Ford Transit: Remmen achteras

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 dura Torq

Bus model 100T300 heeft remverschil op de achteras, dit zowel met de handrem als voetrem.
Op eerste zicht is alles goed gangbaar. Remmen komen na lossen voet of handrem onmiddelijk vrij.
Wagen heeft 80000 km.
Iemand tips waar ik speciaal moet op letten?

Roland10244

Geplaatst door Roland10244 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoeveel remverschil? Hoe zo denk je dit ?

Roland10244 (0), 14 jaar geleden

Bij de technische controle was het volgens de keurmeester op het randje voor afkeur. Weet niet exact hoeveel % verschil.
Thuis de wagen op met de achteras van de grond gezet.Bij langzaam indrukken van het rempedaal, of langzaam aantrekken van de handrem voel je duidelijk het verschil. Remschoenen zijn ook niet vettig.

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

Afstellen misschien?

Roland10244 (0), 14 jaar geleden

Deze morgen remtrommels afgenomen.
Trommels en schoenen vertonen weinig slijtage.
Er zit een automatisch stelmechanisme op, zo'n systeem met schroefdraad eneen kop met tandjes welke door de voetrem bij slijtage een tandje bijgesteld wordt.
Het stelmechanisme zie er niuw uit...geen roest.
Zou het stelmechanisme toch de boosdoener kunnen zijn,in die zin dat de schroefdraad van het stelmechanisme van het ene wiel iets soepeler draait dan van het andere wiel? Of zoek ik het te ver?
Ook is me opgevallen dat bij draaien aan het wiel dat iets achterblijft, en met licht aangetrokken handrem, het wiel over drie kwart van de omlloop meer remt dan het vierde kwart.
Graag tips waarvoor dank?

Roland10244 (0), 14 jaar geleden

Heb het automatisch stelmechanismevan het wiel dat minder goed remt nog eens extra gangbaar gemaakt(schroedraad van het stelmechanisme)
Daarna zeker 50 keer met de voet geremd zodat het stelmechanisme zijn werkan doen....en toch blijft dat wiel minder( of later) remmen.
Niemand die me kan helpen?

Mausx (0), 14 jaar geleden

Word er veel met lading in de auto gereden? mijn gok is van niet.
wat nog wel eens wil helpen is de remtrommels van links naar rechts wisselen.
of vlak voor de remmentest even flink achteruit rijden en goed remmen zodat alles goed kan zetten.
dat een trommel iets ovaal is kan geen kwaad, zolang je maar geen last hebt van trillende remmen.

Roland10244 (0), 14 jaar geleden

Het is een busmodel, wordt in hoofdzaak ledig gereden, zelfs de 2-de rij zetels staat er meestal niet in.
Heb vandaag geremd terwijl de wagen nog met de wielen van de grond stond.
Zal morgen eens op de weg remmen, misschien gedraagt het stelmechanismen zich dan anders.
Dank voor de sugesties, tips blijven welkom

Mausx (0), 14 jaar geleden

Als je de bus hoofdzakelijk leeg gebruikt dan worden de achterremmen ook bijna niet gebruikt. het beste is om er toch af en toe wat gewicht mee te vervoeren.
mede voor het gangbaar houden van de remmen en ook voor de lastafhankelijke remkrachtbegrenzer.
vooral het achteruit rijden en remmen wil goed helpen omdat dan al het gewicht van de bus op de achterremmen terecht komt ipv op de voorremmen.

Roland10244 (0), 14 jaar geleden

Vandaag naar de autokeuring geweest. Automatisch stelmechanisme van wiel dat achterbleef goed gangbaar gemaakt met een druppel olie, en ook een paar keer achteruit geremd.
Bij lichtjes remmen was het verschil op de grens, bij doorremmen was het remmen mooi gelijk opgaand.
Wagen is goedgekeurd, probleem opgelost, volgend jaar zien we wel.
Dank voor de tips.

Mausx (0), 14 jaar geleden

in ieder geval weer een jaartje keuring.

bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.