Beste mensen,
Ik kijk momenteel een Ford na voor een vriend, die nooit problemen heeft gehad en opeens niet meer aanslaat. Als ik de sleutel omdraaide, kon ik minuten lang onafgebroken starten, waarbij de motor ronddraaide. Feitelijk kon ik hem starten tot dat de accu leeg was. Dit laatste feitje is belangrijk voor een nieuw probleem dat naderhand ontstaan is.
Ik constateerde dat de 4 bougies vonkte, door ze met een draad tegen de kop te houden. De bougies waren overigens niet echt nat, wel rook ik een benzinelucht in de uitlaat.
Voordat ik verder ging met met het technische deel, heb ik 5 liter benzine in de tank gegooid (stond rijbereik 60km wat neerkomt op circa 5 liter), 1,5 liter olie in de motor gedaan. Het oliepijl stond net boven het onderste streepje, helaas net iets te veel erin gedaan: staat nu net boven het bovenste streepje.
Toen de bougies eruit waren en de bobines zonder bougies op de motor lagen, probeerde ik tijdens het starten te ruiken bij de kop. M'n trui was blijkbaar binnen een aantal cm van de bobines en ik kreeg een klap. De bobines maakte geen contact met de massa van de auto. Blijkbaar konden ze kun lading op mij kwijt door de lucht.
Aangezien de accu een beetje leeg was door het vele starten, heb ik hem verwijderd en aan een druppellader gehangen.
Sindsdien vonken de 5 bobines niet meer. Ik heb geen idee welk van voorgaande acties tot dit nieuwe euvel hebben geleid. De accu aansluiting heeft overigens nog niet zo'n geheugensysteem. Na het monteren van de accu, vroeg de radio om een pincode. Die heb ik opnieuw ingevoerd.
Wat ook opvalt, is dat hij niet meer doorstart. Als ik de sleutel omdraai, start hij een paar seconde en slaat dan automatisch uit. Ik kan dit zo vaak proberen als ik wil. Ik heb een extra accu aangekoppeld, de stroom is waarschijnlijk niet het probleem.
Voordat ik over kan gaan naar het eerste probleem, wil ik dat hij weer vonkt. Ik heb de volgende zaken ondertussen gecontroleerd:
-alle zekeringen gecontroleerd in de auto (op 3 plaatsen) en tevens een multimeter op de zekering van de bobines gezet. Ze lijken stroom te krijgen. Misschien krijgen ze geen signaal meer om af te gaan.
-alle relais gecontroleerd (d.m.v. zo'n tester die je op de accu aansluit).
-de krukassensor vervangen.
-het stukje draad naar de krukassensor op gebreken gecontroleerd met een multimeter. Ik heb beide draden 10cm verder gestript, daar een klem op gezet en de andere pool in de stekker. Er lijkt hier geen draaidbreuk te zijn. Tijdens het starten zag ik op de multimeter dat de sensor 0,3 v afwisselend aangaf. Mogelijk wel iets aan de onregelmatig kant.
-een nokkenassensor gekocht, die op dit model blijkbaar niet gemonteerd is. De onderdelenwinkel gaf aan dat hij er wel op hoort te zitten. Hij heeft al 2 ton gelopen zonder deze sensor. Mogelijk is hij ook in de fabriek afgedopt. Dit zal het probleem ook niet zijn.
-compressie gemeten, cilinder 2 heeft een stuk minder compressie (3x 210, 1x150 o.i.d.). Ik neem aan dat dit niks te maken heeft met het niet willen aanslaan of vonken. Ik vermoed dat de eigenaar al jaren rondrijdt met dit euvel.
-uitgelezen met hobby obd2-scanner, het viel me al op dat de toerenteller in de auto niet meer werkte. Bij de live data krijg ik ook geen signaal dat de motor ronddraait. Ik neem aan dat hier het probleem ergens zit.
-geen duidelijke foutmeldingen in de obd2-software. Ik gebruik Scan Master.
-een andere sleutel geprobeerd.
-een andere bougie in de bobines gedaan, ook geen vonk.
-het gasklephuis bekeken, deze lijkt naar behoren te werken als ik het gas intrap.
Omdat ik nog geen vonk heb, heb ik nog geen carburateur cleaner in het gasklephuis gespoten.
Hopelijk heeft iemand met iets meer verstand van zaken van Ford nog een idee? Dat wordt erg gewaardeerd.
Ik heb wat filmpjes van het meten van de sensor en zekering. Mocht het helpen, dan kan ik een Wetransfer link doorsturen per pm.
Groet, Tom
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vermoed det de startonderbreker er nirt af gaat.
Ik zou eerst een met een fatsoenlijke tester alle fouten in de auto wissen. Volgensmij zit bij deze auto de ecu in het linker binnenscherm, controleer goed de bedrading die eruit gaat en in een bocht naar boven loopt. Ook de ecu raakt wel eens defect.
Bedankt voor uw snelle reacties en tips om door te zoeken. Volgend weekend komt er iemand langs met een iets betere obd2-scanner. Daarna hoop ik iets gerichtere informatie te kunnen geven.
Mocht iemand in de tussentijd nog een tip hebben, dan hoor ik het uiteraard graag.
Groet, Tom
2 maanden
Geen zekering defect.
Na het uitlezen met m'n eigen scanner, kreeg ik opeens een melding die te maken heeft met het gasklephuis (waarschijnlijk omdat ik die op vuil heb gecontroleerd) en P0607, dat te maken heeft met de ECU. Vervolgens heb ik alle foutmelding gewist, zonder verbetering.
Toen hij later uitgelezen is met een betere scanner, verschenen voorgaande meldingen niet meer.
Vervolgens heb ik de ECU uitgebouwd. In de plastic omhulsel heeft water gestaan, de tape die om de kabelboom zit heeft water in het omhulsel van de ECU gebracht, dit is namelijk een beetje nat. Maar wellicht is dat niet zo erg omdat er 3 stekkers op zitten die in principe vocht tegenhouden. En binnenin was ook geen vocht te zien
Wat me wel opvalt is dat er een soort gesmolten plastic op sommige pennetjes kleeft. Nu hoorde ik van een vriend dat je bij oververhitting verkleurde pennetjes krijgt en dan vooral op de dikkere, aangezien de dunne minder voltage doorlaten. Maar wellicht is het een aanwijzing!
Ik ben bang dat de stekkers niet meer goed werken (met bijvoorbeeld een tweedehands, gekloonde ECU), op de foto's is mogelijk wat gesmolten plastic te zien in de stekkers zelf.
Vervolgens heb ik in de ECU gekeken, tot op heden geen schade gezien. Ik heb alleen nog niet aan de andere kant van de printplaat gekeken, die lijkt vast te zitten, zelfs als je de schroeven verwijderd.
Wat denken jullie van de mogelijke gesmolten plastic?
4 weken
Wat er om de pennetjes zit is dit echt hard ?
Denk het niet.
Waar de pennetjes in zitten is oranje , gesmolten plastic is wit !!
Wat is er niet vonk of brandstof
Distributie op tijd .
Geen zekering defect
Het heeft een beetje de hardheid van opgedroogde kit. De stekkers zijn inderdaad oranje en zwart, maar binnenin zit toch ook een wit deel, misschien de tussenschotjes waar de draden in bevestigd zijn. Ik zie ook in de stekker witte resten zitten. Zowel onbeschadigd als beschadigd (gesmolten).
Eerst had de auto vermoedelijk een brandstofprobleem, daarna stopte hij ook met vonken, na mogelijke overbelasting. Ik kan dit eerste probleem pas oplossen als ik weer een vonk krijg.
4 weken
Ik zie zo ook niet veel afwijkends aan de stekkers, zou je de ecu niet eerst eens opsturen ter reparatie? De klachten en storingen die je hebt komen toch heel vaak uit de ecu.
Ik heb nog eens goed naar de pennetjes en de stekkers gekeken. De dikke pennetjes zijn 2 rijen van 4 breed. Sommige gaten zijn blijkbaar helemaal dichtgelopen met gesmolten plastic, nadat ik de stekker verwijderde, anders kon het pennetje er niet in?
Ik geloof ook zeker dat de ECU stuk is, mijn grootste zorg is nu dat ik een vervangende ECU kan aansluiten. Een andere ECU en laten klonen is nog relatief makkelijk. Met dichtgelopen gaten in de stekkers, wordt het wel lastig om de nieuwe aan te sluiten.
Misschien 3 nieuwe stekkers erop solderen of de hele kabelboom van de motor vervangen. Misschien is de laatste nog de beste optie, maar veel werk.
Zie hier wat detailfoto's van de dikke pennetjes en de openingen op de stekker, die aan de rechter kant vooral dicht lijken te zitten. Of zie ik het verkeerd?
4 weken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.
2 maanden