Lijkt er op dat mijn Ka soms op drie poten loopt. De vonk van een van de cilinders is wel erg lang maar niet 'vet'.
Hoe kom ik bij de ontstekings unit/module. Kan er niet bij komen. Moet ik eerst het luchtinlaatspruitstuk eraf halen of is er een handiger manier?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja,vanaf de onderkant?!
En inlaat er af halen is niet nodig
Dat vonken van de bougie's kan je niet niet met het oog bepalen,of het goed of slecht is.
Denk eerder aan bougiekabels,of de bougie's zelf.
Niels
ik heb even onder de auto gelegen maar kan er niet bij, ik zie niks.
Als ik de bougiekabels lostrek bij draaiende motor dan krijg ik bij drie cilinders een nette korte vette vonk. Alleen bij de vierde een lange smalle vonk. Vonk met te weinig capaciteit dus.
grt
Ruud
19 jaar
Hoezo zie je niets dan?
De bobine zit onder het spruitstuk,op het motorblok gemonteerd.
Volg de bougiekabels maar even,dan vind je hem wel.
Nogmaals,op het oog kan je de vonk niet beoordelen.
Succes
Niels
Dan ga ik nog maar even beter kijken. Zit er nog een enkele bobine op dan? Was eigenlijk in de veronderstelling dat iedere cylinder zijn eigen ontsteking had.
Ik heb een model met airco, zitten die pijpen niet in de weg dan?
19 jaar
Je hebt een zogenaamde DIS bobine.
Deze vonken 2 bij 2,dus cilinder 1 en 4,en 2 en 3,tegelijk.
Je filter/droger zit er inderdaad vlakbij,en die pijpen zitten inderdaad in de weg,vanaf de bovenkant.
Maar vanaf de onderkant,zie je hem zo zitten.
Het is een vierkant blok,ongeveer 10 bij 5 cm.
De bougiekabels zitten er alle 4 aan.Dus is wel 1 blok.
Niels
Dan zal ik die DIS bobine wel moeten vervangen. Duur geintje?
19 jaar
Ik zou zeggen,nee.
DIS bobine's gaan bij de Ka nooit defect.
Bij de oude generatie tenminste niet.
Zou beginnen met kabels/bougie's..
Niels
en dan het liefts wel de orginele bougie's
als ze erg vast geroest zitten eerst proberen iets strakker vast te draaien en dan losdraaien, afbreken van deze bougies bij demonteren komt regelatig voor. dus wees voorzichtig.
de orginele Ford bougies zijn beter tegen roest bestand..
nieuwe bobine bougies en bougiekabels gemonteerd de zekeringen en relais nagekeken, en start wel maar springt niet aan. accu is perfect.
wie weet oplossing
4 jaar
bovenstaande hoort bij ford ka 1999
4 jaar
Dan heb je iets verkeerd aangesloten. Klopt de ontstekingsvolgorde nog wel?
4 jaar
Hoi Heino dank voor reactie voor je reactie
heb alles volgens schema aangesloten ook de ontsteking volgorde .
zou het ook de onstekings module kunnen zijn,en waar zit die, is toch iets anders als de bobine.
weet geen raad auto liep altijd perfect.
mvg con evers
4 jaar
Ik heb dat zo neergezet, omdat je normaal gesproken de bougiekabels van de oude bobine af haalt en ze overzet op de nieuwe bobine, die je in precies dezelfde stand houdt. Dan weet je zeker dat de ontstekingsvolgorde hetzelfde is. Je kunt ook niet zoveel verkeerd aansluiten, behalve de volgorde van de bougiekabels.
Kan jij omgaan met een multimeter?
4 jaar
nee heb geen multimeter
4 jaar
Heino of is het krukas sensor of elektronische, snap het niet meer, gisteren alle stekkers nagekeken en schoongemaakt maar hij geeft geen vonk op alle bougies ,de motor draait alleen maar rond zonder dat hij aanspringt. weet het niet meer,
4 jaar
Ik zit te kijken wat je hebt vervangen.
Heb je de voedingsaansluitingen van de bobine niet per ongeluk omgedraaid?
4 jaar
Die zit er goed in want door het klipje op de stekker kan hij maar op een manier in, ik heb hem met de obd ll scanner gescand,die zegt storing in de ECU en nu.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar