close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford S-Max 2009: Rijdend weggezet en slaat niet meer aan. Vonkte, na schok van bobine, geen vonk meer.

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handbak, Motorcode: AOWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 107

Beste mensen,

Ik kijk momenteel een Ford na voor een vriend, die nooit problemen heeft gehad en opeens niet meer aanslaat. Als ik de sleutel omdraaide, kon ik minuten lang onafgebroken starten, waarbij de motor ronddraaide. Feitelijk kon ik hem starten tot dat de accu leeg was. Dit laatste feitje is belangrijk voor een nieuw probleem dat naderhand ontstaan is.

Ik constateerde dat de 4 bougies vonkte, door ze met een draad tegen de kop te houden. De bougies waren overigens niet echt nat, wel rook ik een benzinelucht in de uitlaat.

Voordat ik verder ging met met het technische deel, heb ik 5 liter benzine in de tank gegooid (stond rijbereik 60km wat neerkomt op circa 5 liter), 1,5 liter olie in de motor gedaan. Het oliepijl stond net boven het onderste streepje, helaas net iets te veel erin gedaan: staat nu net boven het bovenste streepje.

Toen de bougies eruit waren en de bobines zonder bougies op de motor lagen, probeerde ik tijdens het starten te ruiken bij de kop. M'n trui was blijkbaar binnen een aantal cm van de bobines en ik kreeg een klap. De bobines maakte geen contact met de massa van de auto. Blijkbaar konden ze kun lading op mij kwijt door de lucht.

Aangezien de accu een beetje leeg was door het vele starten, heb ik hem verwijderd en aan een druppellader gehangen.

Sindsdien vonken de 5 bobines niet meer. Ik heb geen idee welk van voorgaande acties tot dit nieuwe euvel hebben geleid. De accu aansluiting heeft overigens nog niet zo'n geheugensysteem. Na het monteren van de accu, vroeg de radio om een pincode. Die heb ik opnieuw ingevoerd.

Wat ook opvalt, is dat hij niet meer doorstart. Als ik de sleutel omdraai, start hij een paar seconde en slaat dan automatisch uit. Ik kan dit zo vaak proberen als ik wil. Ik heb een extra accu aangekoppeld, de stroom is waarschijnlijk niet het probleem.

Voordat ik over kan gaan naar het eerste probleem, wil ik dat hij weer vonkt. Ik heb de volgende zaken ondertussen gecontroleerd:

-alle zekeringen gecontroleerd in de auto (op 3 plaatsen) en tevens een multimeter op de zekering van de bobines gezet. Ze lijken stroom te krijgen. Misschien krijgen ze geen signaal meer om af te gaan.

-alle relais gecontroleerd (d.m.v. zo'n tester die je op de accu aansluit).

-de krukassensor vervangen.

-het stukje draad naar de krukassensor op gebreken gecontroleerd met een multimeter. Ik heb beide draden 10cm verder gestript, daar een klem op gezet en de andere pool in de stekker. Er lijkt hier geen draaidbreuk te zijn. Tijdens het starten zag ik op de multimeter dat de sensor 0,3 v afwisselend aangaf. Mogelijk wel iets aan de onregelmatig kant.

-een nokkenassensor gekocht, die op dit model blijkbaar niet gemonteerd is. De onderdelenwinkel gaf aan dat hij er wel op hoort te zitten. Hij heeft al 2 ton gelopen zonder deze sensor. Mogelijk is hij ook in de fabriek afgedopt. Dit zal het probleem ook niet zijn.

-compressie gemeten, cilinder 2 heeft een stuk minder compressie (3x 210, 1x150 o.i.d.). Ik neem aan dat dit niks te maken heeft met het niet willen aanslaan of vonken. Ik vermoed dat de eigenaar al jaren rondrijdt met dit euvel.

-uitgelezen met hobby obd2-scanner, het viel me al op dat de toerenteller in de auto niet meer werkte. Bij de live data krijg ik ook geen signaal dat de motor ronddraait. Ik neem aan dat hier het probleem ergens zit.

-geen duidelijke foutmeldingen in de obd2-software. Ik gebruik Scan Master.

-een andere sleutel geprobeerd.

-een andere bougie in de bobines gedaan, ook geen vonk.

-het gasklephuis bekeken, deze lijkt naar behoren te werken als ik het gas intrap.

Omdat ik nog geen vonk heb, heb ik nog geen carburateur cleaner in het gasklephuis gespoten.

Hopelijk heeft iemand met iets meer verstand van zaken van Ford nog een idee? Dat wordt erg gewaardeerd.

Ik heb wat filmpjes van het meten van de sensor en zekering. Mocht het helpen, dan kan ik een Wetransfer link doorsturen per pm.

Groet, Tom

Geplaatst door

volvotom (50)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik vermoed det de startonderbreker er nirt af gaat.

Ik zou eerst een met een fatsoenlijke tester alle fouten in de auto wissen. Volgensmij zit bij deze auto de ecu in het linker binnenscherm, controleer goed de bedrading die eruit gaat en in een bocht naar boven loopt. Ook de ecu raakt wel eens defect.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.