Ford S-Max 2007: Start niet, motor storing

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000

Ik zit met het volgende:
Een bekende heeft een S-max 2.0 benzine uit 2007 die 3 weken bij een dealer heeft gestaan. Ze komen er daar niet uit, althans, ze zijn al lang bezig geweest en ze weten niet hoe lang ze nog moeten zoeken en dus of het in de papieren gaat lopen. De auto staat nu bij mij (als oud monteur, maar dus zonder specifieke testapparatuur).
Ik heb aangegeven best wel even te willen kijken.
Volgende storing deed zich volgens zeggen voor. Auto reed altijd goed en sloeg tijdens het rijden plots af. ANWB erbij en er zaten vele foutcode's in. Nu is meestal het een het gevolg van het ander dus ik verwacht 1 probleem. Vervolgens naar Ford, afijn dat heb ik al vermeld. Ze hebben daar wel het elektronische gaspedaal vervangen? (wat ik dan wel weer vreemd vindt).
De storing is dat de auto direct motorstoring geeft als men het contact aanzet. ook de immobilizer geeft ie aan.
Verder viel mij op dat de auto tijdens het verslepen, een motortemperatuur aangaf van 90 graden (terwijl hij al 3 weken niet gelopen heeft) maar nu ineens weer niet (dus koud aangeeft). Ook in het dashboard heeft een keer gestaan "lage batterij spanning" nu was dat op dat moment ook zo, maar gezien de vreemde temp aanduiding dacht ik direct aan een massa probleem ergens. Ik heb de massa van het motorblok gecontroleerd, was ok. Ik heb via dit forum ook nog 2 tips opgevolgd welke deze storing kunnen veroorzaken. De eerste (oorzaak is dan draadbreuk) is dat het relais van het motormanagement niet inschakelt bij contact aan. Ik heb dat gecontroleerd maar dit werkt, dus in principe krijgt het motormanagement spanning. De 2e tip was dat er een can storing kon zijn. Even de ABS pomp loshalen van de can-bus kon uitkomst bieden. Helaas ook niets. Heeft iemand nog ideeën (mogelijk nog de massa van het motormanagement (las ik volgens mij ook ergens?), en ja ik heb dus helaas geen schema's hier en geen uitlees :-(

Vast bedankt!

j.w.w.

Geplaatst door j.w.w. (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford S-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Highway (120) PRO, 2 jaar geleden

welke foutcode krijg je meteen als je alles gewist hebt? Misschien is dat een aanknoppingspunt.

j.w.w. (0), 2 jaar geleden

dank voor de reactie. ik heb dus geen apparatuur om foutcodes te lezen en of te wissen. ik heb alleen de on board diagnose storingen opgeschreven maar ik ben nu een paar dagen afwezig en kan die codes niet geven nu. maar ik blijf vermoeden dat het meer in de voeding en/of massa zit van de regeleenheid. ik had gehoopt dat het storingsbeeld vaak voorkwam want dan is de oorzaak vaak makkelijk aan te wijzen. ik kom erop terug en zal de on board storingscodes binnenkort hier vermelden.

j.w.w. (0), 2 jaar geleden

Ik zou de onboard code's geven: #01 160782, #02 C42268, #3 C40168, #4 C41568
Ook heb ik vandaag een obd2 lezer geleend. 9 code's blijven constant terugkeren (ook na wissen)
Ik heb die als afbeldingen toegevoegd.
Veel foutmeldingen die over de gasklep/gaspedaal positie gaan. Ik denk dat vanwege deze fouten de ford dealer al het pedaal vervangen heeft. Maar dat is het dus niet, zelf denk ik nu aan de elektronische gasklep. De volgende testen heb ik al gedaan om meer te weten of ik in de juiste richting zoeken.
1. alle foutcode's gewist (daarna blijven de foutcode's die ik als bijlage heb toegevoegd altijd staan)
2. Elektronisch gaspedaal die vervangen is losgenomen. (er komen dan foutcode's bij dus, en die gaan weer weg als ik die weer aansluit, dus deze is niet verantwoordelijk voor de fouten die er al stonden dus deze kunnen we m.i. ook uitsluiten en ons meer richten op de elektronische gasklep)
3. de pinnen van 6 polige stekker spanning gemeten. Ik meet op 1 pin 5 volt en ik heb een soort massa ook (8 Ohm naar massa, maar goed lijkt niet een probleem).

Nu is het zo dat ik graag alle pinnen (en dus kabels) van de elektronische gasklep naar regeleenheid zou willen doormeten. Heeft iemand een schema? Wellicht toch een kabelbreuk.

Vast bedankt

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

De on-board codes zijn van het dashboard, niet de motor.
P1607 slaat waarschijnlijk op het circuit van de Mil.
De rest zijn communicatiefouten bij Can. Er is ongeldige data ontvangen van de PCM, het ABS en de Body control.

Bij de motor kun je P1000 vergeten. Dat is alleen een waarschuwing. Die wordt altijd gezet na het wissen van fout codes of het loshalen van de accu. Verdwijnt vanzelf als alle EOBD monitoren zijn afgesloten.

Je hebt toch nog steeds een flink aantal foutcodes op het gaspedaal. En daarbij een flink aantal fouten op de electronische gasklep. 1 daarvan is een waarschuwing dat daarom de werking van de electronische gasklep is beperkt (p2110).
Mogelijk is er iets met een 5 volt voeding of een massa aan de hand wat zowel de gasklep als het gaspedaal beinvloedt.

j.w.w. (0), 2 jaar geleden

zou u misschien weten hoe ik aan het elektrische schema kom van de bedrading tussen gasklep en motormanagement? dan kan ik die bedrading doormeten

j.w.w. (0), 2 jaar geleden

Weer even mee bezig geweest zonder schema. Alle pinnen van de elektronische gasklep hebben een goede verbinding met de PCM. Alle pinnen van het elektrische gaspedaal (op 1 na) hebben verbinding met de zekeringenkast (volgens mij noemt Ford die daar de junctionbox). De pin die daar niet aan komt loopt vermoedelijk direct door naar de PCM want daar heb ik verbinding met die laatste pin. Het komt erop neer dat het erop lijkt dat de bedrading van de actuators die in de foutmeldingen staan, in orde lijkt.

j.w.w. (0), 2 jaar geleden

Goedemorgen,

Na (zo goed mogelijk zonder schema) meten van de bekabeling, het gasklephuis vervangen.
Geen resultaat en zelfde foutcodes blijven actief.
obd2 uitgelezen en gaspedaal wat vervangen was door dealer geeft positie op testkast weer (real time, dus indrukken gas is zichtbaar) echter er zijn 2 spanningen V1 en V2 V2 zie je oplopen en de positie van het gaspedaal in %, maar V1 blijft 0. Geen idee of dat hoort.
Er komt nu nog een fout op in het instrumentenpaneel: U0401-68 (ongeldige data ontvangen van ECM/PCM)
Ook zit de fout P2110 (regelsysteem gasklepactuator Á' - beperkte RPM afgedwongen), erin. ook na wissen blijven deze fouten aanwezig.
Ik hoop dat iemand nog wat weet, ik zit zonder elektrische schema's en ford uitlees, anders houd het voor mij op.

vr gr

j.w.w. (0), 2 jaar geleden

Kreeg een reminder van het forum met hoe dit afgelopen is.
De storing die steeds actueel was, was gaspedaal en elektronische gasklep.
Omdat ik geen schema's had, en deze ook niet op het internet te vinden waren (helaas ook niet via iemand op dit forum), was het ondoenlijk e.e.a. door te meten/na te gaan. Er waren wel schema's die redelijk klopte, maar dan waren er toch weer andere kleuren draden aangeduid in het schema tov de werkelijkheid. Ik had dus nooit het juiste schema. En het was m.i. bijna zeker een onderbroken kabel in de kabelboom.
Van de elektronische gasklep (aansluiting met 6 pinnen), heb ik nagenoeg zeker uitgesloten dat er een kabelbreuk in de kabelboom zat. Ik heb alle pinnen van deze stekker "teruggevonden" op de stekker van de regeleenheid (doorverbinding en geen massasluiting).
Omdat er 2 voltage's uit het electronisch gaspedaal moeten komen en er maar 1 zichtbaar wijzigde bij verandering gaspedaal (te zien via obd2 uitlezen), vermoede ik daar het probleem. Maar ja, waar lopen deze kabels heen. Op internet kan men lezen: Soms naar de cockpit (snelheidsmeter waar het wordt omgezet naar digitaal en via can-bus naar regeleenheid motor gaat, maar andere site's zeggen "die kabels gaan naar de junctionbox" (is zekeringenkast rechts onder dashboard) en vandaar verder naar regeleenheid motor, en weer andere site's zeggen dat die kabels van het gaspedaal direct naar de regeleenheid motor gaan..... Hoe dan ook, omdat de eigenaar de auto toch wilde verkopen ben ik gestopt en is de auto met defect verkocht. Ik had niet veel zin (het is niet anders zonder schema) om de hele auto te strippen om op die manier te kunnen zien waar de kabelboom heen ging.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.