Beste knutselaars,
Ik heb een probleem wat al tijden speelt. Mijn transit heeft last van een piepend geluid bij ongeveer 3000 rpm, en soms afhankelijk van buitentemperatuur ook stationair. Beetje hetzelfde geluid als een slippende V-snaar van vroeger.
Wat wil nu het geval, na goed onderzoek (voor zover ik dat kan) zag ik dat een lager van de spanrol veel speling had. Ik dacht, lager vervangen! (had komplete spanner kunnen bestellen, maar lager is goedkoper)
Deze vervangen en het liep weer netjes rond.
Echter bleef dat geluid komen, dat was het dus niet......Als ik met remmenreiniger (ontvetter) even de riem tijdens het draaien royaal inspuiten, was het tijdens het spuiten weg.
Het kan zijn dat de multiriem op is, maar deze is een maand voor dat ik zelf op onderzoek uit ben gegaan vervangen door de dealer! Omdat ik dat probleem al langer heb en dacht dat de garage het op kon lossen. Ze vervangden de riem en het was even weg.
Dus de riem kan het ook niet zijn, maar wat dan wel? Dynamo is stuk geweest en zit een gereviseerde in met vrijloop.
Iemand enig idee????
Dan mijn acculampje in het dashboard. Deze blijft branden! Echter als gediplomeerd elektricien had ik al gemeten of de spanning veranderden van 12V naar 14,5V (ongeveer) bij het draaien van de motor. Dat gebeurt netjes. Ook loopt er stroom als de dynamo laad. Met stroomtang gemeten. Echter brand TOCH het lampje. Nu heb ik helemaal geen bedradingsschema's van mijn bus en kan dus niks nalopen. Zitten er nog stekkers, relais tussen het lampje en de dynamo? Is het een rechtstreekse draad?
Iemand hier nog wat suggesties op???
Alvast vriendelijk dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat het niet de rol is,maar de automatische spanner de boosdoener is. Lijkt heel sterk op een slippende multiriem...
Verder zekeringen gecontroleerd? Zitten 2x 20amp(F301 en F215) en 1x 5(F18) amp zekeringen die voor de dynamo komen.
De multiriem heb ik aan gedacht, maar die heeft nog geen 1000km gedraaid! Is eren nieuwe op gegaan. Als ik de gladde kant van de riem inspuit met wd40 is het voor een x aantal minuten weg. Dus je zou zeggen idd slippende riem. Ik kan me ook idd voorstellen dat de spanner na loop van tijd slapper word. Zal deze dan maar eens gaan vervangen.
Dan betreft de zekeringen van de dynamo. Ik heb deze eigenlijk nooit gecontroleerd en zou ook niet weten waar die zitten. Heb je misschien een elektrisch schema?
UPDATE: Ben net wezen kijken in de kou. (21:30)
Ik heb een zekeringenkast bij de motor aan de rechterkant als je ervoor staat. Daar zitten wat relais en zekeringen die genummerd zijn volgens schema aan binnenzijde deksel. Zou handig zijn als je dan weet welke voor wat is. Dat zal ongetwijfeld in instructieboekje staan, maar die heb ik niet. Toch elke zekering doormeten dan maar, en alles is goed. Dan zit er binnen onder de deksel aan bijrijders zijde nog een verdeelkast. Zit daar nog wat betreft de dynamo/accu lampje?
11 jaar
Maarten,
Ik heb vandaag de automatische spanner vervangen voor een nieuw exemplaar. Helaas nog steeds dat soort piepende geluid.
Nu zat er ook een gewone looprol die wel heel soepel liep. Lager denk op en deze gewoon vervangen. Was toch bezig. Echter ook die was het niet.
Maar ik heb misschien wel iets anders gevonden. Als ik de poelie beet pak van de waterpomp die links bovenin zit, en hem wat naar voren probeer te rekken en naar achteren te duwen, voel je iets speling. Nu ben je dan wel kracht aan het uitoeffenen in de lengte richting van de as, dus het zou normaal kunnen zijn.
Dus weet niet zeker of dat nromaal of niet goed is. Als hij nou haaks op de as speling had was het zo i zo niet goed.
Heb je nog meer ideeen???
11 jaar
laat hem eens lopen zonder multieriem.
misschien zit het wel in het distributie deel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar