bij deze galaxy is het probleem dat als hij een nacht stilstaat 's morgens niet meer start door een platte batterij.
ook hebben we opgemerkt dat het lampje van de elektronische handrem constant blijft branden. zelfs bij afgesloten voertuig.
een hele serie foutcodes die waarschijnlijk te wijten zijn aan de lage accuspanning.
Bij opgeladen accu kan wagen probleemloos gestart worden, lading is in orde. andere dealer heeft al nieuwe batterij geplaatst.
Met osciloscoop activiteit bekeken op HS en MS can.
na enige tijd is geen activiteit op HS can waar te nemen.
op MS can blijft dan nog activiteit, zelfs als wagen 1 uur afgesloten staat.
op HS can via DLC 60 ohm gemeten en 2,5V naar massa op beide pennen
op MS can via DLC oneindig gemeten (begrijp ik even niet doordat er wel activiteit is) wel 2,5V naar massa op beide pennen
Wat trouwens ook opvalt en waarschijnlijk er niets mee te maken heeft is dat netwerktest mislukt uitkomt op module RCM
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de accu nog een keer getest. Zal niet de eerste zijn die al snel de geest geeft. heb dat hier eens met een Golfje gehad. Nieuwe accu er in gezet en stond ook de volgende morgen leeg.
Terug gegaan en een andere accu gehad, en probleem was over.
Gr fred
ja, met de batterijlader/tester midtronic GR-590 goedgekeurd voor ford garanties
omdat de wagen nog in garantie is SBD gestart en procedure controle batterij en lading doorlopen.
Heb je MS can weerstand gemeten met accu los?
Heb je na geheel opgeladen accu alle foutcodes gewist en na proefrit opnieuw op foutcodes gecontroleerd?
Brandt je airbaglamp correct?
Suc6
MS can gemeten met aangesloten accu
na het wissen waren er geen foutcodes meer aanwezig.
airbaglamp brandt normaal.
gaat aan bij inschakelen contact en dooft na een tijdje met de andere lampjes
de hotline van ford begrijpt het zelf nietdat de airbaglamp normaal doet en bij netwerktest mislukt opgeeft bij RCM
mmm zo te zien heb je of een kabelbreuk, of verkeert gemeten, of beide eindweerstanden er uitliggen
Het feit dat je MS-can geen weerstand meet komt dus omdat je de accu er nog aan hebt, je zegt nl dat er ook na een uur nog spanning op staat, en een systeem waar spanning op staat kan je geen weerstandsmeting doen.
Dus accu los en dan weerstandsmeting op MS-can doen zou ik zeggen.
Als je foutcodes uitleest, staat er bij RCM dan wel "geslaagd" ?
Suc6
het RCM module blijkt toch normaal te werken.
in IDS standaard geeft hij bij netwerktest mislukt
maar in etisIDS blijkt hij toch te reageren.
vermoedelijk een softwarefout in IDS standaard.
Voor de canbussen is het niet mijn specialiteit.
mijn collega die het normaal doet is ziek.
dus toch nog even leren en alle hulp is welkom.
soms blijkt de bluetooth-module de boosdoener voor een lege accu, maar niet in dit geval.
radio met EATC module losgekoppeld en tevens IPC.
activiteit op MS can blijft.
Ok, je moet eerst eens de weerstand MS-can meten met de accu los. als dat goed is weer aansluiten.
Heb je scoopbeelden van MS-can bekeken?
Heb je een E-tis ids sessie gestart?
Mail mij anders het chassisnummer dan zoek ik het schema erbij.
Suc6
op can bussen beide 60 ohm.
scoopbeeld van MS can is duidelijk aktiviteit
HS can daarentegen ligt stil (een vlakke lijn)
Het vreemde is dat het lampje van de handrem onmiddellijk aangaat als je sleutel uit contact haalt.
en dan ook continu blijft branden
EtisIDS sessie gestart met symptoomselectie accu/zwak.
kreeg enkel batterij en lading testen
niets van elektronische handrem.
WF0MXXGBWMAT85823
Vreemd hoor, ik zie wel in iedere sessie (alle 7, incl die 2 uit Frankrijk)) dat de moduul RCM met minimaal 3 U-codes komt, ook het IPC komt iedere keer met minimaal 1 dezelfde U-code.
Je zou toch eens modules van het MS-can 1 voor 1 moeten loskoppelen om te kijken of de activiteit uiteindelijk stopt, dat is een langdurige kwestie want na loskoppelen van een moduul met je toch minimaal 30 minuten wachten om te kijken of er nog activiteit is.
probleem is opgelost.
Na zelf een tijdje ziek geweest zijn, er terug aan begonnen.
Omdat het lastig was voor de deurmodules los te koppelen (deurpanelen) heb ik de zekeringen voor alle deurmodules verwijderd.
dit hielp niet.
het probleem lag hem in de aanhangermodule, eenmaal deze losgekoppeld was er na een tiental minuten geen aktiviteit meer en doofde het handrem lampje.
een nieuwe module geplaatst en klaar.
je moet er maar opkomen
toch bedankt voor alle hints van iedereen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar