Ik zit al een tijdje met het problem van slecht stationair draaien, vooral als de motor heel licht belast wordt ( als airco draait en/ of heel klein beetje gas geeft )
De auto heeft 69.000 km gedraaid.
De verstuivers zijn opnieuw ingeleerd ( voor de zekerheid ) en bij de lektest waren er geen verschillen tussen de verstuivers.
De Maf-sensor is gereinigd, tevens geen enkele foutcode.
De dealer denkt dat het dubbele massavliegwiel het probleem is, maar dat geloof ik niet direct.
Als je namelijk de koppeling op laat komen dan blijft het onregelmatig draaien ( zelfs versterkt) want mijns inziens dit uitsluit.
's-Ochtends bij het starten en ee klein beetje gasgeven sputtert de motor tegen en geeft gelijk een behoorlijke blauwe pluim uit de uitlaat, totdat je wat meer gas geeft en dan draait alles perfect.
De EGR is afgedopt al een poos terug.
AAn de brandstof is reeds een reinigingsmiddel van Forté toegevoegd geweest maar dit had geen enkel effect.
Wie heeft nog een idee, of heeft de dealer toch gelijk met het dubbele massavliegwiel.
Elk idee hoe raar ook gooi het maar in de groep want ik sta met mijn handen in het haar.
Groeten Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Rob,
Het is net of ik mijn eigen verhaal lees(zie verderop mijn verhaal onder erik69)
Woensdag ga ik naar een Ford specialist,want bij mij is het waarschijnlijk wel het massavliegwiel(dus ook maar gelijk een nieuwe koppeling) dat vervangen moet worden.
Heb zelf ook een 2.2 wagon tdci titanium van 2004 met dik 180000 km.
Als jouw auto slechts 69000 heeft gereden is dit natuurlijk wel erg snel.
Mijn specialist gaat tevens bekijken of de verstuivers(die ook al bij 97000 km zijn vervangen) goed functioneren en/of
keramisch kunnen worden behandeld en ingeleerd en evt. een lektest te doen.
Heb me wel laten vertellen dat de slijtage van de verstuivers sterk afhangen van het rijgedrag,en het massavliegwiel
tezamen de zwakkere punten zijn van deze commonraildiesels van de mondeo.
Ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen als je dat goed vindt.
Groet,Erik
Ik zou het leuk vinden als je mij op de hoogte zou houden.
Als ik bij mij het massavliegwile zou laten vervangn dan ga ik gelijk voor een vast vliegwiel met een sportkoppeling om voor eens en altijd van dit probleem af te zijn als dit inderdaad het probleem is.
Voor die tijd wil ik nog mijn raildruk laten meten om te kijken of hier ten tijde van het onregelmatig stationair draaien geen fluctuaties optreden die duiden op brandstof/injectie problemen.
Ik denk dat jij dezelfde specialist hebt, mijn verstuivers zijn reeds keramisch behandeld door hem (WB) maar had geen effect.
Als je massavliegwiel het probleem zou zijn dan moet je de wagen ten tijde van het slecht stationair draaien op de handrem zetten in zijn 4e versnelling en de koppeling iets laten opkomen.
Als het stationair toerental nu wel geod is dan is het vliegwiel defect, anders zit het verder in het brandstofsysteem of sensorprobleem.
Groet
Rob
16 jaar
Rob,
Vandaag weer een ervaring rijker geworden bij inderdaad WB(ook bij hem gekocht).
Verstuiverlektest gedaan,alle vier gelijkmatig gevuld,dus dat was een pak van mijn hart,
functioneren alsof ze nieuw zijn.Voor de zekerheid hebben ze wel een tubetje van dat keramische middel in mijn tank gedaan.
En dat terwijl de ford-dealer hier in Enschede zei,dat ze WEL aan vervanging toe waren(maar ja,
de dealers hebben het zwaar he vandaag de dag,dus dan moeten ze maar op deze manier proberen
de omzet op te krikken,maar gelukkig niet over mijn rug,heb er in ieder geval mijn buik vol van,want bij de dealer
wordt je ook niet echt wijzer).Ik ben dan wel leek,maar natuurlijk niet gek.
Volgende week woensdag gaat mijn mondeo naar WB voor het plaatsen van een ander type vliegwiel dan de dubbel massa,
die er nu opzit,want gebleken is,dat deze echt teveel speling vertoont,maar bij mijn respectabele kmstand van inmiddels 184000
zat dit er een keer aan te komen.
Tegelijk wordt er een nieuwe koppeling geplaatst(compleet),met verzwaarde koppelingsplaat om de evt. trillingen tijdens het rijden
zoveel mogelijk te minimaliseren.
Hij had het er zelfs over,dat het dan 100% weg zou zijn,en inderdaad het probleem voorgoed tot het verleden behoort.
Ben er inmiddels van overtuigd,dat mede door de goede voorlichting en uitleg van WB en compaan,en in combinatie met een goedwerkende Bluefin tuning(deze was hier bij de dealer ineens eraf na een software-update(WDS),wat hun toen nodig vonden om te doen),
de auto weer perfect zal gaan rijden.
Hoop mede voor jou,dat je tot een goede oplossing voor je probleem komt.
Tot zover mijn bevinding.
Kan niet wachten tot het "nieuwe"rijden zal gaan beginnen.
Ik hou je op de hoogte.
Groet en succes,Erik.
P.s.mocht je mailcontact willen houden,hier mijn mailadres: e.karselius@home.nl
16 jaar
Oorzaak van het probleem is achterhaald, het bleek uiteindelijk een combinatie van problemen te zijn met als hoofdoorzaak een defecte brandstofpomp die metaaldeeltjes los liet die naar de verstuivers is gegaan.
Door de lekkage hiervan en speling op het dubbelmassavliegwiel versterkte dit het hakken van de motor bij stationair.
Na montage van een vast vliegwiel met verzwaarde drukgroep was het stationair toerental weer perfect alleen rookte de auto bij de start nog steeds en na langdurig filerijden braakte de uitlaat licht blauwe rook uit.
Binnenkort worden de verstuivers vervangen en alsmede ook de brandstofpomp en worden alle brandstofleidingen gespoeld.
Alleen is het normaal dat een brandstofpomp al bij 70.000 km defect gaat met een auto uit november 2004 ??????????????????
Ik had namelijk begrepen dat dit probleem alleen bij TDCI's uit 2002 voorkwam.
Zijn er verbeterde versies beschikbaar van deze pompen, nieuw zijn ze niet meer bij Ford te koop , alleen gereviseerd.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar