Ford Mondeo: start niet na beurt, gloeispiraal lampje knippert

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdci 130pk

hallo,

ik heb vandaag mijn mondeo een grote beurt gegeven (olie/lucht/dieselfilter en olie) ook heb ik m'n luchtinlaat schoongemaakt na egr-klep ellende.
nu start ie niet meer.
tijdens starten gaat het gloeispiraal-lampje knipperen.
als ik de dieselleiding boven de injectoren los maak komt er wel diesel uit......

waarschijnlijk heb ik bij het schoonmaken van het inlaatspruitstuk en de inlaatpoorten wel wat roet+ontvetter in de motor laten lopen.

ik hoor graag van jullie!
freddy.


ps, zou maandag graag weer gaan werken dus ik hoop dat iemand me op gang helpt!

freddyvangeel

Geplaatst door freddyvangeel (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

johan12345 (0) PRO, 16 jaar geleden

hallo ten eerste moet het brandstoffilter vol zijn bij montage is dit niet gebeurt dan een slang met hand pomp tussen het filter zetten en alles vol pompen anders gaat hij niet meer lopen,ten tweede is het gloeilampje tevens het storings indicatielampje,dus uitlezen voor dit probleem tot horens

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

hallo johan,
bedankt voor je reactie, maar de diesel is t/m de moeren op de injectoren aanwezig!
is dat niet voldoende?
(ps, er staat professional, maar dat is dus niet zo hé! ben gewoon leek)

probleem opgelost...
goed doorstarten met remmenreiniger en hij loopt weer.........
maar nu heb ik t idee dat de turbo niet meer werkt?!

fordis (0) PRO, 16 jaar geleden

Beste,je wagen staat gewoon op noodloop,na je (grote beurt?)omdat er iets is foutgegaan,het beste is dat je eens binnengaat bij iemand die je wagen kan uitlezen met een diagnosetoestel,die je dan zal professioneel helpen je wagen er terug bovenop te helpen.Maar denk er aub in het vervolg aan dat je hier op de site vd profs zit,en je jouw probleem ook kan posten op de particulieren site van problemcar.

paddo (0), 16 jaar geleden

slim een tdci starten met remreiniger NIET DUS!! . laat maar uitlezen maar denk dat je je eigen motor hebt beschadigd met schoonmaken

gr paddo

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

bedankt voor je reactie, maar ik heb er niet voor gekozen om met m'n probleem op de prof-site te komen, dat gebeurde vanzelf......
maar je oplossing helpt me niet echt. kan ik niet gewoon iets resetten zonder dat daar een 'pro' voor nodig is?

@paddo: de remmenreiniger was een idee van een automonteur, niet van mij!

paddo (0), 16 jaar geleden

je kan niks resetten zonder diagnose apparatuur. en als het lampje knipperd zijn er storingscodes opgeslagen .

gr paddo

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

oké, maar het lampje knippert nú niet meer!
dat was toen ie niet startte.
nu start en loopt ie goed, alleen zonder turbo...

paddo (0), 16 jaar geleden

heb je met schoonmaken geen rotzooi in de turbo geblazen dat de schoepjes nu vast zitten??

gr paddo

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

nee, ik heb alleen het inlaatspruitstuk er afgehaald en schoongemaakt, en de inlaatkant van de motor.
aan de turbo ben ik niet geweest.
we hebben wel de remmenreiniger in de inlaat gespoten.
voor de zekerheid nog even gekeken, maar de turbo is gangbaar!

---
het lijkt me zo sterk dat er een foutmelding in de motor zit omdat hij zonder brandstof heeft gelopen (want dat is het enige wat is fout gegaan) en dat ie dan na ontluchten niet vanzelf reset of de melding opheft?!?

paddo (0), 16 jaar geleden

als dat remmenreiniger troep heeft losgemaakt en naar de turbo is gelopen is dat best mogelijk simpel testje zou zijn inlaat even los nemen en voelen of de turbo wil draaien kun je gelijk ook de speling voelen als dat er op zit.

gr paddo

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

sorry, 2 gekruisde berichten.
heb gecontroleerd, turbo is gangbaar (zie vorige post)

paddo (0), 16 jaar geleden

zit het probleem echt in de turbo?stotterd de motor? of is het puur vermogensverlies?
Ik hou 3 mogelijke dingen over als de turbo het niet is volgens TIS geknikte brandstofleiding bij het filter of er kan lucht in de leiding komen ook bij het filter .En de vacuumregeling van de turbo zit die slang er wel op dan??

gr paddo

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

hij loopt goed, maar eerst voelde je bij acceleratie de turbo inkomen, en hoorde je 'm 'fluiten'
nu niet meer, hij trekt ook niet meer zo hard op.

paddo (0), 16 jaar geleden

leidingen tussen turbo,intercooler en in laat zijn die allemaal luchtdicht zonder lekken?? luchtfilter goed gemonteerd?? ik zou dan toch echt gaan uitlezen als dit het niet is.

gr paddo

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

tja, ik denk dat het daar ook op uitdraait. alles heb ik al 10x gecontroleerd maar zit netjes vast. dieselleidingen kunnen niet fout zitten of los en zijn ook niet geknakt of zitten dubbel.......
zal nog een laatste keer controleren en dan maar naar de dealer denk ik.

paddo (0), 16 jaar geleden

tja uitlezen kun je laten doen reparatie kun je zelf doen als je weet waar je moet zoeken.Hoe zit dat met de EGR dan? De EGR vacuuum klep kan dit ook veroorzaken of de klep blijft open staan dat geeft ok vermogensverlies en met te laage toeren gaat de turbo ook niet fluiten en dus druk opbouwen.

gr paddo

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

nee die egr klep is al lang geleden afgesloten door dat ik daar al hoop ellende mee had. (blokkade in de slang gemaakt)
nu, met de beurt heb ik het inlaatsysteem schoongemaakt omdat daar nog de troep van die klep in zat.

paddo (0), 16 jaar geleden

slangen er helemaal afgehad met schoonmaken zou ze toch bij de aansluitingen controleren of daar geen scheurtjes zitten.En uiteraard uitlezen.Wat TIS nog aangeeft als mogelijke oorzaak is de snelheidssensor VSS misschien stekker los gekomen met schoonmaken of iets dergelijks??

gr paddo

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

wat is TIS? heb wel een stekker boven het spruitstuk losgehad, maar ook weer terug vast gemaakt.
zal idd de slangen nogmaals controleren

paddo (0), 16 jaar geleden

TIS is een ondersteunings programma met schema's werkplaats informatie en techniesche service brieven van Ford staan de auto's in tot 2005 . Zou dan toch goed kijken of die stekker wel goed vast zit.

gr paddo

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

ga aan de slag, zal de bevindingen later posten. vast bedankt!

freddyvangeel (0), 16 jaar geleden

problem solved.
weet niet precies wat het nou was maar ik heb:
alle slangen nagelopen en opnieuw aangedraaid (als er een klem zat)
de vacuumslangen losgehaald en terug vastgemaakt
het stekkertje onder het spruitstuk los en terug vastgemaakt,
de - pool van de accu los en een tijdje kortgesloten met de + (om een soort van reset te verkrijgen)
nou fluit ie weer en trekt als een dolle stier! dussss....
paddo bedankt voor je reacties en hulp.

wat mij betreft
topic closed.

paddo (0), 16 jaar geleden

geen dank. ben blij dat ik heb kunnen helpen.

gr paddo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.