Ford Galaxy: Stilvallen en slecht starten

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Deze wagen valt stil bij afremmen, dan start hij ook niet meer wel na lang starten en dan slaat hij aan net alsof er lucht in het systeem zit.

Door het lange starten vermoed ik dat het PATS lampje gaat knipperen ?

Er zit een foutcode ivm pats in, ivm slechte sleutel (niet herkend) W3, W3 met streep door of niets.
Deze wagen heeft de juiste sleutel, een W3

Nu had ik een doorzichtige leiding gezet bij de filter en na een nacht laten staan starte hij niet => bellen in systeem.
Na lang starten gaat hij dan weer aanslaan net alsof er lucht in zit.

Ik wist van problemen met het klepje van de retour op de filter => dat vervangen => nacht staan en direkt aanslaan.
Nu is de klant de wagen komen ophalen en een straat verder lag hij weer stil ook al had ik de wagen getest.

Iemand een idee ?
Kan die PATS code gegenereerd worden door dat lange starten want bij het stilvallen zelf of slecht aanslaan knipperd het lampje nooit.

Danny78

Geplaatst door Danny78 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Lastig, lijkt toch op een elektrisch probleem. Wat voor motor is het? een TDCi of een TDI (VW?). common rail?
Door Pats kan een auto niet stilvallen.

vw_audi (0) PRO, 16 jaar geleden

als het een vw tdi is:

controleer het brandstof filter dan eens zaag hem open als het een zwarte bende is,
dan is je combipomp inwendig defect (tegen zijkant kop gemonteerd boven versn.bak) -->> alleen vervangen is dan een optie.

wat je ook moet controleren of de pakking die tussen de pomp en de kop niet lekt
vandaag nog een gehad waarvan er geen lucht in systeem kwam maar enorm diesel lekte
er zit een stalen pakking tussen


opvoer pomp in de tank? druk meten?

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Is een VW TDi met pomp verstuivers !

Ik zat ook al te denken aan de opvoerpomp in het begin maar doordat ik de eerste keer een PATS dtc uitgelezen had ging ik daar op verder MAAR het PATS systeem lijkt mij ok.
Het PATS lampje gaat ook pas flikkeren nadat ik hem lang heb moeten starten voor hij weer draaide.

In ieder geval komt er ergens lucht in het systeem, doorzichtige darm er tussen nacht stilstaan niet starten => kijken en allemaal bellen => na het klepje van retour (op filter) vervangen te hebben leek dat probleem weg want na nacht staan direkt starten en bij rijden ok => maar klant dus stilgevallen net als voordien.

Ik ga zeker de dingen een checken die hier gezegt zijn, thanks.

Zelf zat ik al aan de opvoerpomp te denken.
De pomp op cil. kop is zelfde systeem als bij C-max 2.0 dacht ik hé ?
Zo een heb ik al eens stuk gehad ook.


Iemand die me aan druk waardes kan helpen voor de opvoerpomp (dat kan me al tijd sparen)

bedankt

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ok, ik was dit wat uit het oog verloren.

Bij controle met drukmeter zag ik eerst even 0.4 bar en dan viel de druk weg (na filter en tussen pomp op cil. kop) naar 0.1 bar.
Ook veel schuim en dan stilvallen (bij gas lossen van hoge toeren)

Een handpompje met doorzichtige darm net achter de uitgang aan de tank onder de wagen liet ook duidelijk zien dat het schuim daar al kwam.
Eerst niets dan veel schuim en wat later stilvallen wagen.

Normale waarde van pompje in tank (sommige hebben een en sommige niet blijkbaar) is 0.5 bar.

Dat de pomp werkte was duidelijk, ik had al eens de relais verwijderd en zo doorverbonden maar dat gaf niets verschil.
duidelijk dat ze ergens lucht pakte.

Pomp vervangen wat zeer snel en makkelijk gaat door de bodem langs binnen (wel accu afleggen) en nieuwe pomp erin => je hoort de nieuwe ook duidelijk werken en de druk => 0.5 bar en geen schuim na tank.

Wagen is ondertussen al een tijdje weg ;-)

Voila nu weten jullie dit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.