close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Startmotor klikt maar draait niet rond

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1388, Vermogen (kw): 55

Goedenavond,

Het probleem is opgelost: bleek een slechte massa.
Bedankt voor de reacties!

Geplaatst door

Jasper_1984 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Het volgende probleem:

Een Ford Focus 1.4 benzine uit 2001 van een kennis is door de ANWB afgesleept nadat (volgens de ANWB monteur) de dynamo was doorgebrand.
Dus een nieuwe dynamo besteld, deze gemonteerd en gelijk ook de multi v-riem vervangen.

De accu is zo goed als dood, dus een 2e goed opgeladen accu (gecontroleerd) aangesloten en geprobeerd te starten.

Na op contact zetten gaat het dashboard in werking en ook de brandstofpomp is te horen, tot zover gaat er nog niks verkeerd.

Echter direct na het contactslot door te draaien om te starten is er een korte klik te horen (de bendix van de startmotor?), waarna de spanning helemaal uitvalt. Na enige tijd wachten en hernieuwd op contact zetten is er weer spanning (dashboard gaat weer in werking), echter weer dezelfde klik en opnieuw uitvallen van de spanning.

Alle zekeringen zijn gecontroleerd en niks doorgebrand.

Het lijkt mij wel heel toevallig dat nadat de dynamo het begeven had ook meteen de startmotor het begeven heeft...

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Jasper_1984 0

8 jaar

Controleer je massa en plus aansluitingen eens goed , het lijkt op een slecht contact of toch ook dat deze accu niet goed is.
Opgeladen , wil niet zeggen dat er ook startcapaciteit aanwezig is.
Waarom is de dynamo verbrand , misschien is dit een gevolg en de oorzaak is wat anders.

Je hebt zo te lezen geen automaat.
Misschien kan je de auto eenmalig laten aanduwen (duwen en snelheid maken, contact aan, in de 2 zetten en dan de koppeling zo snel mogelijk in een keer laten opkomen)?
Als er nog wat lading in de nieuwe accu zit start hij meteen.
Dan een rit maken om de nieuwe accu helemaal op te laden.
Vervolgens de accuspanning meten met een Voltmeter bij 2000 toeren: dat moet minimaal 14,3 Volt zijn.

Heino4267 655

8 jaar

@ Kaleido 1: bedankt voor je reactie.

De reserve accu is een exemplaar van 80 Ah met een startstroom van 800 A, dus het lijkt mij uitgesloten dat deze accu het probleem is geweest bij het proefstarten.

@ Heino4267: de originele accu (is net nieuw) staat nu aan de lader, morgen zal ik een nieuwe poging wagen. De auto is inderdaad handgeschakeld. Reserve accu kon helaas niet worden geplaatst ivm het formaat.

Jasper_1984 0

8 jaar

Klikken van de startmotor heb ik ook eens gehad, met een Peugeot J5 uit 1991. We hebben een nieuwe, dikkere, plusdraad gelegd naar de startmotor vanaf het contactslot. Toen startte hij weer als normaal.

Hajo Bosque 0

8 jaar

De bestaande kabel is dik genoeg , ik vermoed dus dat er een probleem was met de bestaande kabel , de dikte zegt in dit geval niets.
Er zal in de bestaande kabel een overgangsweerstand gezeten hebben.
Maar op dat spoor is TS al gezet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.