Ford Escort: Spontaan hoog stationair lopen.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6. ZTEC

Beste mensen,

Ik heb sinds kort een zeer vervelend probleem met mijn Ford Escort 1.6. 16V ZTEC Automaat.

Ik heb sinds een aantal dagen het probleem dat mijn stationair soms spontaan hard begint te lopen zo tegen de 2000 a 3000 toeren en daar dan op blijft hangen tot je de motor afzet en dan weer start dan is het als je geluk heb weg en anders begint hij het meteen weer te doen, het rare van dit probleem is dat hij dit gewoon spontaan af en toe opeens begint te doen, dus soms kun je er gewoon een hele dag normaal in rijden en wil je hem 's avonds ofzo pakken dan treed het probleem onder het rijden opeens spontaan op en begint ie vanzelf 2000 tot 3000 toeren te lopen, je moet hem dan echt afzetten en weer opnieuw starten en als je dan geluk heb is het weg. Dit probleem is echter nooit aan de orde geweest en is er nu spontaan, en het is echt vervelend want als ik hem langs een garage breng zul je zien zoals altijd loopt hij gewoon normaal :S wat me ook op is gevallen is dat hij erg hoge toeren maakt bij het optrekken, hij loopt dan hoog in de toeren 3000 tot 3500 als je een beetje gas geeft en de auto trekt redelijk op dan. Maar soms zijn er weer momenten dat hij wel goed loopt.

Nu heb ik pas een versnellingsbak revisie laten doen aan de automaatbak hebben ze een of andere module vervangen van 440 euro die het schakelen regelt, en nadat ik hem opgehaald had heeft de auto het 2 dagen super gedaan en sinds dien speelt mijn probleem af en toe, ik heb het bedrijf al gebeld maar die zeggen dat hun werkzaamheden daar niks mee te maken kunnen hebben omdat dat er los van staat, maar inderdaad de automaatbak werkt nu prima en doet het soms ook gewoon goed als het probleem van de hoge toeren niet is.

Ik had ook een lekkende thermosstaathuis en heb er toen van dat leak stop spul ingegooid om zo te proberen het lek te dichten maar dat is niet gelukt, kan het door dat spul wat ik erin gegooid heb komen? want was ook nadat dat spul erin zat, het thermossttaathuis is nu vervangen met een nieuwe en het probleem was weer 2 dagen weg maar kwam weer.

Wat ik ook nog gedaan heb: ik heb de auto pas, en zag dat er in de zekeringkast op nummer 32 : elektromagnetische koppeling airco, beveiligingsrelais draaiende motor. geen zekering in zat, dus ik heb daar een zekering in gezet, het probleem is toen niet meteen onstaan, maar dat zijn de laatste wijzigingen die gedaan zijn aan de auto nadat het probleem is ontstaan.

Dus mijn vraag kan de revisie van de automaatbak, het anti lek middel van de koelvloeistof, of het inzetten van de zekering (die ik nu maar weer eruit heb gehaald gezien er al geen in zat en ik geen airco heb.) te maken hebben met mijn problemen?

De gaskabel heb ik al nagekeken maar die blijft niet hangen, ook het gashuisklep is al schoongemaakt en hij sluit goed, maar het probleem is niet opgelost. ik heb nu een temp sensor gehaald wat boven op het thermosstaathuis zit, of moet ik juist die vervangen wat aan de onderkant van de thermosstaathuis zit?

Ik weet echt niet waar ik zoeken moet gezien de auto soms gewoon een hele dag prima loopt en dan opeens spontaan de toeren omhoog gaan naar 2000 of 3000 toeren. en als ie dat een keer doet blijft het ook net zo lang tot je de auto uitzet en even laat staan, het is verder ook niet speciaal bij koude of warme motor volgens mij.

andy1979

Geplaatst door andy1979 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Probeer eens je stappenmotor te reinigen of als dat niet helpt te vervangen.
Gaan vaak stuk bij deze motoren.

Zit op je inlaat vast met twee of drie boutjes afhankelijk welk type inlaatspruitstuk je hebt.

Groet,
Koen

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Sensor boven op het thermostaathuis is trouwens voor de ecu computer.
Onderop is voor de naald op je dashboard,maar als die netjes in het midden staat hoef je daar eigenlijk niks aan te doen.


Wat je ook nog kunt proberen is de accu even los te gooien en dan even opnieuw stationair in te leren 10 min laten draaien zonder verbruikers.
Daarna nog even op toeren rijden/houden.

Groet,
Koen

andy1979 (0), 14 jaar geleden

Beste Koen,

Heel erg bedankt voor je antwoord! Dan zal ik de stappenmotor eens laten reinigen.

