close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: Sleutel herkenning PATS systeem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: RKF 1800

Hallo, Uit een Mondeo de complete motor (zonder bak) 1800 met motor code RKF ingebouwd in mijn Lotus 7.
Alle bedrading van de ECU aangesloten. Nu wil de motor niet starten omdat de injectie niet aangestuurd word.
Oorzaak de sleutel (heb er maar 1) word niet (meer) herkent door het PATS systeem.
Weet iemand een oplossing hoe de sleutel/chip opnieuw aan te melden bij het PATS / imobilizer systeem.
Vr.gr. Ron

Geplaatst door

Sleuteltgraag (110)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tja, wat zit er allemaal nu in de auto en wat is origineel?
PATS systeem is dat origineel en gelijk aan wat Ford gebruikt?
Past dat PATS systeem met de motor-ecu die er nu inzit?

Zit er een diafnose stekker in de auto? Zo ja, dan zou de Ford dealer met de testkast de boel moeten kunnen instellen/aanmelden.

oldford 0
badge

9 jaar

Hallo, Het is de zelfde ring/PATS immobilizer die in de Mondeo zit/zat.
Ook alle aansluitingen gemaakt volgens Ford schema.
ODBD uitlezer heb ik zelf en foutcodes uitgelezen voor uitbouw van de motor
en nu nadien natuurlijk ook.
Geeft geen active of opgeslagen errors. Klopt ook wel want PATS genereert geen storingen.
Het is de herkenning van de sleutel/chip op de Immobilizer

Met een OBD (EOBD/OBD2) uitlezer krijg je alleen foutcodes van de motor.
Je kunt daar geen codes van het PATS-systeem mee uitlezen, daar heb je dealer (of gelijkwaardige) apparatuur voor nodig.

Contactslot, leesring en slutel heb je ook meegenomen van de donor-auto?

oldford 0
badge

9 jaar

Hallo, de ring, ECU en 1 sleutel heb ik uit de Mondeo gehaald. Het contactslot niet omdat deze verrot leek. Heb ik het contactslot uberhaupt nodig?
Er zit nu in mn 7 een contactslot van een Sierra met de Sierra stuurkolom. Dacht de sleutel op de ring te monteren voldoende zou zijn.
Graag jullie advies. Ondertussen wil het controle lampje ook niet aan als ik de auto op contact zet. Nadat ik alles opnieuw heb aangesloten.
Stomme is dat als ik een storinglampje op de beide lamppolen zet dat het spanningzoeker lampje zwak gaat branden en na 5 seconden uit gaat. Net of de ECU geen massa maakt over ecu contact 42.

Misschien heb ik door al het geknoei de ECU gemold. Is een ECU met een PATS ring met bijbehorende sleutels van de sloop uit een Mondeo bijv. een 1.6 of 2.0 te gebruiken of moet dit weer een 1.8 zijn met gelijke motorcode?

Is de voedingsspanning (12 volt) wel vol aanwezig bij dat lampje?
Kun je op dit moment de ecu uitlezen met jouw scanner?
Als het contact aan staat, is er dan 5 volt aanwezig bij de diverse sensoren, zoals gaskleppositie sensor, map-sensor (indien aanwezig) of de temperatuur sensoren (als je de stekker los neemt)?

Mocht je de ecu gaan vervangen, dan heb je een ecu van een 1.8 nodig.
Bij een 1.6 komt de motor waarschijnlijk te arm staan en bij een 2.0 waarschijnlijk te rijk.
Ik zou eerst wel gedegen onderzoek (laten) doen voordat je weer durre delen gaat vervangen.

oldford 0
badge

9 jaar

Bedankt voor de aangedragen oplossingen. Uiteindelijk bleek er een onderbreking te zitten in de aansturing van het controle lampje.
Opgelost en vervolgens storingscode opgelost. Brandstof druk laag bleek uiteindelijk te laag te zijn.
Item gesloten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.