close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford fiesta 1.8 diesel: ontlucht of niet?

Bouwjaar: 1995

had ff geleden gevraagd waar ik moet ontluchten en schroefplugje gevonden zoals was gezegd(NIELS)
ik heb dus plug afgehaald en motor laten draaien
een tijdje is er geen druppel gekomen daarna begon het te pruttelen en beurtelings niets
ik had echt stromend water verwacht of deed ik verkeerd
dank u

Geplaatst door

anadol (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nee,je hebt het niet verkeerd gedaan.komt zo nu en dan water uit stromen.motor warm laten draaien,en dan voorzichtig de lucht er uit laten,tot er koelvloeistof komt.voor de rest ontlucht het koelsysteem vanzelf.

er komt pas vloeistof uit als de thermostaat losgaat,dus vandaar.....en die opent en sluit elke keer.

is dus goed gegaan...:)

niels

Niels8175 0
badge

20 jaar

machtig dus dat openen en sluiten gebeurt om de halve minuut.
en ik maar wachten op stromend water
simpel is volgende: motor eerst warm laten lopen, plug open(volledig eruit?) eenmaal pruttelend vloeistof mag ie weer dicht.neem ik aan ? verbeteringen welkom

anadol 0

20 jaar

ja,je zegt het zelf goed...:)de thermostaat blijft open en dicht gaan,dus ene keer komt er wel vloeistof,andere keer niet..

de stop moet er idd helemaal uit.
het pruttelen komt doordat de koelvloeistof in het blok wel door de kachelradiateur gaat,en door het blok.(wordt rondgepompt door de waterpomp)maar niet door de radiator die voorin het motorcompartiment zit.daar komt pas hete vloeistof als de thermostaat los gaat. door de warmte wordt er druk opgebouwt.
vloeistof onder druk heeft een hoger kookpunt(zo'n 110 graden C)en die komt dan ineens in contact met de buitenluchtdruk,en gaat dan spontaan koken,dus pruttelen.
de thermostaat opent bij zo'n 90 graden C,maar de thermostaat heeft ff tijd nodig om op te warmen,en open te gaan,dus kom je al snel aan 100 graden C.

bij stationair lopen kan het openen en sluiten om de halve minuut zijn,maar bij volle belasting en warm weer,kan het zo zijn dat dat thermostaat volledig los blijft staan,en dan nog niet genoeg koelt,en dan slaat je fan aan,die dan extra lucht door de radiateur trekt...

Ps,
ik heb je mail gehad,en heb gereageerd in het andere topic(ventilator)
ik heb nogal probleempjes met mijn outlook.kan geen mail ophalen..ene keer wel,soms een week niet.excuses daarvoor,en ook voor anderen die mailen.
voor verdere vragen mag je me mailen(en dat mag,is niet vervelend hoor..:),daarom staat het mailadres erbij)
op nielspepiels5@hotmail.com.

dan komt ie zeker aan.

groetjes niels

Niels8175 0
badge

20 jaar

voor alle duidelijkheid:even redeneren; het heeft geen zin om met ontluchten te beginnen als de motor niet warm is hoe warmer ,hoe beter zodat thermostaat langer openblijft en zo optimaler kan ontluchten omdat je bij een losse thermostaat over heel de circuit beschikt en efficienter kan ontluchten?.

anadol 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.