Inlaat zal ik eens goed nakijken of die vastzit, ik denk het wel want je hoort totaal geen kabaal ofzo.

Bovenste sensor had ik al nieuw gekocht voor 39 euro. die moet ik nog erop zetten ik las op internet dat dat ook wel eens een toerenprobleem kan geven als die sensor stuk is.

Nee mijn naald blijft niet netjes in het midden staan, hij wil ook wel eens wat oplopen, niet in het roden maar wel ervoor, soms loopt de naald wel eens 3 kwart op, maar nooit in het rood wel vlak ervoor maar er kook niks zover ik weet, deze sensor ook vervangen dan? of kan dat het probleem niet veroorzaken? is dat echt alleen puur voor de naald?

Met de accu zal ik ook eens proberen, hoelang moet ik hem dan eraf houden? en dan dus weer even 10 min gewoon laten lopen zonder iets aan, en dan even stukje rijden op 1 toeren, ook 10 min?

andy1979 (0), 14 jaar geleden

Waar zit die stappenmotor eigenlijk? Hoe ziet zoiets uit?

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Heb je een plastic inlaatspruitstuk of van aluminium?

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

.

Nee mijn naald blijft niet netjes in het midden staan, hij wil ook wel eens wat oplopen, niet in het roden maar wel ervoor, soms loopt de naald wel eens 3 kwart op, maar nooit in het rood wel vlak ervoor maar er kook niks zover ik weet, deze sensor ook vervangen dan? of kan dat het probleem niet veroorzaken? is dat echt alleen puur voor de naald?



Dan lijkt het me dat hij wel goed werkt.
Kan dat hij oploopt in de file bijv.als hij maar weer terugkoelt/

Gr,
koen

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Inleren doe je als volgt.

10 minuten stationar laten lopen met niks aan.
daarna even 30 seconden boven de 3000 toeren houden.
Gr,
Koen

andy1979 (0), 14 jaar geleden

Beste Koen,

Ik heb geen flauw idee ;) ik heb even wat foto's gemaakt van het motorruim http://www.zenid.net/ford hoop dat je het daarop kan zien, en mij eventueel kan aanwijzen waar de stappenmotor zit.

Klopt, hij loopt in de file wel eens wat op maar niet in het rood, hij zakt ook weer.

Dan ga ik dat met de ECU morgen even proberen dan, zal hem nu een hele nacht van de accu af laten.

Nogmaals dank voor je antwoorden.

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Beste Andy,


Je hebt dezelfde motor als ik eentje met een plastic inlaatstuk.
De stappenmotor zit als je aan de bestuurderskant onder de inlaatslang bij het inlaatstuk doorkijkt.
Zeg maar tussen de motor en de inlaat in.

Een cilindevormig buisje met twee m8 boutjes.
Moeilijk te zien en nog moeilijker eraf te halen zonder brug,maar het kan wel.
Er zit een stekker op met twee draden.


Hoor het wel als het niet lukt.
GR,
Koen

andy1979 (0), 14 jaar geleden

Beste Koen,

dit ding? http://www.zenid.net/ford/ of zit ik er nu helemaal naast?

andy1979 (0), 14 jaar geleden

Beste Koen,

Ik heb hem gevonden, hij zit iets lager en idd op een lastige plaats, hij zit achter het plastic spruitstuk idd. Hoe kan ik hem het beste demonteren? welke volgorde? wat eraf halen en wat niet om erbij te komen? is het van boven af allemaal te doen met een ratel? of moet het van onder?

Die bovenste acht mm bout gaat wel lukken maar die wat eronder zit die 2e. hoe heb jij het gedaan?

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Klopt daar zit hij moeilijk zoiets uit te leggen,maar ben blij dat je hem hebt.

Het is van boven te doen Andy,maar je hebt veel geduld nodig.
Ik heb een sleutel 8 afgezaagd,zodat ik met 1 hand net bij het onderste boutje kon.
als je deze 1 slag geeft zit hij vaak al los en kun je hem met je handen losdraaien.
Als je trouwens de bovenste eruit heb dan kun je de stappenmotor iets kantelen zo kun je beter bij de onderste.

Je hoeft alleen de luchtslang weg te halen plus de stekkers van de injectors(denk ik!)zitten bovenop en natuurlijk de stekker op de stappenmotor.

Kijk maar even of het helpt wordt het beter na schoonmaken dan zou ik hem vervangen.
Zoniet dan zul je even verder moeten zoeken.
Motor gaat vaak ook zagen als dit ding echt kapot is en daar heb ik jou nog niet over gehoord.

Succes
Groet,
Koen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.