Ik heb hier een Ka staan uit 2000 die als hij koud is flink rookt (blauwe rook), en die rook stinkt naar verbrande olie. Ook zit er een tik in, waarvan ik dacht dat het de kettingspanner is.
Ik heb het watersysteem afgeperst en er zijn geen lekkages.
Heeft iemand dit al eens aan de hand gehad, want het kunnen de kleprubbertjes zijn, maar ook de olieschraapveren, of misschien iets anders.
Weet iemand wat het kan zijn voordat ik alles uit elkaar haal.
Alvast bedankt voor eventuele berichten.
Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Versleten motor is een optie maar de hoofdoorzaak vermoed ik de klepsteelrubbers , deze kun je vervangen met de kop er nog op als het nog het oude type is met de gietijzeren kop.
Ga op de snelweg rijden en geef bij warme motor bij 100 km/uur volgas.
Als hij dan olie walmt, zijn de zuigerveren meestal versleten (olielekkage langs versleten olieschraapveren, overdruk in het ondercarter vanwege compressielekkage langs versleten compressieveren).
Laat dan pakweg 10 seconden het gas helemaal los en kijk of hij dan olie walmt (of direct heel veel bij bij weer gas geven). In dit geval zijn de klephoedseals lek.
9 jaar
Ik heb de klepsteelrubbertjes vervangen en probleem is opgelost.
Bedankt voor de reacties.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar