Ford Mondeo Wagon 2006: Start niet meer
- 4 dagen geleden gevraagd
- 2 reacties
Beste lezers,
Enkele dagen geleden was mijn accu leeg gaan staan doordat ik de parkeerlichten aan had laten staan.
Auto (Ford Mondeo wagon, 1,8 - MK3, 2006) gejumpstart via startkabels en andere auto. Liep gelijk weer als een trein.
Ongeveer 50 km gereden zonder problemen totdat ik ineens het lampje van de accu zag branden. Enkele km laater begon de motor te stotteren. Dit bleef de motor doen tot ik thuis was. éénmaal viel de motor uit bij stoplicht.
Volgende dag een nieuwe accu gehaald (de origineel was oud) in de hoop dat dit het probleem zou oplossen.
Nieuwe accu erin, start de motor, slaat aan, maar valt na enkele seconden weer uit. Probeer opnieuw te starten, maar hoor nu helemaal niets meer. Zelfs geen tik, tik, tik van de starter. Heb toen de oude accu teruggezet om te zien of dit verschil maakte maar helaas. Dashbordlampjes branden wel, koplampen branden vol...dus accu lijkt niet het probleem te zijn.
Accu doorgemeten: blijft op 12.4
zekeringen/relais doorgemeten: alles oke
Startmotor vervangen
Starterrelais (zekeringsdoos nr. R10) vervangen
Accu gemeten bij startpoging:
sleutel erin, één slag draaien: voltage zakt naar 11.3
één slag verder (contact om starten): voltage blijft op 11.3 en gebeurd verder niks. Geen getik van aanslaande startmotor.
Mijn (onzekere) conclusie(s) nu:
startmotor krijgt niet genoeg stroom?
Dynamo toch begeven? Lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de accu tijdens het laatste ritje wel is opgeladen)
iets anders??
Er komt in ieder geval een nieuwe accu in met een hoger koude start vermogen. Deze wil ik op voorhand volledig opladen voordat ik deze plaats.
graag hoor ik jullie input en expertise.
Alvast mijn dank!

Geplaatst door opnd , lid sinds 4 dagen geleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.
Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.
2 Reacties
limbra, 3 dagen geleden
Heb je een gebruikte of nieuwe startmotor gemonteerd ?
heb je alle kabels goed aangesloten ?
Dat je spanning van 12,4volt naar 11,3volt zakt als je de auto op contact zet is vrij normaal,
dat de spanning 11,3volt blijft als je de sleutel in start stand zet is Niet normaal,
dit kan betekenen dat het contactslot / contactblokje defect is,
of de commando draad van contactslot naar startmotor onderbroken is of geoxideerd,
geen of slechte massa of de startmotor is defect,
meet of je 12 volt hebt op de + aansluiting startmotor...,
meet of de massa goed is...,
meet of de commando draad van contactslot naar startmotor in orde is....,
Indien je de mogelijkheid hebt om de auto aan te slepen / duwen, en de motor draait,
meet dan (bij draaiende motor) de accu spanning eens (laadspanning).
Er is pas geleden een nieuwe accu geplaatst, als deze gewoon goed is (waar ik van uit ga),
vind ik het een beetje onzinnig om de accu alweer te vervangen voor een accu
met een hoger koude start vermogen, maar das mijn mening.
succes.
Heino4267, 2 dagen geleden
In zou de net nieuwe accu gewoon laten zitten, die is niet de oorzaak van je problemen.
Ik denk dat je nu twee problemen hebt met je auto:
1. hij start niet omdat de startmotor niet gaat draaien.
Zoals limbra al zegt moet je eerst meten of je startmotor wel het commando krijgt om te gaan draaien.
Hiervoor moet je met zijn tweeën zijn.
Zet de auto in vrij/P en de handrem erop.
Zorg dat je bij de startmotor aansluitingen kunt komen en meet terwijl iemand de auto "start" (ten opzichte van massa) de spanning op het draadje naar het kleine stekkertje op de startmotor én op de grote moer die de rode kabel op de startmotor vasthoudt. Beide zouden op dat moment gelijk aan de accuspanning moeten zijn. Als op de kleine aansluiting geen spanning komt te staan, laat je de auto op contact staan en je verbindt met een schroevendraaier het kleine stekkertje op de startmotor met de dikke moer op de dikke rode kabel. Als op dat moment de startmotor gaat draaien, is de startmotor in orde. Als dan de startmotor niet gaat draaien, is het startrelais op de startmotor defect.
Als op het draadje naar het kleine stekkertje op de startmotor geen spanning komt als iemand anders "start", is die draad ergens gebroken of het elektrisch gedeelte achter het contactslot is defect.
2. het is twijfelachtig of de dynamo goed bijlaadt als de motor loopt.
Zodra je de motor aan het lopen hebt, moet met draaiende motor na een minuutje de accuspanning boven de 14 Volt zijn. als dat niet zo is, werkt je dynamo niet goed meer. Meet ook eens de spanning tussen motorblok en een blank deel van de carrosserie: als dat meer dan 0,5 Volt is, is de massakabel van carrosserie naar motorblok niet in orde (kabel defect op aansluitingen geroest).