Mijn Courier sloeg altijd na 2x of 3x voorgloeien altijd goed aan. Bij 1x voorgloeien op zich ook wel maar dat duurde (bij een koude motor) altijd langer. Inmiddels heb ik nieuwe gloeibougies gemonteerd, een nieuwe brandstof en luchtfilter. Starten gaat misschien ietsje makkelijker maar bij 1x voorgloeien slaat hij nog steeds niet snel aan. Iemand een idee? Compresie meten? of verstuivers controleren? De Courier heeft 150.000 km gelopen. Voor zover ik weet zijn de verstuivers nog nooit vervangen. De verbranding lijkt goed te zijn: geen zwarte of witte uitlaatgassen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt of de gloeibougies niet heet genoeg zijn als je begint te starten.
Diverse oorzaken:
- Gloeirelais zegt te snel dat ze op temperatuur zijn (gloeitijd te kort): 1. Relais defect. 2. relais krijgt foute temperatuurinfo door defecte temperatuurzender.
- Gloeitijd is OK maar de bougies worden toch niet heet genoeg: onvoldoende spanning op de bougies door spanningsverlies. Kan komen door slechte kabelverbindingen, slecht contact van gloeizekering, slecht contact van busbar op de bougies, slechte massaverbinding enz.
Even zoeken en dan vindt je het.
Succes,
Paul
Bij het starten moet zo'n auto het hebben van voorgloeien en compressie. Heb ook met zo'n soortgelijke wagen gereden. compressie was goed, gloeibougies waren goed... en ik moest ook altijd 2x voorgloeien. Als ie gewoon na 2x voorgloeien perfect start, is het oké (gewoon met leren leven dus)...
succes
19 jaar
Wat gebeurt er als je na het uitgaan van het voorgloeilampje 10 seconden wacht voor je start?
Gr.
Paul
Bedankt voor de adviezen Paul en Frederik!
Als ik 10 seconden wacht na het doven van het voorgloeilampje start ie perfect! Wat kan ik hieruit opmaken?
19 jaar
Dat de gloeibougies na het uitgaan van het lampje nog niet op temperatuur zijn.
Heb je toevallig normale bougies i.p.v. snelgloeiers? Dan denkt het relais dat ze al heet zijn terwijl normale bougies wat meer tijd nodig hebben.
Of de spanning op de gloeibougies is te laag waardoor het gloeien langer duurt. Meet eens de spanning op de gloeibougies. De meter aansluiten tussen massa van motorblok en de busbar. Nu moet je tijdens voorgloeien minimaal 10,5V meten. Is het minder dan moet je systematisch zoeken naar het verlies. Zie mijn eerdere reply.
Succes,
Paul
Als ik tijdens het voorgloeien de spanning meet loopt deze keurig op van 10,3 naar 11 volt. Wat ik echter ook merk, nu ik voorgegloeid heb met de motorkap open en dus alle geluiden beter kan horen, is dat na dat het voorgloeilampje dooft er nog 5 tot 10 seconden spanning op de voorgloeibougies blijft staan. 5 a 10 seconden na het doven van de voorgloeilamp in het dashbord hoor ik duidelijk de relais van het voorgloeien en daarna staat de spanning op de multimeter op 0. Is de moraal van dit verhaal niet gewoon: nadat het voorgloeilampje gedooft is wachten totdat de relais de spanning uitschakelt, hetzij door te luisteren of door gewoon tien seconden te wachten? Ik neem aan dat in dit geval ook de temoeratuurzender goed werkt, deze geeft toch een signaal aan de relais en toch niet aan het voorgloeilampje? (Blijft natuurlijk raar dat het voorgloeilampje niet synchroon met de relais werkt, lampje heeft zo nog weinig nut...)
19 jaar
Inmiddels heb ik opgezocht dat het juist normaal is dat na het doven van het voorgloeilampje er nog ongeveer 10 seconden wordt doorgegloeid. Conclusie zou dus kunnen zijn dat de temperatuurzender defect is. Vraag 1: waar vind ik die? Vraag 2: Als ik door blijf rijden in de huidige situatie, dus na dat het voorgloeilampje gedoofd is nog 10 seconden wachten met starten, kan dit kwaad? Overigens heb ik exact dezelfde voorgloeibougies gemonteerd als de Ford dealer gedaan heeft waar de Courier altijd in onderhoud is geweest.
19 jaar
Het is normaal dat de gloeiers door gloeien na dat het lampje uit dooft.
Willem
Zoals Willem zegt... Het is normaal dat de gloeiers doorgloeien nadat het lampje dooft. Ik ben van het principe dat het geen verschil uitmaakt: Ofwel gloei je meerdere malen voor, ofwel wachtje na het doven van het lampje nog een tijdje...
Succes
19 jaar
Klopt dat het relais de spanning nog niet direct uitschakelt.
Meerdere keren voorgloeien of 10 seconden wachten zorgt er allebei voor de de bougies goed op temperatuur komen.
Wacht je tot het relais uitschakelt dan koelen de bougies weer af dus dan ben je te laat.
Meerdere keren proberen te starten betekent wel extra slijtage aan de startmotor dus dat is zonde.
Wacht na het uitgaan van het lampje 5 tot 10 seconden en dan zit je goed.
Groeten,
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Courier of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar