Ford Fiesta: schokt bij constante snelheid

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 55 KW

OPGELOST! MAP sensor bleek defect!! + 2 vacuumslangen waren gescheurd!
-------------------------------------------------------------------------------------
Beste raadsel oplossers,

hierbij het volgende aan de hand bij mijn pas aangeschafde Ford.

Tijdlijn:

08:00 - Auto starten gaat prima, stationair danst ie een beetje tussen de +- 500 toeren en de +-1500 toeren
08:05 - Ik rijd weg en de auto stottert als ik niet veel gas geef en ik rijd in zijn 1ste of 2e versnelling weg.
08:10 - Ik rijd nu in de bebouwde kom en als ik een constante snelheid aanhoud dan stottert hij nog steeds.
08:15 - Ik rijd nu de snelweg op en als ik gas blijf geven om op snelheid te komen GEEN gestotter.
08:15 - Ik rijd nu op de snelweg( op constante snelheid en hij stottert weer..


Aan welke dingen kan het liggen? Dan kan ik namelijk problemen uitsluiten.

Alvast bedankt.

Groetjes Tuncay

tunatje

Geplaatst door tunatje (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

je zal hem moeten laten uitlezen
kan van alles zijn
bougies
kabels
bobine
maf sensor
vaccuum lek
gasklepsensor
map sensor
enz
enz

tunatje (0), 11 jaar geleden

Top, thanks voor je snelle antwoord. Ga gelijk morgen een afspraak maken met de dealer. Weet jij toevallig de kosten hiervan??

tunatje (0), 11 jaar geleden

@Fordmannetje, ik heb de ford garage gebelt en het probleem uitgelegd. Gaf aan dat ik de auto wilde laten uitlezen. De medewerker zei dat dat geen nut heeft daar alleen elektronische mankementen uitgelezen kunnen worden...

Tevens heb ik vandaag nieuwe bougies aangeschaft. Bougie nummer 1 was afgebroken in de kabel, was dus erg blij dat ik dat had gezien maar helaas, alle 4 vervangen maar geen verandering in het rijgedrag...

Kan het ook aan de accu liggen? Die heb ik laten uitlezen bij Cartal vandaag en tot mijn verbazing stond dr. Startcapiciteit op 67%....

Groetjes Tuncay

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

er kan toch een electronisch probleem zijn????
raar antwoord van ford dealer
aan de accu kan het niet liggen
zoals ik al eerder schreef,eerst laten uitlezen!
nu is het gokken

marcoootje (0), 11 jaar geleden

Hi,

Heb je gekeken naar de bougiekabels, als je een gebroken bougie hebt dan kan de bougiedop ook beschadigd zijn, bij zo'n gebrek zou ik nieuwe bougies en nieuwe bougiekabels monteren. Maar ze kunnen nog goed zijn hoor, ik kan het niet zien vanaf hier.

De bobine kan het makkelijk zijn, die vertoont meestal de problemen die jij uitgelegd hebt. Gestotter en inhouden.

Marco

tunatje (0), 11 jaar geleden

Oké thanks voor de tips again!
Heb gemerkt dat wanneer ik de knipperlichten, lampen van me auto inschakel, de auto daardoor lagere toeren maakt. Tevens opgemerkt dat me auto een klein momentje bij het aanzetten van de rechtere knipperlicht achter, me normale verlichting de pulse van de knipperlicht afwisselt ( net een sirene ).
er is het volgende gedaan vandaag:

-Nieuwe bougie kabels uitgeprobeerd: resultaat, geen verschil
-Bobine gereinigd: resultaat, geen verschil
-Stationairklep gereinigd: resultaat, geen verschil
-Extra massakabel aangesloten op het blok: resultaat, geen verschil
-Nieuwe accu aangesloten(dankzij de heren van Cartal): resultaat, geen verschil
-2e accu erbij aangesloten met de min(of was het de plus) op het frame: resultaat, auto loopt als een zonnetje

Wilde hem uit laten lezen vandaag bij een andere garage maar hun apparaat had kuren en daardoor lukte dat dus niet.

Ik heb nu sterk het vermoeden dat er toch ergens een draade niet goed zit....

tunatje (0), 11 jaar geleden

Heb goed nieuws, heb net gekeken onder me motorkap. Zag op verschillende fora en topics dat het wellicht de lmm kon zijn. Stekker eraf gehaald en auto loopt als een trein!

Nu ff snel een lmm bij de sloop halen, viel het toch allemaal mee qua kosten! :-D thans voor alle hulp en topic mag dus op slot!

EDIT:
-------
Nee, het was het toch niet... Lmm hielp niet. Straks me dynamo meten...

EDIT:
-------
Dynamo staat op 12.4v ..

Hmmmz, kan iemand mij advies geven over wat ik nog meer kan meten mbv een multimeter?

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

lmm die kapot is komt zelfde voor

dynamo 12.4volt is dit met lopende motor of stilstaande motor
eerste geval kan het goed zijn maar dan moet je wel accuspanning meten
met een goeie multimeter
12.4 is eigenlijk bijna een lege accu
en 12.8 is volle accu
(ongeveer dan)

met lopende motor moet je op 1200rpm 14.5volt ongeveer meten (meestal meet je 14.3)
stationaair mag en zal hij iets zakken maar moet je nog 13.5volt minimaal eigenlijk hebben
dit is puur om je accu op te kunnen laden

verder controleer de massa draad en de plus en min pool van de accu
slechte massa draad en slechte polen van de accu
wil zeggen weerstand
hierdoor wordt spanning niet goed gebracht en zal de knipperlicht alles laten knipperen

tunatje (0), 11 jaar geleden

Kan de auto daardoor ook gaan stotteren?

tunatje (0), 11 jaar geleden

Met lopende motor btw!

lennart1585 (0) PRO, 11 jaar geleden

even reactie op de melding dat lmm kapot zelden voor komt
hier ben ik het niet helemaal mee eens ik heb ze namelijk al regelmatig defect gehad bij fiesta en ka

weet je zeker dat die gebruikte lmm niet ook defect is?
omdat je zegt als de stekker eraf is loopt ie perfect in 99% van de gevallen is dan de lmm inderdaad defect.

Succes

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

zeg nooit nooit
maar 12.4volt dynamo spannin bij lopende motor is te laag
hierdoor zal je accu leeg getrokken worden
terwijl normaal stationaair moet lopen en altijd opgeladen wordt op dat moment
dan kan hij ook de spanning stabiliseren

maar in theorie zou het niet moet uitmaken
hij loopt dus moet hij niet hoeven gaan stotteren
maar goed is het zeker niet

controleer dus morgen met stationaair toerental de accuspanning (zou gelijk liggen als dynamo spanning)
en bij verhoogd toerental meestal 1200 haalt hij het al maar 2000rpm moet hij het allang hebben gehad
en kijk welke voltage je krijgt

controleer de massa van de accu aansluiting
en aansluiting zelf of er geen oxidatie op zit
http://www.wilcoaccu.nl/hefra/docs/img/t...
extreem geval maar lijdt duidelijk zien oxidatie die aanwezig is

tunatje (0), 11 jaar geleden

Oke, ik ga morgen kijken wat mijn dynamo en accu aangeven. Polen zijn vrij van oxidatie maar ik zal voor de duidelijkheid een foto ervan posten. Ik ben vergeten erbij te zetten dat ik een nieuwe massakabel van het carroserie naar het blok toe heb getrokken. Oude kabel was inderdaad geoxideerd. Ik heb een dikke ronde flexibele kabel (circa 50mm dik) en twee ogen in elkaar gezet (aangeschaft bij Brezan). Hiervan zal ik ook een foto posten.

Even over de luchtmassameter, ik heb er vandaag totaal 3 aan gehangen. De mijne en 2 van de sloop. De ene heb ik hier nog liggen maar die ga ik morgen wel terug brengen, die zal ik dan gaan omruilen voor een dynamo indien de mijne afwijkt van wat trucker0werener zegt.

Thanks voor alle tips nogmaals en een fijna nacht! Tot morgen!

tunatje (0), 11 jaar geleden

Oke, hierbij het volgende gedaan:

- Bobine vervangen met 1 op de sloop. Geen verschil m.b.t. stotteren of spanningverlies.
- Accu gemeten.
- Dynamo gemeten

Alles lijkt in mijn ogen goed, dus geen oxidatie. Zie ik wat over het hoofd? Ik word er knetterbek van.

Vandaag een nieuw probleempje erbij, motor-lampje brand heel kort, zo'n 3 seconden en verdwijnt dan mysterieus weer. Ik met mijn goede gedrag naar de lokale Ford garage, maar die zei vanmiddag tegen mij dat uitlezen een probleem is, omdat mijn auto niet zou beschikken over een managment systeem die fouten opslaat. Daarna kwam de aap uit de mouw en werd er verteld aan mij door een andere werknemer dat ze een nieuw systeem hebben voor alle nieuwere modellen en daarom het oude uitgeschakeld hebben. Daarvan zou de accu?? op zijn. Eerst volgende dag is morgen dat m'n auto uitgelezen kan worden. Tijdens een testritje met een monteur vertelde ik hem van wat ik ervaar maar hij kon er maar niet op komen. Hij vond het ook een erg raar probleem. Morgen heb ik een afspraak met ze, dus op hoop van zegen dat daar wat uit komt...want hij was er niet enthousiast over omdat er ook helemaal niets uit kan komen... :(

Heb foto's gemaakt van mijn motorruim.
Thumbnails zijn hieronder te vinden met bijhorende omschrijving. Klik om te vergroten.

Foto 1 - Motorruim
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/831...][img]http://img831.imageshack.us/img831/8969/...[/img][/url]

Foto 2 - Accu en de +/- polen
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/513...][img]http://img513.imageshack.us/img513/7753/...[/img][/url]

Foto 3 - Massa kabel van accu - naar carrosserie
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/96/...][img]http://img96.imageshack.us/img96/4130/im...[/img][/url]

Foto 4 - Massa kabel van motorblok naar carrosserie
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/268...][img]http://img268.imageshack.us/img268/5186/...[/img][/url]

Foto 5 - Brandstoffilter, geen idee of dit nut heeft maar ik ga deze morgen in ieder geval vervangen
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/404...][img]http://img404.imageshack.us/img404/1102/...[/img][/url]

Foto 6 - Contact aan - motor uit (auto had wel een paar minuten gedraaid vandaar de iets hogere voltage)
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/196...][img]http://img196.imageshack.us/img196/2030/...[/img][/url]

Foto 7 - Contact aan - motor aan
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/254...][img]http://img254.imageshack.us/img254/1293/...[/img][/url]

Foto 8 - Motor aan - alarmlichten aan
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/834...][img]http://img834.imageshack.us/img834/9474/...[/img][/url]

Foto 9 - Motor aan - dynamo voltage
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/208...][img]http://img208.imageshack.us/img208/4059/...[/img][/url]

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

klopt het dat ik zie dat met stilstaande motor 13volt hebt
en met lopende motor 12.8volt
of horen de foto's net omgedraaid te zitten

hiernaast zie ik dat je subwoofer gebruikt ivm aansluiting op de accu
eventueel deze even loskoppelen (zekering uit halen)
puur om te controleren hoe de spanning dan is
weet namelijk niet hoe sterk de subwoofer/versterker is

12.8/13volt is aan de lage kant
maar dat je later 14.2 volt meet is gek
tenzij dat met verhoogd toerental is dan kan het kloppen
dan zou de 13volt aan de lage kant zitten
maar als je grote versterker op hebt staan zou het mogelijk zijn dat spanning hierdoor in zakt

dynamo levert ongeveer 50-60% stationaair aan stroom
en 100% bij 1200-1500rpm
meestal zit er 90amp dynamo op
maar denk in de fiesta lichter is
rond de 70 a 80amp dynamo
dan moet je dus wel rekening houden dat 50amp maar over houdt
en lopende motor dan vraagt de auto ongeveer 20 a 30 amp versterker van 390watt is dan wel meteen het max wat de dynamo aan zou kunnen in theorie

zover ik weet bij de peugeot zit op de 306 nog een oude uitleesstekker
maar ervaring leert dat je hem nooit echt uit leest
later is daar dan eobd stekker gekomen
en kunnen we tot op hede nog steeds elke 306,406 uitlezen
die vanaf 99-00 ongeveer zijn

maar daarvoor kan het zijn dat uitlezen moeilijk gaat worden

waar ik over zit te denken is dat bij volgas geen probleem is
alleen bij halv gas of geen gas
wat mogelijk kan zijn is dat de injector vervuild is
eventueel additief in de tank gooien en kijken of het iets helpt
flesje kost maar 15 euro dus op zich te doen
flesje gooi je leeg in de tank en dan voltanken
rijden
eigenlijk bij kwart tank nog een flesje erin en dan weer aftanken
daarna zouden de problemen minder moeten zijn

maar dit is puur een gok dat inlaat/injector vervuild is

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

is de distributie riem reeds vervangen???
misschien staat deze niet goed op tijd
dan krijg je ook problemen met inhouden ,stotteren.

ford-12 (0), 11 jaar geleden

Hoi Tuncay,
Kan het niet zijn dat er ergens valse lucht wordt aan gezogen bij het inlaat spruitstuk ?

tunatje (0), 11 jaar geleden

Een korte update: ik zal vanavond uitgebreider schrijven en de vragen beantwoorden.

Ben bij de dealer geweest, kreeg een foutcode:

P1132 - HO2S11 schakelt niet naar behoren. Sensor geef rijk mengsel aan.

Wat is dit?? Mij werd gezegd een defecte lamdasonde. Kan dit schoongemaakt worden alvorens ik dit vervang?

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

De achter liggende gedachte bij de foutcode is dat de motor-computer denkt dat de lambda sonde gewoon perfect werkt. De melding geeft dan aan dat de motor te veel benzine krijgt.
Bij een defecte sensor zou het mengsel gevaarlijk arm worden.
Deze conditie is eenvoudig te controleren met een 4-gas test.

Mocht het een probleem met de sensor zijn dan kan het een bedradingsprobleem zijn en heel soms een probleem in de motor-computer. Geen wet van meden en perzen dat de sensor defect is.

tunatje (0), 11 jaar geleden

Het probleem doet zich eigenlijk het meest voor al ik 50 km per uur rijd, 2500 tr en
in zin 3e versnelling zit. Ik heb er eergister al een flesje in gegooid. Dat heeft er nog
tot nu toe niet toe geleid dat de auto beter loopt...

tunatje (0), 11 jaar geleden

[quote=fordmannetje]is de distributie riem reeds vervangen???
misschien staat deze niet goed op tijd
dan krijg je ook problemen met inhouden ,stotteren.[/quote]
Over de distributieriem weet ik niets... De auto heeft zo'n 106900 km gelopen. Kan ik zoiets zelf controleren?

tunatje (0), 11 jaar geleden

[quote=ford-12]Hoi Tuncay,
Kan het niet zijn dat er ergens valse lucht wordt aan gezogen bij het inlaat spruitstuk ?[/quote]
Bedoel je deze slang?

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/35/...][img]http://img35.imageshack.us/img35/3287/im...[/img][/url]

tunatje (0), 11 jaar geleden

[quote=oldford]De achter liggende gedachte bij de foutcode is dat de motor-computer denkt dat de lambda sonde gewoon perfect werkt. De melding geeft dan aan dat de motor te veel benzine krijgt.
Bij een defecte sensor zou het mengsel gevaarlijk arm worden.
Deze conditie is eenvoudig te controleren met een 4-gas test.

Mocht het een probleem met de sensor zijn dan kan het een bedradingsprobleem zijn en heel soms een probleem in de motor-computer. Geen wet van meden en perzen dat de sensor defect is.[/quote]
Oke, dus conclusie is, een defecte lamdasonde zou zorgen voor een arm mengsel. Dit kan ik controleren door middel van een 4-gas test. Mocht hier niets uit komen kan het aan de bedrading of aan de ECU liggen en niet aan de sonde zelf?

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

4-gas test zou je moeten vertellen of het mengsel arm of rijk is.
Ideaal lees je tegelijkertijd het signaal van de lambdasonde uit en vergelijkt dat met de gas-samenstelling.

Als het mengsel enorm arm is, dan zit het probleem in het signaal van de lambdasonde.
Dat KAN (nadruk op kan) ook aan andere zaken liggen dan de sonde. Dat wordt meten of gokken.

Is het mengsel flink te rijk dan werkt de lamndasonde en moet je naar de oorzaak van het te rijk staan laten zoeken.
Dat zou bijvoorbeeld een sensor kunnen zijn die verkeerd aan geeft (b.v. koelvloeistof temperatuur).

tunatje (0), 11 jaar geleden

Aha, duidelijk.

Dus als ik het volgende doe, ik bel maandag naar de garage en vraag of zij een 4 gassentest kunnen uitvoeren.
Zij doen de test en geven mij de uitslag. Ik post ze hier.

Kan jij mij dan vertellen of de waardes goed of fout zijn en/of wat ze betekenen(in de zin van, waar ik ongeveer moet zoeken)?

tunatje (0), 11 jaar geleden

BTW, voor diegene die er verstand van heeft en denkt dit op te kunnen lossen.

Stuur mij een berichtje, mits je in de buurt(15km) van Hoorn woont. Ik ben bereid goed te betalen.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb je uitleesapparatuur? Voltmeter? Elektrisch schema? Kennis van inspuitsystemen?
Bij nee op welke vraag dan ook, laten doen, anders blijf je klooien.
Je begint zelf al over goed betalen, laat het dan aan de professionals over.

tunatje (0), 11 jaar geleden

Ik snap je redenering. Ik post mijn probleem hier alleen omdat ik ervan overtuigd ben dat het iets kleins is. Tegelijkertijd weet ik dat het ook iets lastigs kan zijn. Ik probeer alleen maar handiger te worden hierin. Ik ben van de week naar een garage geweest, voordat ik hier een topic ben gestart. Weet je wat de beste man zei?

" Ja dat probleem had een andere klant van me ook, ben er weken mee bezig geweest. De klant is er 1000 euro armer door geworden, ha ha."

Toen dacht ik wtf. Die kerel heeft naar mijn idee van alles lopen vervangen en toevallig het probleem opgelost... Betekent natuurlijk niet dat alle garages zo werken mja het is wel een beetje ontmoedigend naar een garage te stappen. De auto heeft mij 550 euro gekost. Heb al rekening gehouden met extra kosten maar heb geen zin om genaaid te worden als het om iets kleins gaat.

Ik neem je advies wel aan. Ik stap maandag wel naar de garage.

Groet,

Tuncay

tunatje (0), 11 jaar geleden

Na een aantal dagen niets te hebben laten horen hierbij een update.

Ik ben langste garage geweest en ze hebben niets gevonden.

Intussen een gasmeting laten doen en die was perfect naar zeggen van de garagehouder. Tevens heb ik(ben eigenwijs) de lamda sonde vervangen, gaskleppositiesensor, stationairklep vervangen.

Tijdens mijn zoektocht op internet het volgende forum gevonden en wat bleek, exact dezelfde symptomen als mijn probleem!

http://forum.escortcabrioclub.nl/viewtop...

Kan iemand mij vertellen, of tekeningen geven van alle vacuumslangen?

Groetjes Tuncay

tunatje (0), 11 jaar geleden

OPGELOST!!

Map sensor bleek defect en de 2 slangetjes bleken gescheurt te zijn. Heb m omgewisseld en hij loopt nu als een zonnetje!

Al het andere was niet nodiggeweest maar de auto loopt nu helemaal top!

Bedankt voor alle inspanningen!

Groetjes Tuncay

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.