Ford Escort 1.8 tD: remschoenen - remtrommel

Bouwjaar: 1998

Ik wil de remschoenen vervangen;
na losmaken naafdop zie ik één moer, ingekapseld in een als het ware grote rondel die achter de moer zit en rond de zes zijden van de moer is geplooid.
Moet ik gewoon het geheel losdraaien en zijn beide zijden rechtse draad ?
Wat is de manier om de lagerspeling af te stellen en met hoeveel moet de moer worden opgespannen ?
Zijn er nog wetenswaardigheden bij het vervangen van de remschoenen ?

Alvast dank,
Marc

MarcVV

Geplaatst door MarcVV (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Deze lagers kan je niet afstellen.
Het beste kan je de bouten aan de achterkant van de remtrommel/ankerplaat losmaken(4x kop 17),en dan de trommel met naaf compleet verwijderen.
Zo beschadig je draad niet,door het losdraaien van de centrale borgmoer.

Bij vervangen van de remschoenen,even goed kijken hoe de veertjes zitten.

Succes

niels

MarcVV (0), 18 jaar geleden

Bedankt Niel, ik heb de trommel er zo inderdaad afgekregen.
Der zijn wel nogal verschillen in dikte remschoenen: rechtsonder 5 mm, rechtsboven 2, linksonder 3, linksboven 1 mm.
Is dit normaal of loopt er iets mis ?
Als je kijkt via het controlegaatje denk je der is nog genoeg terwijl de andere kant bijna ijzer op ijzer is ?
Ik was vergeten de zuiger te blokkeren en er kwam wat olie uitgelopen, waarschijnlijk was de zuiger wat te ver gekomen.
Hoe blokkeer je dit best ?
Ook zijn er op de ene schoen onderaan nogal groeven, de trommel is echter ok, kan dit komen door opgehoopd vuil ?
Moet er na reinigen iets worden gesmeerd ?

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoi mark.

Ja,dit is een normaal slijtage patroon,en de ene remschoen is altijd dikker dan de andere.Ook de nieuwe zijn verschillend.
Dit heeft te maken met een beetje natuurkunde.De ene remschoen word door het draaien van het wiel tegen de trommel gedrukt,terwijl de andere er vanaf gedrukt wil worden.Daarom zal de ene harder slijten dan de andere,en is dus dikker.

Die olie is niet goed,want normaal moet je de remcilinder behoorlijk naar buiten halen,en blokkeren is niet nodig.Dus ik denk dat de remcilinders lek zijn,en zou ze zeker vervangen.
Olie loopt zeker achter het rubberen kapje vandaan?

Groeven zijn ook normaal,gezien er stukjes ijzer in zitten,voor warmtegeleiding.
Trommel kan je zo weer plaatsen.
Enige wat je moet smeren,zijn de contactplaatsen op de ankerplaat,daar waar de remschoenen de ankerplaat raakt.Doe je dat niet,dan kunnen ze naar verloop van tijd gaan piepen,met remmen.

Voor de rest kan ik je maar 1 tip geven,en dat is kijk goed hoe alles zit,en doe het 1 kant per keer!Dan kan je nog even spieken hoe het zit.

Succes!

Niels

MarcVV (0), 18 jaar geleden

Niel, merci voor de natuurkundeles, klinkt logisch (als ge het weet tenminste).

Bij het verwijderen van de zuigers bleek er wat vuil mee te komen; heeft het zin de cylinder netjes te reinigen en de zuigers terug te monteren (ik zie geen groefjes);
zijn de rubbertjes eventueel apart te verkrijgen (al dan niet met zuigertje) of bestaat er enkel een komplete cylinderkit ?
Onder de kapjes leek wat vet te zitten, is vet nodig bij montage (welke soort) ?

Kan je tijdens de werken de druppelende olie stoppen, soms spreekt men van de leiding dicht te klemmen, doch dit lijkt hier niet echt mogelijk (leiding te hard).

Hoe kan je de remleiding losmaken van de cylinder - aangezien de leiding meedraait krijg je na een paar toeren een getorste leiding en dit is niet genoeg om de nippel eruit te krijgen.

Ook de twee vijsjes (sleutel 8) van de remcylinder lijken ontoegankelijk: een potsleutel kan er niet over en een steeksleutel kan je niet meer verdraaien door wat er naast zit.

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Nou,nee,ik zou nieuwe monteren.Voor dat geld,kan je geen risico lopen,dat je nieuwe remschoenen doordrenkt worden door lekkende cilinders na de tijd.
Cupjes(rubbertjes) zijn wel los leverbaar denk ik,maar nog nooit gedaan.
Je hebt speciaal cupjes vet,van áte,maar kan je allen per tube kopen.Ik dacht iets van ¤15,-.Dus wederom,nieuwe remcilinders monteren is beter.

Je kan met een platte steek/ringsleutel de cilinders losdraaien,dan naar voren trekken,en dan van de remleiding afschroeven,zodat je remleiding niet draait..;)

Ik knijp de leiding meestel dicht met een lastang(zo een zelfklemmende,met een stukje karton tussen de bekken,zodat de slang niet beschadigd)


Succes..

Niels

MarcVV (0), 18 jaar geleden

Hoi Niels, de oplossing voor het losmaken van de leiding is weer simpel maar ge moet het weten.
Een nieuwe cylinder moogt ge dan gewoon monteren zonder eerst in te smeren ?

Na het monteren bleek dat het linkerwiel volledig vrij draaide maar het rechter leek op één plaats ietwat moelijker te gaan.
Ik kan begrijpen dat de remschoenen tijdens het eerste rijden/remmen zich op de juiste plaats schuiven maar ook als ze dat nog niet volledig zijn lijkt het me raar dat de remtrommel in sommige standen iets moeilijker draait; dit zou wijzen op een lichtjes ovale remtrommel ??
En moet het licht randje (door uitslijten) van de remtrommel worden afgevijld of niet (vroeger bij mijn sierra werd dit gedaan) of kan je de automatische afstelling op minimum zetten via een controlegat (zoals bij citroen), dit om de trommel makkelijk eraf te krijgen ?
Groetjes, Marc

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als er geen dikke rand inzit,dan kan je de trommels zo weer monteren.Met het afkomen zijn nooit veel problemen,ook niet na lange tijd.
Ja,de nieuwe cilinder kan je zo monteren.Deze is al ingevet.

Dat de remschoenen iets aan de trommel lopen,is normaal.
Ga er een stukje mee rijden,en probeer dan weer,en weet 80% zeker dat het dan goed is.
De remschoenen moeten zich eerst even "zetten".
Als je rempedaal niet trilt,en je voelt geen vibratie's tijdens het remmen,kan je het zo laten zitten.

Ik neem aan,uit je verhaal,dat alles gelukt is?

Groetjes Niels

MarcVV (0), 18 jaar geleden

Ja Niels, alles ok, dankzij jouw info.
Wel zitten achteraan nog de originele remcylinders omdat de garage niet open was. Ik heb de aanslag binnenin verwijderd met een reepje fijn schuurspons (een soort pvc staalwol) dat wel vuil meepakt maar op metaal niet echt "pakt". De cylinder en zuigertjes heb ik na schoonmaken ingewreven met remolie - of moet dit met speciaal vet ?
Binnenkort ga ik nieuwe remschoenen monteren en dan zoals jij aanbeveelt ook direkt nieuwe remcylinders.
Het verhaal begon met een schurend geluid tijdens wat harder remmen: ik vreesde voor ijzer op ijzer, maar dit was niet het geval. Na schoonmaken en lichtjes smeren met kopervet bleek het geluid nog daar. Omdat de remschijven reeds een randje hadden heb ik dit randje weggeschuurd en tot nu heb ik het geluid niet meer gehoord. Een vraagje over de minimale dikte van de schijven zet ik in een nieuw topic aangezien dit niks te maken heeft met deze vraag.
Bedankt, Marc

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.