Beste lezers,
Enkele dagen geleden was mijn accu leeg gaan staan doordat ik de parkeerlichten aan had laten staan.
Auto (Ford Mondeo wagon, 1,8 - MK3, 2006) gejumpstart via startkabels en andere auto. Liep gelijk weer als een trein.
Ongeveer 50 km gereden zonder problemen totdat ik ineens het lampje van de accu zag branden. Enkele km laater begon de motor te stotteren. Dit bleef de motor doen tot ik thuis was. éénmaal viel de motor uit bij stoplicht.
Volgende dag een nieuwe accu gehaald (de origineel was oud) in de hoop dat dit het probleem zou oplossen.
Nieuwe accu erin, start de motor, slaat aan, maar valt na enkele seconden weer uit. Probeer opnieuw te starten, maar hoor nu helemaal niets meer. Zelfs geen tik, tik, tik van de starter. Heb toen de oude accu teruggezet om te zien of dit verschil maakte maar helaas. Dashbordlampjes branden wel, koplampen branden vol...dus accu lijkt niet het probleem te zijn.
Accu doorgemeten: blijft op 12.4
zekeringen/relais doorgemeten: alles oke
Startmotor vervangen
Starterrelais (zekeringsdoos nr. R10) vervangen
Accu gemeten bij startpoging:
sleutel erin, één slag draaien: voltage zakt naar 11.3
één slag verder (contact om starten): voltage blijft op 11.3 en gebeurd verder niks. Geen getik van aanslaande startmotor.
Mijn (onzekere) conclusie(s) nu:
startmotor krijgt niet genoeg stroom?
Dynamo toch begeven? Lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de accu tijdens het laatste ritje wel is opgeladen)
iets anders??
Er komt in ieder geval een nieuwe accu in met een hoger koude start vermogen. Deze wil ik op voorhand volledig opladen voordat ik deze plaats.
graag hoor ik jullie input en expertise.
Alvast mijn dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je een gebruikte of nieuwe startmotor gemonteerd ?
heb je alle kabels goed aangesloten ?
Dat je spanning van 12,4volt naar 11,3volt zakt als je de auto op contact zet is vrij normaal,
dat de spanning 11,3volt blijft als je de sleutel in start stand zet is Niet normaal,
dit kan betekenen dat het contactslot / contactblokje defect is,
of de commando draad van contactslot naar startmotor onderbroken is of geoxideerd,
geen of slechte massa of de startmotor is defect,
meet of je 12 volt hebt op de + aansluiting startmotor...,
meet of de massa goed is...,
meet of de commando draad van contactslot naar startmotor in orde is....,
Indien je de mogelijkheid hebt om de auto aan te slepen / duwen, en de motor draait,
meet dan (bij draaiende motor) de accu spanning eens (laadspanning).
Er is pas geleden een nieuwe accu geplaatst, als deze gewoon goed is (waar ik van uit ga),
vind ik het een beetje onzinnig om de accu alweer te vervangen voor een accu
met een hoger koude start vermogen, maar das mijn mening.
succes.
Hallo Imbra,
Mijn dank voor het meedenken.
De nu geplaatste startmotor is inderdaad nieuw. Dus daar zou geen mankement kunnen zitten. Met de bedrading kun je vrijwel geen fout maken gezien het één passende stekker is die om de contactpunten heen geschoven moeten worden van de startmotor.
De accu in de auto was vrij oud (2006). Ik had toen een nieuwe accu gekocht, maar heb deze uiteindelijk teruggebracht om een betere kwaliteit te nemen en op advies een hoger startvermogen.
Inmiddels diverse nieuwe metingen gedaan:
plus accu en massa
plus accu en motorblok
plus startmotor en massa
plus startmotor (grote +) en massa startmotor
Enigste wat ik niet gedaan had was dus de kleine + door te meten. Dit ga ik binnenkort doen.
Verder gekeken of ECU iets kon vertellen maar OBDwiz kon geen contact krijgen helaas.
2 jaar
In zou de net nieuwe accu gewoon laten zitten, die is niet de oorzaak van je problemen.
Ik denk dat je nu twee problemen hebt met je auto:
1. hij start niet omdat de startmotor niet gaat draaien.
Zoals limbra al zegt moet je eerst meten of je startmotor wel het commando krijgt om te gaan draaien.
Hiervoor moet je met zijn tweeën zijn.
Zet de auto in vrij/P en de handrem erop.
Zorg dat je bij de startmotor aansluitingen kunt komen en meet terwijl iemand de auto "start" (ten opzichte van massa) de spanning op het draadje naar het kleine stekkertje op de startmotor én op de grote moer die de rode kabel op de startmotor vasthoudt. Beide zouden op dat moment gelijk aan de accuspanning moeten zijn. Als op de kleine aansluiting geen spanning komt te staan, laat je de auto op contact staan en je verbindt met een schroevendraaier het kleine stekkertje op de startmotor met de dikke moer op de dikke rode kabel. Als op dat moment de startmotor gaat draaien, is de startmotor in orde. Als dan de startmotor niet gaat draaien, is het startrelais op de startmotor defect.
Als op het draadje naar het kleine stekkertje op de startmotor geen spanning komt als iemand anders "start", is die draad ergens gebroken of het elektrisch gedeelte achter het contactslot is defect.
2. het is twijfelachtig of de dynamo goed bijlaadt als de motor loopt.
Zodra je de motor aan het lopen hebt, moet met draaiende motor na een minuutje de accuspanning boven de 14 Volt zijn. als dat niet zo is, werkt je dynamo niet goed meer. Meet ook eens de spanning tussen motorblok en een blank deel van de carrosserie: als dat meer dan 0,5 Volt is, is de massakabel van carrosserie naar motorblok niet in orde (kabel defect op aansluitingen geroest).
2 jaar
Hallo Heino4267,
Dank voor het meedenken.
Zoals je wellicht hierboven kunt lezen heb ik dus wel de grote + van de startmotor gemeten maar nog niet de kleine. De grote had in ieder geval een prima spanning van 12.65v.
Het lijkt mij erg sterk wanneer de startrelais van de startmotor kapot is gezien het een nieuwe startmotor is. Maar, ik ga het testen met de schroevendraaier.
Het zijn bruikbare test-tips die je geeft die in ieder geval dingen duidelijk kunnen maken. Ik laat je/jullie weten wat eruit komt.
2 jaar
Een Update,
Ik heb zojuist de startmotor getest zoals @Heino4267 zo duidelijk omschreef.
Het volgende werd duidelijk:
- Het kleine contactpunt had geen spanning
- Het grote contactpunt had wel spanning
- Wanneer ik beiden contactpunten met elkaar in verbinding bracht ging de startmotor draaien
Wat ik hieruit ophaal, en wat jullie reeds beschreven, is dat de startmotor wel werkt maar geen startcommando krijgt en dus de draad daarnaartoe onderbroken is of dat het electrische deel in contactslot defect is.
Tevens, nogmaals, alle zekeringen nagelopen en deze waren allen oke.
mochten jullie tips hebben hoe ik het beste de draad (startcommando) kan controleren en of er een manier is om het contactslot te meten dan houd ik mij aanbevolen.
2 jaar
Dan is de startmotor idd in orde, en lijkt het er op dat het contactblokje van contactslot
of de start-commando draad defect / onderbroken is.....,
Contactblokje doormeten: (contactblokje zit onder aan het contactslot)
Kijk welke draad Kleur de start-commando draad heeft op de startmotor,
(ik weet niet uit mijn hoofd welke kleur dit is).
demonteer de kap onder het stuurwiel zodat het contactblokje bereikbaar wordt,
zoek dezelfde draad kleur op het contactblokje van het contactslot,
meet met een multimeter of een 12v test lampje of er spanning op de start-commando draad komt als je de sleutel in start stand houdt, (auto op handrem en in neutraal !!)
(meten tussen massa [carrosserie] en start-commando draad / contact)
indien er met de sleutel in start stand geen +12 volt op de start-commando draad komt,
is het contactblokje defect.
indien er wèl +12 volt op de start-commando draad / contact komt, is het contactblokje in orde
en is de start-commando draad defect / onderbroken.
Gisteren de auto toch naar de garage laten brengen. Wat blijkt: De ECU was gaar.
Deze wordt nu gereviseert. helaas wel met een flink kostenplaatje, maar...na wat speurwerk kwam ik erachter dat dit sowieso een prijzig terrein is.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar