betreft maverick turbo diesel 2.7 1993
wagen binnen gebracht met lawaai in versnellingbak, zeer duidelijk in alle versnellingen uitgezonderd de vierde. proefrit voor de demontage gaf geen schakelproblemen
na demontage van de bak blijkt het lager van de ingaande as volledig vernield, alle rollagers vervangen alsook het glijlager in de ingaande as en de hoofdas. syncro's op slijtage gecontroleerd
na montage en proefrit is het vrijwel niet mogelijk om van derde naar tweede te schakelen zonder gekraak. wanneer de bak koud is is er geen probleem enkel na ongeveer een 20 tal km wanneer de bak goed warm is. er is een full syntetische olie gebruikt. bij het opschakelen is er geen probleem, zowel koud als warm.
een tweede demontage bracht geen fout aan het licht, de speling van de syncro is voldoende en zit niet vast
n.b. de opsluitmoeren zijn op koppel aangetrokken
p.s. collega's vertelde me hetzelfde probleem, deze bak is slechts zeer weinig gemonteerd wegens de vele problemen, ook de bak in de nissan terrano II kennen dat probleem en hebben dit opgelost door een bak van de sloop te monteren.
Dit moet toch anders kunnen ??????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
voorspanning hoofdas te groot is afte stellen met shims
situatie nabootsen in warmwater inelkaar zetten geen olie in de bak doen en verwarmen wrijving is dan te voelen(het verschil)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Maverick of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar