Ford Escort: Spanning distributieriem 1.8D controleren en bijgeluid

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TC (Endura DE)

Beste mensen,

Ik heb van mijn Escort de distributieriem vervangen (nadat deze geknapt was en er als door een wonder geen verdere gevolgschade is geweest). Ik heb twee vragen die me dwars zitten (wil hem na alle werk niet moeten afschrijven).

[b]De 1e vraag[/b]: Gezien de -door mij met zelfgemaakt gereedschap gevolgde- afstelprocedure in het Haynes handboek ben ik toch niet 100% zeker dat de nieuwe riem op de juiste spanning staat. Controleren volgens de procedure geeft wisselende resultaten die wel allemaal ongeveer goed zijn (pijltje op de automatische spanner moet binnen het bereik rondom het vaste pijltje vallen). Ook de timing was na controle goed.

[img]http://www.robuust.nl/~maarten/forum/For...[/img]

Na spannen stond het pijltje rechts in het bereik ter hoogte van het gele blokje op de foto, na aanschroeven nokkenaswiel tegenover het vaste pijltje, na 6 omwentelingen bijna helemaal links in het bereik. De positie van het pijltje hangt als je controleert wel erg nauw samen met het exacte moment dat je stopt met draaien (iets terug en weer vooruit om tegen de krukaspen aan te tikken is wel min of meer reproduceerbaar maar eindigt wel ergens waar het blauwe streepje begint dus redelijk op het randje van wat mag).

Nu heb ik met een spiegeltje eens bij draaiende motor gekeken. Bij stationair lopen schommelt de aanwijzing rond het blauwe streepje op de foto, bij gas geven rond het rode streepje en bij max. toerental zelfs nog iets links van het rode streepje. Bij het afzetten van de motor kan hij overal tussen het pijltje en tegen de uiterste linkerkant van het aanwijsbereik komen (vooral als hij even heen en weer snokt bij het stilvallen).

Naar mijn idee moet hier prima aan af te lezen zijn of de riemspanning goed staat maar ik kan er nergens iets over vinden. Zegt Ford hier iets over in de officiele werkplaatsboeken, of weet een monteur uit ervaring iets te vertellen? Is er een andere methode om de riemspanning te controleren?

Gezien mijn ervaring met (door anderen opgelegde) Ford-riemen wil ik absoluut geen risico's meer nemen, en gaat er elke 50.000 een nieuwe op en zal ik hem zo nu en dan optisch inspecteren.


[b]De 2e vraag[/b]: er is (bij stationair draaien) een ritmisch piepgeluidje te horen. Dit heb ik veel vaker gehoord bij Fordjes en lijkt ook echt (boven)uit de distributie te komen (mogelijk op half motortoerental maar dit weet ik niet zeker). De spanrollen zijn allen vernieuwd en de riemen rijden zo te zien niet tegen de kantjes aan (ligt bijna middenop nokkenastandwiel, iets meer speling aan de achterkant aangezien het achterplaatje door een vorige monteur verbogen was en voorheen ook tegen het tandwiel liep). Waar moet ik dit in zoeken? Ik associeer het met kapotgelopen distributies dus wil het wel graag traceren en zo nodig verhelpen.

maartenbakker

Geplaatst door maartenbakker (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

maartenbakker (0), 13 jaar geleden

Conclusie na nog een middagje goed met een spiegeltje kijken en de motor lekker warm laten worden: riemspanning is prima. Namelijk als volgt:

Met de hand stukje draaien en dan kijken -> pijltjes staan recht tegenover elkaar
Stationair lopen -> blauwe gebiedje of net tegen rood
Normale toeren -> rode gebiedje tegenover het uitgestanste gedeelte (waarschijnlijk is daar het linker uitgestanste deel ook voor bedoeld!)
Roetmeting-achtige toeren -> rode gebiedje links van het uitgestanste deel
Motor stilzetten -> meestal uiterst links, riem staat dan links van het nokkenaswiel strak en rechts slap, zal wel zo horen


Maar nu het bijgeluid... blijft toch aanwezig, een ritmische piep die ik ook niet wegkrijg door tegen het achterplaatje te drukken. De riem lijkt nergens tegenaan te lopen. Als de kap erop zit hoor je toch wel een tandwiel tegen de kap lopen, heel zacht. Ik denk dat ik er veilig mee kan rijden voor nu (vrijdag en zaterdag heb ik hem wel nodig) en volgende week nog eens bij een tuningbedrijf hier in de buurt (zou Ford-ervaring hebben) ga laten kijken.

Hans4040 (335) PRO, 13 jaar geleden

Maarten, ik heb je wat info in het Nederlands gestuurd.
Misschien heb je daar iets aan.

mvg,
Hans

maartenbakker (0), 13 jaar geleden

Hartelijk dank, ik loop de informatie nog even na.

tedkroon (0), 13 jaar geleden

Tot de spanning verloopt bij wisselende toerental is niets anders dan normaal. Dit komt door de centrifugaal krachten. Het piepen is zo moeilijk te beoordelen, te meer veel piepjes onschuldig zijn (rubber invloed ) maar soms ook niet, vandaar! Aanlopen van een wiel tegen de kap is niet handig. Of de kap is krom of de wielen zitten niet goed gemonteerd en wellicht zit daar het venijn.

Wil je weten of het piepen van de vertande snaar afkomt kan je met een plantenspuit de snaar tijdens lopen licht inspuiten. verdwijnt het geluid dan zou ik mij er niet te druk ommaken wel van tijd tot tijd controleren, te meer hij als eens geknapt is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.