Ford S-Max 2007: Start niet, motor storing

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000

Ik zit met het volgende:
Een bekende heeft een S-max 2.0 benzine uit 2007 die 3 weken bij een dealer heeft gestaan. Ze komen er daar niet uit, althans, ze zijn al lang bezig geweest en ze weten niet hoe lang ze nog moeten zoeken en dus of het in de papieren gaat lopen. De auto staat nu bij mij (als oud monteur, maar dus zonder specifieke testapparatuur).
Ik heb aangegeven best wel even te willen kijken.
Volgende storing deed zich volgens zeggen voor. Auto reed altijd goed en sloeg tijdens het rijden plots af. ANWB erbij en er zaten vele foutcode's in. Nu is meestal het een het gevolg van het ander dus ik verwacht 1 probleem. Vervolgens naar Ford, afijn dat heb ik al vermeld. Ze hebben daar wel het elektronische gaspedaal vervangen? (wat ik dan wel weer vreemd vindt).
De storing is dat de auto direct motorstoring geeft als men het contact aanzet. ook de immobilizer geeft ie aan.
Verder viel mij op dat de auto tijdens het verslepen, een motortemperatuur aangaf van 90 graden (terwijl hij al 3 weken niet gelopen heeft) maar nu ineens weer niet (dus koud aangeeft). Ook in het dashboard heeft een keer gestaan "lage batterij spanning" nu was dat op dat moment ook zo, maar gezien de vreemde temp aanduiding dacht ik direct aan een massa probleem ergens. Ik heb de massa van het motorblok gecontroleerd, was ok. Ik heb via dit forum ook nog 2 tips opgevolgd welke deze storing kunnen veroorzaken. De eerste (oorzaak is dan draadbreuk) is dat het relais van het motormanagement niet inschakelt bij contact aan. Ik heb dat gecontroleerd maar dit werkt, dus in principe krijgt het motormanagement spanning. De 2e tip was dat er een can storing kon zijn. Even de ABS pomp loshalen van de can-bus kon uitkomst bieden. Helaas ook niets. Heeft iemand nog ideeën (mogelijk nog de massa van het motormanagement (las ik volgens mij ook ergens?), en ja ik heb dus helaas geen schema's hier en geen uitlees :-(

Vast bedankt!

j.w.w.

Geplaatst door j.w.w. , lid sinds 4 dagen geleden

6 Reacties

Highway PRO, 3 dagen geleden

welke foutcode krijg je meteen als je alles gewist hebt? Misschien is dat een aanknoppingspunt.

j.w.w., 3 dagen geleden

dank voor de reactie. ik heb dus geen apparatuur om foutcodes te lezen en of te wissen. ik heb alleen de on board diagnose storingen opgeschreven maar ik ben nu een paar dagen afwezig en kan die codes niet geven nu. maar ik blijf vermoeden dat het meer in de voeding en/of massa zit van de regeleenheid. ik had gehoopt dat het storingsbeeld vaak voorkwam want dan is de oorzaak vaak makkelijk aan te wijzen. ik kom erop terug en zal de on board storingscodes binnenkort hier vermelden.

j.w.w., 21 uur geleden

Ik zou de onboard code's geven: #01 160782, #02 C42268, #3 C40168, #4 C41568
Ook heb ik vandaag een obd2 lezer geleend. 9 code's blijven constant terugkeren (ook na wissen)
Ik heb die als afbeldingen toegevoegd.
Veel foutmeldingen die over de gasklep/gaspedaal positie gaan. Ik denk dat vanwege deze fouten de ford dealer al het pedaal vervangen heeft. Maar dat is het dus niet, zelf denk ik nu aan de elektronische gasklep. De volgende testen heb ik al gedaan om meer te weten of ik in de juiste richting zoeken.
1. alle foutcode's gewist (daarna blijven de foutcode's die ik als bijlage heb toegevoegd altijd staan)
2. Elektronisch gaspedaal die vervangen is losgenomen. (er komen dan foutcode's bij dus, en die gaan weer weg als ik die weer aansluit, dus deze is niet verantwoordelijk voor de fouten die er al stonden dus deze kunnen we m.i. ook uitsluiten en ons meer richten op de elektronische gasklep)
3. de pinnen van 6 polige stekker spanning gemeten. Ik meet op 1 pin 5 volt en ik heb een soort massa ook (8 Ohm naar massa, maar goed lijkt niet een probleem).

Nu is het zo dat ik graag alle pinnen (en dus kabels) van de elektronische gasklep naar regeleenheid zou willen doormeten. Heeft iemand een schema? Wellicht toch een kabelbreuk.

Vast bedankt

. .

oldford PRO, 20 uur geleden

De on-board codes zijn van het dashboard, niet de motor.
P1607 slaat waarschijnlijk op het circuit van de Mil.
De rest zijn communicatiefouten bij Can. Er is ongeldige data ontvangen van de PCM, het ABS en de Body control.

Bij de motor kun je P1000 vergeten. Dat is alleen een waarschuwing. Die wordt altijd gezet na het wissen van fout codes of het loshalen van de accu. Verdwijnt vanzelf als alle EOBD monitoren zijn afgesloten.

Je hebt toch nog steeds een flink aantal foutcodes op het gaspedaal. En daarbij een flink aantal fouten op de electronische gasklep. 1 daarvan is een waarschuwing dat daarom de werking van de electronische gasklep is beperkt (p2110).
Mogelijk is er iets met een 5 volt voeding of een massa aan de hand wat zowel de gasklep als het gaspedaal beinvloedt.

j.w.w., 20 uur geleden

zou u misschien weten hoe ik aan het elektrische schema kom van de bedrading tussen gasklep en motormanagement? dan kan ik die bedrading doormeten

j.w.w., 1 uur geleden

Weer even mee bezig geweest zonder schema. Alle pinnen van de elektronische gasklep hebben een goede verbinding met de PCM. Alle pinnen van het elektrische gaspedaal (op 1 na) hebben verbinding met de zekeringenkast (volgens mij noemt Ford die daar de junctionbox). De pin die daar niet aan komt loopt vermoedelijk direct door naar de PCM want daar heb ik verbinding met die laatste pin. Het komt erop neer dat het erop lijkt dat de bedrading van de actuators die in de foutmeldingen staan, in orde lijkt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.