close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: Spanrol komt telkens los

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1800

Nieuwe dieselpomp gemonteert.Ik rij op twee dagen tijd al twee riemen stuk van de dieselpomp.Telkens komt de spanrol los. Ondanks dat ik hem goed vastzet.Een veer op de rol brengt spanning op de riem, dan draai ik de bout vast..... . Kan me iemand raad geven wat ik verkeert doe met die spanrol??. Dank je. Groetjes, Mo

Geplaatst door

Betondarm (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

draait de poulie(spanrol) wel rond,de bout vast zetten met 45nm,maar hoe kan die riem dan kapotlopen??als de spanrol los komt zal de pomp wel van tijd afgaan maar waarom loopt die riem dan kapot???draait de poulie wel rond of is de pomp wel goed dat ie niet vastslaat of zoiets,even de spanrol eraf pakken het raakvlak goed schoonmaken.misschien nieuwe bout kopen.

De rol loopt goed rond, dieselpomp valt uiteraard stil. De riem (nieuw) is telkens kapot gefreest, tis niet dat hij breekt. De spanrol zat nu los in de bout, en hing eraan te bengelen. Eeergisteren lag ie los, samen met de gefreesde riem.Bedankt voor je aandacht voor mijn oproep, groetjes, Mo

Betondarm 0

13 jaar

staat die bout niet op knappen??is de rek eruit om zomaar te zeggen.nieuwe bout kopen.

Heb liggen te google, heb een afbeelding gevonden, blijkbaar word die spanrol met een speciaal tool gecentert en dan vast gedraait......

Betondarm 0

13 jaar

Over welke riem heb je het eigenlijk? de distributieriem van de pomp of de multiriem van de pomp nasr de stuurbekrachtiging?

Doktor 0
badge

13 jaar

Dag Marcus, t'is de riem die van de dieselpomp naar de krukas gaat, daar zit een spanrol op, en deze komt me tekens los. Niet de riem die van nokkenas naar krukas. Ook niet de riem van dieselpomp naar servo.Maar de riem van dieselpomp naar krukas.Die loopt ook over een spanrol en deze komt telkens los.

Betondarm 0

13 jaar

Dan zit er toch iets niet goed of je doet iets niet goed.

De veer van de spanner van de riem voor de pomp laat je gewoon zitten, de middelste bout van de spanner draai je iets los, spanner indrukken tegen veerbelasting in en dan bout weer vastdraaien zodat de spanner onbelast blijft, de 3 bouten van de pomppoelie oplossen zodat polie kan draaien, nieuwe riem erop en zorgen dat alles goed op tijd staat, dan die middelste bout weer losdraaien en zodat de veer de spanning op de riem kan zetten, omdat je het tandwiel (3boutjes) van de pomp nog los hebt gaat dit iets linksom draaien, hierdoor verdwijnt de speling in de riem aan de trekkende kant (dus tussen krukas en pomp), middelste bout van spanner vastzetten, 3 boutjes van pomp vastzetten en alles moet goed gaan.

Suc6

Doktor 0
badge

13 jaar

Zit er geen verkeerde spanrol op? Dat ie bijvoorbeeld met het draaien van de motor de grote ring meeneemt van de bout?? Spanrol is in het midden hoger als het goed is.

Postie 0
badge

13 jaar

Nee is de juiste spanrol.Heb wederom een nieuwe riem gelegt, en een paar dagen de beschermkap af gelaten, even nachecken na iedere dag.Ik vermoed aan de spanrol te zien dat ik het plaatje van de rol wat krom heb geplooit door de veer te ontspannen (gedaan met een Vise Gripe)).Even afwachten.Behalve de dieselpomp krijg ik niet goed afgestelt. Vermits er geen merkpunt op de motor staat wel op het tandwiel.Nokkenas en krukas is gelukt, met de punten te vinden. Behalve geen punt te vinden voor de dieselpomp.Meschien daar nog wat raad om vragen. Bedankt in elk geval voor de aandacht dat je aan me schonk. Groetjes, Mo

Betondarm 0

13 jaar

Voor de krukas moet een speciale pen gebruikt worden, voor de pomp zit een opening op ongeveer 11 uur, die kan met een 8mm (of 6mm, ben ik even kwijt) pen vast gezet worden.

Suc6

Doktor 0
badge

13 jaar

Dag Markus, ik ga morgen even daar naar kijken of ik deze opening vind.Ik heb toch nog die wagen voor onderdelen staan waar ik de pomp vanaf heb gehaalt.De motor draait wel goed, maar ik vind dat ie veel lawaai maakt tegenover vroeger, toen liep hij zachter.Ik kan hem bijna al met gesloten ogen demonteren, zo dikwijls heb ik de boel al los gedraait.Mijn vrouw durft er niet meer naar het werk rijden met hem, ze is het vertrouwen kwijt in de wagen, nou ik ook wel een beetje.Het stelt allemaal niks voor als je maar hulp krijgt van zo iemand als jij.Nogmaals mijn oprechte dank. groetjes, Mo

Betondarm 0

13 jaar

Dag Markus,vandaag de ganse voormiddag aan de motor gewerkt, wagen draait nu perfect!!.Weet je wat ik over het hoofd heb gezien??.Ik zag wel de holte op het tandwiel van de dieselpomp waar de pin in moest.Maar toen ik de dieselpomp die stuk was en los lag eens goed bekeken had, zag ik dat er nog een holte in de dieselpomp zelf was waar de pin moest in gaan , en dat zag ik niet toen hij gemonteert was op de motor.Pfffffff...eindelijk. Vrouwtje is Happy, en ik ook, dank zij jou!!.BEDANKT!!!!!!. Groetjes, Mo

Betondarm 0

13 jaar

Blij dat alles weer goed is, bedankt voor de feedback.

Groet,

Doktor 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.