Beste,
Ik heb een Ford Mondeo mk4 uit 2008 met een 2.0 benzine motor met een kilometerstand van 280000. Distributieketting en multiriem zijn vervangen voor ik hem kocht bij kmst 265000. De motor is niet onderhefig aan overmatig olieverbruik.
De problemen die ik ervaar zijn als volgt, de koude start verliep altijd al iets moeizaam. Net alsof er eerst 3 cylinders aan het werk gingen waarna binnen een ongeveer 1 seconde de 4e volgde soms was dit ook niet het geval. als de moter al maar even gelopen heeft of warm is start deze prima/met één tik na afzetten.
Ik heb nu binnen 4000 km 3 keer gehad dat de 4e cylinder helemaal niet mee ging doen, na afzetten moter en opnieuw starten kwam die wel mee.
Bij elke tankbeurt valt de motor binnen een seconde weer uit na de eerste start en moet ik pompend met het gas de motor weer aan krijgen. Dat neemt dan gemiddeld een seconde of 3/4 voor de moter weer gaat lopen. Als ik dan motor dan afzet en weer start is er niks meer aan de hand en blijft deze ook functioneren.
De laatste 2 weken verslechterd de situatie en verloopt de koude start steeds moeisamer, nogsteeds na al even gelopen te hebben is het probleem niet meer aan de orde. Als laatse merk ik ook dipjes op in het vermogen, vooal tussen 4,5 en 5000 rpm. het is voelbaar dat de motor dan licht inhoud.
Ik zou heel dankbaar zijn als er iemand is die me een richting op kan sturen met dit probleem, ik wens er nog lang van te kunnen genieten.
hartelijke groet Wander
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je de bougie's aleens bekeken of die niet vervangen moeten worden?
de bougies heb ik onlangs vervangen evenals de MAPsensor, beide maakten helaas geen verschil
8 maanden
Zit er kleurverschil in de bougies ?
Zit te denken aan open staande of deels openblijvende injectoren.
Gooi eens 2 blikjes injectorcleaner in een kwart volle tank .
Als je eerst de auto even op contact laat staan in stand 2 (zodat de benzinepomp druk opbouwt voor de startpoging), start hij dan beter?
Het kan rond deze kmstand/leeftijd namelijk best zijn dat de benzinepomp het af en toe niet goed doet of dat er ergens een luchtlek in je benzineleiding zit waardoor de benzine tijdens lang stilstaan terugloopt richting tank (door een luchtlek op een aansluiting van de benzineleiding).
8 maanden
@kaleido, de bougies waren in mijn geheugen gelijk qua kleur, ik zou ze weer moeten verwijderen om het zeker te weten. de injector cleaner heb ik ook geprobeerd maar heeft geen effect.
@Heino 4267, ik ga het morgenochtend even proberen of dat het verschil maakt. Ik ben ook benieuwd of dat het ook verschil maakt na het tanken want dan is het wel op zijn ergst. Even voor mijn beleving maar zou het ook niet moeten lekken wanneer de pomp in bedrijf is?
8 maanden
Een lekje in een brandstofleiding (of in de aansluiting daarvan) kan zo klein zijn dat lucht er wel in kan lopen, maar brandstof niet uit lopen.
8 maanden
Hallo,
inmiddels is er al het eea vervangen waaronder de brandstofpomp(ging stuk), de accu, de bobines en klep luchtbesturing binnenkomende lucht.
Het resultaat is dat, vooral door/sinds de nieuwe pomp, het verbruik gedaald is met 0.8ltr per 100km en iets meer vermogen. echter blijft de koude start en na het tanken het startten moeizamer. Hier vraag ik me dan ook af of wat Heino zegt hiervoor kan kloppen, dat er door een mini lek lucht in het brandstof zou komen. na lang stilstaan klinkt dat aannemelijk maar met tanken staat de motor maar even uit en is het ook op zijn ergst.
in een wanhoopspoging wil ik de brandstoftemperatuursensor vervangen, die zou dergelijke problemen kunnen geven wat ik aan info vond. echter is het lokaliseren van deze sensor lastig en vind ik er geen info over bijpassend aan mijn auto/type.
Ik hoop dat jullie me hierbij kunne helpen.
hartelijke groet, Wander.
4 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
8 maanden