Sinds enkele maanden hebben wij een startprobleem met onze Ford Fiesta 1.4 TDCi Trend Diesel uit 2004. We zijn hier enkele weken al eens naar de garage mee geweest, maar ze vonden niets. Ze hebben toen alles nagekeken en alle foutcodes uitgelezen. Er waren geen foutcodes en alles reed bij hun normaal. Ik dacht dat het aan de diesel lag, dus ik ben al ergens anders gaan tanken (Q8 en Shell), maar nu doet het probleem zich soms ook voor bij deze merken.
Het probleem:
Telkens de auto voor een lange tijd heeft stil gestaan (s'ochtends na een nacht, of 'savonds als hij 10u stil heeft gestaan), slaat de motor aan, maar valt dan terug uit. Dan moeten we gemiddeld 2 tot 3 pogingen doen om de motor terug te laten draaien. We geven dan meteen gas, zodat de motor dan niet terug stilvalt en we uiteindelijk toch kunnen starten.
We merken op dat het probleem zich vooral voordoet als onze tank tussen de 50 tot 75% gevuld is. Net na het voltanken, hebben we geen problemen. Ook eens de tank halfvol is, hebben we ook geen problemen.
We hebben al afwisselend qua tankstation (Makro, Q8, Shell), maar het probleem stelde zich bij elk merk wel voor. Enkel toen we één keer Shell diesel V-power tankten, hadden we geen probleem. De injectoren en de turbo zijn nog door de vorige eigenaar vervangen (1 jaar terug).
Nu is onze vraag: Is dergelijk probleem erg? We kunnen tot nu toe altijd starten, we moeten soms enkele pogingen doen.
In de handleiding staat dat het normaal is dat de motor niet meteen aanslaat, dat het vaak zelfs tot 30 seconden kan duren, vooral bij een koude motor. Verder hebben we geen problemen en enkele weken geleden vonden jullie ook niet meteen een probleem, vandaar. Ik vermoed dus dat we het probleem niet erger maken door te blijven proberen.
Starten we misschien foutief? Als we de sleutel omdraaien en de motor slaat niet meteen aan na 5 tot 10 seconde, leggen we alles terug stil en proberen we na een tijd opnieuw. Moeten we langer proberen, tot zelfs 30 seconden? Of moeten we het gaspedaal induwen bij het starten?
Zijn er soms mensen die advies hebben rond dit probleem?
Wat we ook opmerken: Eens we vertrokken zijn, en de auto is koud, dan schokt de auto wel als we stilstaan. Vertrekken we koud en stoppen we aan een verkeerslicht, dan staat de auto stil maar hij "schokt" en maakt een pompend geluid. Maar eens hij vertrokken is, en eens hij op toeren is, lijkt alles inorde.
Nog een bijkomende vaststelling: Als we gaan tanken dan komt er enorm veel lucht vrij als ik de dop van de tank losdraai. Precies of er zit heel veel lucht in de tank. Ik heb dit hiervoor nog nooit opgemerkt.
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dan zou ik eerst proberen als het "probleem"zich voordoet, alvorens een tweede start de tankdop even afhalen en weer erop.Dan een tweede poging tot start.Als er dan een verbetering is in het starten en rijden(schokken)zou het aan tank ontluchting kunnen zitten.
[quote=voyager]Dan zou ik eerst proberen als het "probleem"zich voordoet, alvorens een tweede start de tankdop even afhalen en weer erop.Dan een tweede poging tot start.Als er dan een verbetering is in het starten en rijden(schokken)zou het aan tank ontluchting kunnen zitten.[/quote]
Deze ochtend deed het probleem zich weer voor: Eerste keer starten lukte, motor sloeg aan maar dan meteen af; Ik ben dan uitgestapt, heb de tankdop even losgedraaid en er terug op. Ik startte, maar heb tot 10 moeten tellen vooraleer de motor aansloeg. Dan was hij wel vertrokken. Dus niet echt een verbetering zichtbaar denk ik.
Soms nog andere ideeën?
9 jaar
Ja.
Draai een paar dagen lang alle keren eerst de tankdop los en ga dan pas starten.
Als het probleem dan definitief verdwijnt, weet je met zekerheid dat de tankontluchting het probleem is.
Heb je nog de originele tankdop of is die ooit vervangen?
9 jaar
We draaien nu concequent elke keer we starten de dop los, en vandaag konden we vrij goed starten. We geven wel zo snel mogelijk gas van zodra de motor is aangeslagen, om te voorkomen dat hij terug uitvalt. Wel is de tank nu terug voor 70% gevuld, dus dan beginnen de problemen zich altijd te minderen. Het is dus onduidelijk of het probleem vermindert, door het losdraaien van de dop, maar we blijven het problemen.
De dop is bij mijn weten nooit vervangen, het zou de originele dop moeten zijn. De auto is nu wel 11 jaar oud. Kan ik de dop uitkuisen ofzo?
Als het probleem zich voordoet bij de tankontluchting, zit het probleem dan bij de dop? Of zit het probleem dan ergens anders?
9 jaar
[quote=Heino4267]Ja.
Draai een paar dagen lang alle keren eerst de tankdop los en ga dan pas starten.
Als het probleem dan definitief verdwijnt, weet je met zekerheid dat de tankontluchting het probleem is.
Heb je nog de originele tankdop of is die ooit vervangen?[/quote]
We draaien nu concequent elke keer we starten de dop los, en vandaag konden we vrij goed starten. We geven wel zo snel mogelijk gas van zodra de motor is aangeslagen, om te voorkomen dat hij terug uitvalt. Wel is de tank nu terug voor 70% gevuld, dus dan beginnen de problemen zich altijd te minderen. Het is dus onduidelijk of het probleem vermindert, door het losdraaien van de dop, maar we blijven het problemen.
De dop is bij mijn weten nooit vervangen, het zou de originele dop moeten zijn. De auto is nu wel 11 jaar oud. Kan ik de dop uitkuisen ofzo?
Als het probleem zich voordoet bij de tankontluchting, zit het probleem dan bij de dop? Of zit het probleem dan ergens anders?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar