Op de bijrijdersplaats wordt de bodem van mijn auto nat. Het is al enige tijd vochtig in de auto, maar ik heb nooit kunnen vaststellen waarom. Vanmorgen viel mij op dat het onder de mat zeiknat was. Dit water moet wel van boven komen en niet door de bodem, omdat de auto de afgelopen dagen bijna niet gereden heeft. Heeft iemand dit al eens eerder aan de hand gehad? Hoe komt het water binnen? Mijn vermoeden is dat er ergens een afvoerkanaal verstopt zit met bladeren, omdat er nogal veel bomen zijn bij ons in de straat. Vriendin heeft dit al eens gehad met een Seat Arosa. Zou iets dergelijks ook kunnen bij de Escort? Waar zou ik moeten gaan zoeken voor de lekkage?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bij de escort rotten de accu bakken door
haal de accu er maar eens uit
Ik er morgen (of zondag als het weer morgen echt bagger is) naar kijken en zal eens op de accubak letten, maar de accubak zit wel onder de motorkap, dus hoe komt daar water in als de auto stil staat?
12 jaar
Ik heb ook een Audi 200, die heeft ook een rotte "accubak", de accubak is daar tevens waterafvoerkanaal zit dat bij de escort ook zo? Bij de Audi heb ik het in eerste instantie gefixed door de boel schoon te maken en dik in te smeren met Hammerite. Werkt tot nog toe super, geen roest, glad oppervlak, water stroomt netjes door de daarvoor bedoelde afvoergaten.
12 jaar
Ok, ik heb net even snel gekeken. Het water komt niet uit de accubak....maar toch door de bodem. Er zit een gat geroest in de bodem aan de bijrijderskant. Niet heel groot, ik schat zo'n 2x10cm ofo, maar ik denk dat als je rijdt dat het voorwiel er redelijk veel water tegenaan gooit. Hoe kan je dit het beste repareren? Ik zat zelf aan 3 dingen te denken:
1) een plaatje erin lassen
2) schoonmaken en dichtsmeren met glasvezelepoxy / glasvezelpolyester
3) schoonmaken en dichten met dakbedekking (bitumen erop branden)
Optie 1 valt af wat mij betreft, want ik heb zelf geen lasapparaat, dan zou ik ergens anders heen moeten, niet echt ideaal.
Optie 2 leek me wel wat, maar ik ben een beetje bang voor de breekbaarheid (hardheid) van epoxy / polyester, waardoor er gemakkelijk scheurtjes kunnen ontstaan waar weer water in blijft staan met alle gevolgen van dien.
Optie 3 Daarom bedacht ik zojuist optie 3...goed schoonmaken insmeren met primer en dan een stuk dakbedekking erop branden. Dakbedekking is vrij stug, flexibel en water bestendig, lijkt mij erg geschikt. Heeft iemand hier ervaring mee? Of goede argumenten om dit niet te doen?
Ook ervaring met epoxy/polyester is welkom.
12 jaar
lassen is de enigste oplossing
anders krijg je problemen met de apk keuring.
Er is maar 1 afdoende definitieve oplossen , oude roest verwijderen , nieuw stuk plaatwerk erin lassen , afkitten en tektyleren.
Voor de apk mag een gat in de bodem redelijk groot zijn , een beetje afhankelijk waar hij zit.
Als je voor de apk gaat geheid dat ze er aandacht aan besteden , afkeur ?
Reparatie kost geen vermogen.
Het is geen dragend deel, dus dat zal wel meevallen. Ik heb een Audi 80 gehad met veeeeeel grotere gaten in de bodem en die ging altijd fluitend door de APK. Bij navraag bleek dat al zit er een gat in de bodem van een halve vierkante meter dan nog is het geen probleem, als de dragende delen maar OK zijn. Waarop ik vroeg "maar wat nu als er een koffer uit mijn kofferbak valt?" Geen APK-punt volgens de keurmeester.
12 jaar
Update:
Bij nadere inspectie bleek de accubak toch OOK lek te zijn. Op het eerste oog leek het niet zo, maar er was wel wat roest. Toen ik daar de staalborstel op zette op het in de Hamerite te zetten viel er een gat in ter grootte van een pingpongbal. Gat zit aan de rechterkant van de accu gezien van voor de auto. Het plaatwerk gaat daar ook iets naar beneden en iets verderop in die knip zat ook nog een gaatje.
Naast de gaten in de accubak (bedankt viir de tip Fordmannetje!) zaten er dus ook nog 2 gaten in het plaatwerk in de bodem bij de bijrijdersstoel. Bij nadere inspectie bleek dat de dragende balken eigenlijk helemaal niet roesten, maar alleen het plaatwerk.
Ik heb alles gestaalborsteld, geschuurd en ontvet. Roestige delen ingesmeerd met een dubbele laag Hammerite om verdere roest tegen te gaan. De gaten heb ik daarna gedicht met een Polyester reparatiesetje van Motip. 242 gr hars + 8 gr harder (wat een zaadverhouding!!) Ik heb met injectiespuiten 3 gelijke porties van de componenten gemaakt zodat ik 3 keer kon kliederen.
De gaten in de bodem heb ik zowel van binnen als van buiten ingestreken met glasweefsel en polyesetr. Bij de accubak kon dat niet, dus daar zijn het alleen 3 lagen vanaf 1 kant geworden. Het resultaat daarvan ziet er wel erg mooi uit moet ik zeggen. Had nog nooit gewerkt met zo'n polyester repartiesetje, maar je kan er echt mooie dingen mee maken denk ik. Ik heb het nu een beetje afgeraffeld eigenlijk, maar ik geloof wel dat je het echt supermooi en strak kan krijgen met de juiste toewijding.
Na het opdrogen van de polyester heb ik de onderkant van de auto bij de reparatieplekken nog ingesprayed met een laag of 5 bitumen underbody protective coating van Motip en je ziet nu aan de onderkant eigenlijk helemaal niet meer dat de boel gerepareerd is. Het is nu even afwachten of ik ook echt alle gaten heb gevonden en die afdoende heb gedicht, maar ik heb er wel een goed gevoel over tot nu toe.
Wordt vervolgd
12 jaar
We zijn inmiddels een weekje verder en we hebben wel iets regen gehad. Het lijkt er toch zeer sterk op dat de boel waterdicht is. Problem solved.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar