close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ka: Remschijven en blokken vervangen

Bouwjaar: 2000

Hallo allemaal,

Wie kan mij vertellen, wat precies de volgorde is om de remschijven en de blokken aan de voorkant van een Ford Ka te vernieuwen?

Hoeveel werk is het?
Is er speciaal gereedschap voor nodig ?
waar moet ik op letten? het zijn immers de remmen he!!!!!

Hoor graag jullie reacties

Christo

Geplaatst door

Christo1705 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wielen verwijderen, klemveren van de remblokken verwijderen,
imbus bout achter op remklauw( weg gewerkt door kunstof dopjes)
losdraaien. remklauw van zadel losnemen, remblokken uit de klauw halen, zuiger remklauw terug drukken(anders passen de nietwe blokken niet)bouten van remzadel losdraaien en remzadel verwijderen.remschijf vanb de naaf schijven, pasvlak geheel schoon/roestvrij maken. delen in omgekeerde volgorde weer monteren. **letop remmenoppompen voor dat je gaar rijden!!**
en euh,.. nee je hebt geen speciaal gereedschap nodig
ratel en dop 19 mm, dop 13 mm, inbus 7 mm, waterpomp tang en eventueel een flesje bier tegen de dorst...succes.

Hallo Ruud,

Bedankt voor je beschrijving, ik ga het morgen meteen volgens jouw beschrijving uitvoeren, zal denk ik wel lukken.
Laat het je dan wel even weten.

Christo

Christo1705 0

19 jaar

Hallo Ruud, ik ben bezig geweest met de remmen en de schijven,tot nu toe lukt alles prima, alleen had het onderdelenhuis weer eens de verkeerde onderdelen geleverd.

De remblokken waren te klein, dus zaterdag alles verder proberen af te maken, maar tot nu toe gaat het precies zoals je hebt beschreven.
Zodra ik klaar ben, laat ik je de rest van mijn bevindingen weten. Ik vraag mij wel af, of de zuiger makkelijk is terug te duwen, eerst een blokje hout op de zuiger plaatsen?, zodat ik deze niet beschadig?
Gaat het terugduwen makkelijk?

Christo

Christo1705 0

19 jaar

in principe is het terugduwen met de blote hand mogelijk, maar een waterpomp tang voorkomt een blauwe afdruk op je hand waar je het hele weekend mee blijft zitten...

Hallo Ruud,
hoever moet de remcilinder terug gedrukt worden?
Op dit moment zie ik een rubberen rand om de remcilinder en deze is van binnen hol.
Op de rand van deze remcilinder zit allemaal troep, aangekoekte zwarte bende, droog, maar het ziet eruit als de rest van de remklauw.

Ik kan er geen beweging in krijgen. Moet ik eerst het remblok met zijn 3 naar buiten omgeslagen metalen beugels in de remcilinder - zuiger duwen, voordat ik deze in de remklauw plaats?

Ik kan toch niet zomaar een waterpomptang op de zuiger plaatsen ???!!! dan zal deze bramen gaan vertonen, lijkt mij.

Kun je mij precies beschrijven hoe de blokken precies geplaatst moeten worden? Nu passen zij niet,zoals je al schreef, dus zal de remcilinder wel naar binnen moeten worden gedrukt.
De blokken zijn natuurlijk breder, maar moet de zuiger of cilinder gelijk liggen met de rubberen rand dan?????
Nu steekt hij ongeveer een halve centimeter voorbij deze rubberen rand, naar buiten dus he !!

Christo

Christo1705 0

19 jaar

Hallo Ruud,

Ik wil je even bedanken voor de tips die je mij hebt gegeven, het werkte precies zoals je het had geschreven.
De zuiger kon ik inderdaad terug drukken met de waterpomptang, maar ik heb er wel eerst even een stukje hard hout opgelegd en toen ging hij met beleid terug.

Het kostte ongeveer 2 uur tijd om alles netjes te vervangen, de anti-rammelveren aan dse zijkant waren het grootste probleem....
Ik kreeg die er niet is, maar ik heb alles op zijn plaats gezet met een lusje in een touw, schroevendraaier er door heen en deze als wig gebruiken.
Ineens springt de veer dan op zijn plaats, dan het touwtje doorsnijden, want die zit dan klemvast en klaar is kees.

Dit heeft mij weer geld bespaard, nogmaals beedankt Ruud.
Voor het pilsje vond ik het wat te koud, dus die heb ik dan maar achterwege gelaten......later misschien.

Nu even een proefritje maken, natuurlijk eerst even alles oppompen en dan moet het volgens mij goed zijn.

Een prettig weekend van deze kant en hopelijk tot weer ziens bij een volgende klus, ik moet eerdaags de koppeling kompleet vernieuwen van mijn andere wagen, een Opel Vectra uit 1993.

Mogelijk is het een koppelingsprobleem, maar daar ben ik nog niet helemaal uit, ik heb een gierend geluid een soort jankgeluid bij het rijden, maar ook als ik stil sta hoor ik dat geluid.

Als ik koppel, dan is het minder, maar niet altijd weg.
Zodra ik afrem op de motor, wordt het geluid heftiger en het loopt mee met het toerental.
Koppeling schakelt soepel, dus weet ik het niet precies. Op het forum zeggen de meeste dat het waarschijnlijk mijn druklager is, dus alles vervangen......, maar ik moet er wel zeker van zijn, dus als je een suggestie hebt? alles is welkom.

Christo

Christo1705 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.