
Ronnie
12 jaar
Kijk dan vooral of wielen wel echt rond zijn en niet slingeren, De (nieuwe) michelin banden is de beste keus welke je kunt maken, maar ze kunnen ook verkeerd gemonteerd zijn. Op de rand ervan loopt langs de velg een bies (verhoging), deze moet overal even hoog zijn tov van de velgrand en ook in de breedte mag er geen verschil zijn. Als dat wel het geval is of er zit ergens een knik in de rand, is de band tijdens montage (misschien onherstelbaar) beschadigd.
Het on genunanceerd vast zetten van bouten met een luchtsleutel kan onherstelbare schade aan de naaf, de velg en de schroefdraad van de bouten en de naaf aanrichten.
Het met de luchtsleutel indraaien en daarna met de momentsleutel vastzetten is een veel gebruikte methode. En levert bij deskundig gebruik van het luchtgereedschap geen enkel risico op.
Ik ben benieuwd??
Zitten er orginele velgen onder met de juiste ET waarde?
het kan natuurlijk mogelijk zijn dat de band niet goed is gemonteerdop de velg. Echter toen er winterbanden op zaten, had ik last van dezelde klachten. De velgen zijn origineel Ford, die standaard met dit model worden meegeleverd.
12 jaar
Passen de velgen wel goed op de naaf v/d auto? moet er geen ring in de velg om de grote maat velg naar naaf aan te passen. als je het wiel los draait en zie je deze zakken zit er ruimte op, kan ook onbalans opleveren. remschijven heb ik nog geen verklaring voor misschien te vast aandraaien met een tol, met een momentsleutel is het beste.
Wat betreft de snelle slijtage van de voorste remblokken, dit kan naast een luie voet of te zwaar gaande plunjers ook veroorzaakt worden doordat de achterremmen een veel te klein aandeel voor hun rekening nemen bv omdat deze vastzitten of omdat de lastafhankele remdrukregelaar niet juist is afgesteld.
Wielen altijd op de wielmoergaten (5) balanceren.
12 jaar
heb even alles vluchtig gelezen maar zie niet dat de rubbers van de draagarm voor zijn gecontroleerd
en of dat de banden op de wagen met een scooter/finishbalanceerder zijn gebalanceerd (dit houdt in op de wagen zelf de banden met apparaat ronddraaien en dan via meter aflezen wat de onbalans is)
dit is eigenlijk oude apparaat wat van vroeger komt maar in deze gevallen de perfecte oplossing is
onbalans kan namelijk ook vanuit de assen en aandrijflijn komen
op deze manier kun je het wegwerken
ik zelf heb het ook meegemaakt
4michelin, werdt minder
alle banden gefinishbalanceerd, bleek bij 2 velgen niet te lukken ivm veel gewicht (op ander apparaat was het wel goed)
andere 2 gingen, die zijn voorop gekomen en was toen eigenlijk in stuur goed
4nieuwe velgen, werdt minder
achter is het nu rustig en voor ook
tevens moet ik zeggen dat gevoelsmatig het vervangen van rv draagarm ook iets heeft geholpen (dit kwam omdat de oude krom was door schade)
@healb
dat is juist het laatste wat we doen op de wielmoergaten balanceren dit ivm sommige peugeot velgen geen centercap hebben en dus moet
maar dit gaat nooit lekker en kost meer tijd
met juist inspannen werkt het ook goed
Beste mensen,
allemaal dank voor jullie reacties en suggesties. Inmiddels begint de auto weer tetrillen in de remmen. dat gebeurt stes na 3000 km. Morgen gaat mij auto weer terug naar de garage. Ik zal jullie suggesties daar ook nog eens voorleggen. Bij de garage weten ze het ook niet meer, maar ze willen nog een laatste poging doen (onder garantie voorwaarden). Ik hoop op een positief effect. Ik laat de afloop altijd even weten.
12 jaar
misschien ligt het aan de bestuurder zelf
pittig rijden,hard remmen.
na hard remmen voor bijv. stoplicht het rempedaal ingedrukt houden.zo kunnen de schijven kromtrekken.
Het grote probleem bij een undercar balanser is dat bij aangedreven wielen het andere wiel niet stil gezet mag worden, omdat dan de zonnewielen met hoge snelheid in het differentieel huis gaan draaien en daardoor grote schade aan het differentieel kunnen veroorzaken... Als je het wiel aan de andere kant mee laat draaien, beinvloedt dat de meting aan het te balanseren wiel. Je wordt er gek van..
Overigens het onbalans van een "goede- speling vrije" aandrijfas is te verwaarlozen.. Het onbalans wat in de as ontstaat door scheef gestoken spiebanen in de naaf of de satelieten wordt vaak onder belicht.. Door de as tov van die spiebanen 180 graden te draaien kun je de slingering van da as soms te niet doen. (of juist verergeren. Dan weer terugzetten)
Bij gevoelige auto's tekenden wij vroeger af welke plek van de velg op welke plek van naaf gemonteerd was.. Hetzelfde deden we bij de assen en de naven.. Allemaal om veel trillingsproblemen te voorkomen...
@hierboven
klopt helemaal met wat je zegt
je moet net geluk hebben dat wiel niet teveel effect of verschil uit hoevend
achter is het wel zeer goed te doen
maar voor zit je met de aandrijflijn
maar zo als ik tot op hede heb meegemaakt valt het nog te verwaarlozen
0gram krijg je toch nooit echt
een goeie meter zal zltijd onbalans voelen
gaat erom dat fibratie dor de rubbers goed opgevangen worden
zo volg ik het ook niet waarom alle auto's rond de 110-130 het probleem hebben
je zou zeggen dat dit per merk type anders is maar dit is het ook niet
wat we ook keer hebben gedaan is de auto starten en optrekken naar 120km/h meten
wielen stoppen, lood plakken en opnieuw
het probleem is dan of je meter niet de fibratie van de motor als onbalans meeneemt
maar wel beter voor je zonnewielen
Terug naar het probleem van René,, Het onbalansans (wat er eigenlijk altijd wel is, zal verergerd worden door speling op de buitenste of binnenste stuurkogels.. Omdat het stuur beweegt tijdens het remmen, zou ik daar mijn aandacht op willen richten..Slingerende remschijven geven hetzelfde effect.
Hoi Luitjes,
de auto staat sinds vorige week donderdag in de garage, dus ik kan het resultaat nog niet terugkoppelen. Ik ben wel blij met jullie suggesties, behalve die over de rijstijl. Weet dat ik 30.000 km per jaar rijdt en gemiddeld 150.000 km met een (2 e hands)auto afleg. Ik heb nog nooit van mijn leven iets aan mijn remmen gehad, dus daar zoek ik het probleem in elk geval niet.
12 jaar
Auto inmiddels terug ontvangen. de remschijven vevangen door "Bosch", ook remblokken vernieuwd. Het trillen leek even weg te zijn, maar komt nu weer terug. Hoewel in eerste instantie was aangegeven ook andere velgen te gaan proberen, is dit volgens mij niet gebeurd. De garage heeft nmm zijn best gedaan zelfs buiten garantie om, maar kan dit probleem niet tackelen en begin nu echt in e onkosten te raken (3 keer nieuwe remschijven, onderzoek aan de auto etc etc.. Bij de volgende beurt in september laat ik er nog eens naar kijken door een andere garage, als ik de auto dan nog heb. Het rijplezier is helaas weg, jammer want het is een prachtige auto.
12 jaar
die andere garage gaat natuurlijk weer van voor af aan beginnen... Beter is de houdige garage nogmaals het probleem voor te leggen. Als ze de kennis en de spullen in huis hebben moeten ze er uit komen... Voor de goede orde?? alles nogmaals op een rijtje...
Het (minimale) onbalans wat er altijd is mag niet merkbaar zijn in het stuurwiel.. Duidelijk is dat het om een dynamisch onbalans gaat.. (het onbalans resulteert in een heen en weer gaande beweging van het stuurwiel).. Als we er van uitgaan dat tot nu toe alles op korrecte wijze is gecontroleerd?? blijft er buiten speling op de fuseekogels, spoorstangeinden binnenste spoorkogels of speling op het stuurhuis. nog over. speling op de onderste draagarm door versleten of gescheurde silentblocs..
Ook de sporing kan er toe bijdragen dat het stuur gaat trillen.. Vooral als de wielen in de rechtuitstand volkomen neutraal draaien, is de kans op trillen groter. Binnen de voorgeschreven marge beide spoorstangen wat meer, of juist wat minder toespoor geven geeft soms voldoende effect om niets meer te merken... Je zorgt daardoor soms dat de wielen iets meer gedwongen worden steeds de zelfde kant op te drukken...
Voor de goede orde nogmaals de basisregels van het balanseren..
Het wiel wordt op een as geplaatst,. de As is op 1 plaats niet omhoog, omlaag of heen en weer te bewegen(balanseerapparaat... Het wiel moet zodanig op de as geplaatst worden, zodat de later te plaatsen binnenste loodjes exact boven of onder het eerder genomde vaste punt komen.. Tijdens het rondslingeren van het wiel hebben de vertikale krachten op dat punt geen effect.. Het apparaat zal ze dan niet registreren.. Voordat men gaat slingeren moet eerst al het oude lood verwijderd worden... Ook moet de velg goed schoon zijn... Binnen in de tubeless band mag er niets rond rammelen (wat later voor onbalans kan zorgen op een willekeurige plaats. Nu wordt het wiel rondgedraaid op de voorgeschreven snelheid.en in de richting waarheen het op de auto vooruit draait.. Het apparaat geeft aan op welke plaats er hoeveel gewicht geplaatst moet worden. (op de buitenste rand van de velg, of iets terug) Plaatst dat gewicht. Controleer nu of het gewicht op de juiste plaats gemonteerd is en of het gewicht voldoende zwaar of misschien te licht is.. Door het gewicht iets te verplaatsen en door er iets af te knippen kun je met 1 gewicht bereiken dat het apparaat op volkomen 0 gram uitkomt. het wiel slingert niet meer.... Nu laat je het wiel los en het zware deel zakt exact onder het scharnierpunt naar beneden.. Door tegenover deze plek het juiste gewicht te plaatsen wordt het wiel volkomen neutraal.. Ook nu weer kun je door schuiven en knippen de juiste plek exact bepalen.. Als het wiel in elke stand blijft staan is het perfect gebalanceerd met een minimum aan gewichtjes eraan.. Teveel gewicht kan weer zorgen voor nieuw onbalans..
mijn advies zou zijn monteer 2 andere banden/velgen van andere auto waar je zeker van bent dat die goed zijn
als je dan niks meer merkt is het hoogste waarschijnlijk hoogte slag
verder als er al 3 remschijven op gegaan zijn
dan zou ik toch de slingering willen weten van de naaf
als de naaf krom is dan trekt je remschijf ook krom
dus fibratie zullen dan goed mogelijk zijn
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar