auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Ka: opnieuw remproblemen bij oude Ford Ka

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i

Ik heb een Ford Ka uit '98 (+-110 000 km) met remproblemen. Gisterenavond merkte ik na zo'n 5 km dat mijn auto niet meer versnelde bij het indrukken van de gaspedaal. Hij bleef steken op +- 60 km/u. De gaspedaal voelde erg zwaar aan en het leek alsof ik de auto niet meer echt onder controle had. Enkele kilometers verder week de auto bij het remmen voor een rood licht (dat maar net voldoende lukte) naar rechts. Ter hoogte van mijn rechtervoorwiel zag ik rook. Daarna leek de auto echt tegen te wringen waarop ik hem aan de kant parkeerde. De rechtervoorrem was verhit: ik hoorde een sissend geluid en rook een verbrand geurtje. Enkele uren later reed ik weg met afgekoelde remmen en ondervond ik geen problemen meer. Veiligheidshalve heb ik er wel maar 50 km/u mee gereden en heb ik hem meteen bij de garagist geparkeerd. Ik durf er niet meer mee te rijden omdat het niet de eerste keer is dat ik niet kan vertrouwen op mijn remmen.

In december '09 heb ik exact hetzelfde probleem gehad. Toen ben ik er wel nog even mee blijven rijden omdat ik er in eerste instantie geen last meer van leek te hebben buiten wat piepende remmen. Ik gebruik de auto nl. niet vaak en rij er vooral korte afstanden mee in de buurt, meestal aan 50 a 70 km/u. Bij enkele langere en snellere ritten deden de problemen zich wel opeens terug voor, dus toen ben ik ermee naar de garage getrokken. De remmen zouden zijn blijven hangen waardoor de remblokjes afgesleten waren, vertelde men mij. Gevolg: vervanging van de 2 voorste remblokken en rijmschijven alsook de remklauw en de remvloeistof.

Aangezien ik zelf helemaal niets van auto's ken, post ik mijn verhaal hier in de hoop dat er mensen zijn die weten wat er mis kan zijn. Kan het opnieuw hetzelfde probleem zijn? Is de herstelling niet goed uitgevoerd?... Mijn auto staat nu weliswaar bij de garage, maar ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen meer in. Wat auto's betreft, kan men mij gewoon alles wijsmaken ;) Aangezien mijn auto al heel wat jaartjes en kilometers meegaat, wil ik geen nodeloze herstellingen uitvoeren als het enkele maanden later toch weer misloopt. Dan kan ik beter een nieuwe kopen. Idealiter zou ik toch nog graag een jaartje met mijn oude auto verder kunnen...

Iemand raad?

Gerry

Geplaatst door

Gerry S. (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je zegt zelf al dat er weinig mee gereden wordt.

De kans is groot dat door het weinige rijden de remklauwen vast zijn gaan zitten.
Rook, sissend geluid en verbrand geurtje duiden op verbrande remblokjes.

Remklauwen gangbaar maken, remblokjes en eventueel remschijven vervangen en dan is je probleem waarschijnlijk opgelost.
Dan ook even het remsysteem ontluchten/verversen, want door de hitte kunnen er gasbelletjes is je remvloeistof zijn ontstaan, waardoor je een wat wazig gevoel in je pedaal kunt krijgen. Zeker als het watergehalte van de remvloeistof te hoog is. Remvloeistof trekt namelijk water aan, waardoor het kookpunt wordt verlaagd en er makkelijker gasbelletjes ontstaan

Als er inderdaad weinig gereden wordt met de auto, dan adviseer ik je om de remklauwen wat vaker te (laten) controleren of ze nog gangbaar zijn.
Zo'n controle duurt niet zo lang en kan je een hoop narigheid besparen.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

@Hans, heeft wel een kern van waarheid maar een systeem moet toch wel goed blijven werken als het net 2 maanden geleden vervangen is.

@Gerry,
Ik zou toch terug gaan naar die garage, het zou kunnen dat er een remslang nog verstop zit of dat de remblokken vast blijven zitten in het juk.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de reacties!

Ik heb de km-stand eens gecontroleerd en ik heb sinds de reparatie anderhalve maand geleden zo'n 425 km gereden. Toegegeven, de wagen staat ook altijd buiten, enkel beschut tegen de wind. Kan ik zelf gemakkelijk controleren of de remklauwen nog gangbaar zijn? Het zou handig zijn moest ik dit, zeker bij slecht weer, kunnen nagaan voor ik met de auto vertrek. Of kan zo'n remklauw ook opeens tijdens de rit gaan vastzitten ondanks de controle vooraf?

Ik heb vanmorgen eindelijk reactie gekregen van de garage. Het probleem dat zich vorige keer aan de linkerkant heeft voorgedaan, zou zich nu rechts hebben herhaald. Het gevolg is dat er een nieuwe rechterremklauw en 2 nieuwe remslangen geplaatst moeten worden. De kostprijs zou zo'n 200 euro bedragen :(

Wat ik me wel nog afvroeg: toen ik de auto binnenbracht moeide een andere mecanicien zich in het gesprek en hij beweerde dat er bij de vorige reparatie een fout was gemaakt. Toen was er nl. maar 1 remklauw vervangen en hij meende dat er toen meteen 2 remklauwen vervangen hadden moeten worden om het probleem dat ik nu had te voorkomen. Klopt dit of heeft het toch vooral te maken met de combinatie auto van bijna 12 jaar oud en barre weersomstandigheden?

Gerry

Gerry S. 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.