Ford Mondeo: rijd op 3 cilinders mondeo station 1600 16klepper

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600i16v

hallo ik heb een mondeo die op 3 cilinders rijd.nu wil ik de cilinderkop gaan vervangen,maar heb geen idee of het veel lastig werk is.wat heb ik allemaal nodig om dit klusje te klaren.of beter nog weet iemand wat ik nog meer kan proberen ipv de cilinderkop te vervangen.komt dit probleem vaker voor en wat kan het allemaal zijn.de koppakking is nog wel goed.alvast bedankt voor jullie reactie

roysim

Geplaatst door roysim (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

zijn de bougies wel goed

roysim (0), 17 jaar geleden

bougies ga ik zo vervangen.nu heb ik gehoort dat het ook aan een injector kan liggen dat die niet goed of niet werkt.hoe controleer je zo iets.de auto lekt nu ook flink wat olie,het komt ergens bij de verdelervan de bougies vandaan.hii spuit het tegen mijn accu en zelf tegen het luchtfilter aan.ook verbruikt de auto veel benzine zins hij zo gaan rijden is.als ik de stekker van de injector nr 1 van af rechts getelteraf haal blijft de auto hetzelfde lopen slecht dus.als ik dit met een andere injector doe gaat de auto nog slechter lopen.dus weet wel dat het aan die cilinder ligt waar de fout zit.maar wat ?kleppen,zuigerveren,injector,?????en wie weet wat nog meer?

tonny11609 (0) PRO, 17 jaar geleden

bougiekabels en dis ontsteking gaan nog al eens stuk bij de mondeo's met zetec motoren

Postie (0) PRO, 17 jaar geleden

Het lekken komt achter de bobine weg, hier zit een stopje in de kop gedraait, deze gaan wel eens vaker lekken.
Haal de bougies er eens uit en laat iemand de motor even sterten en luister of ie wel goed blaast uit de bougiegaten.
Ik denk nl dat je een lekke klep hebt, dan zal de cilinder waar de motor niet op reageert weinig puffen uit de bougiegat.

roysim (0), 17 jaar geleden

zijn de kleppen te stellen??of wat moet ik anders doen,om de kop te laten reviseren kost een hoop geld.zijn de kleppen te vervangen.een kop van de sloop heb ik het niet zo op zit ik misschien wel weer hetzelfde binnen no time.ook heb ik het stekkertje die op je luchthuis zit los gemaakt en dan blijft de auto ook gewoon het zelfde doen is dit gedeelte dan ook stuk???ik heb wel op de sloop een bobine,injectors,luchthuisgehaalt.en de bougies,bougiekabels nieuw gekocht.morgen ga ik dit alles overzetten.ik hoop dat er een oplossing is voor het probleem dat i op 3cilinders loopt,zonder de kop te hoeven vervangen.

Postie (0) PRO, 17 jaar geleden

IK zou toch de compressie eens gaan meten, begin bij het begin en ga niet klakkeloos onderdelen vervangen

roysim (0), 17 jaar geleden

ik heb de compressie zo goed als ik kon gemeten er kwam na mijn weten weinig verschil uit.uit elk bougiegat kwam best veel druk.en de auto starten ook toen er 1 bougie uit was.nu ben ik er ook achter dat de olie lekkage bij mijn klepdeksel pakking vandaan kwam,deze zat niet goed gemonteerd.ik heb ook elke klepstoter naar beneden gedrukt en dat ging allemaal vrij gelijk qua druk.kan het niet zijn dat er iets met mijn afstelling mis is of mn distriebutienriem versprongen is.hoe controleer je of je distriebutie nog goed staat?en die klep onder je luchthuis/buis is met een zwartekoek laag van 1mm bedekt kan het daaraan liggen?of dat mijn katalysator dichtzit ofzo?of is er nog een sensor,membraam,of zoiets waar het aan kan liggen ????wie kan mij helpen dit probleem op te lossen elke tip is welkom afz roy

roysim (0), 17 jaar geleden

het zijn toch mijn kleppen helaas. moet mijn cilinderkop vervangen,nog tips??

Postie (0) PRO, 17 jaar geleden

Kop eraf kleppen controleren en kleppen die slecht zijn vervangen.
Tenzij je auto op gas loopt, dan kan het wel een ander verhaal worden.

roysim (0), 17 jaar geleden

de auto heeft wel 225000km gelopen rijd niet op gas maar weet niet of er voorheen gas in heeft gezeten.kan geen oude gas leidingen of aansluitingingen vinden dus ga er niet van uit dat er gas in heeft gezeten.maar wat voor ander verhaal word het dan als i wel op gas gelopen heeft??en je zegt kleppen vervangen,kan je die makkelijk bestellen en wat kosten die +-per stuk??kan ik ook kleppen gebruiken uit een andere wel hetzelfde kop.of is het verstanding om een andere kop erop te zetten.ik kan een kop van een 1600i16v uit 1994 met 143000km op de teller krijgen moet hem er wel zelf afhalen.waar moet ik op letten met een kop vervangen hoe is de afstelling van mijn distributie.hoe stel ik mijn nokkenassen af ???wie weet wat een distributieriem+spanrol kost en moet je altijd je koppakking vervangen als je de kop vervangt zoja wat kost die ongeveer ??

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Let wel op: op deze koppen is een modificatie geweest, ik dacht wat betreft oliedruk in de kop. Toen wij de auto kochten liep ie ook op 3 cilinders, bleek dat er een uitlaatklep weggebrand was door plakkende klepstelen.
Deze motoren zijn gevoelig voor verkeerde olie. Je moet 5W30 gebruiken volgens Ford specificaties, anders gaat ie beroerd lopen vanwege de hydraulische klepstoters.
Wat er waarschijlijk los van staat is dat onze auto s´winters tijdens de opwarmfase ook beroerd gaat lopen (lijkt op 3 cilinders) en dat je dan enige minuten langs de weg moet wachten, je hoort een soort tik en dan loopt ie meestal wel goed (of beter).

roysim (0), 17 jaar geleden

ik heb een andere cilinderkop nu het volgende 1.Hoe stel je je nokkenassen?? 2.Hoe weet je dat de nokkenassen op tijd staan??? ivm welke kleppen er bediend worden. 3.met welk aanhaal moment moet je de nokkenassen vast zetten???alvast bedankt voor de info

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.