Ford FOCUS C-MAX: storing in zekeringkast

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: CSDA, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 88

De binnenverlichting van deze c-max werkt niet meer, geen spanning op lichtschakelaar, dus zekeringkast onder handschoenenkast geheel laten zakken en zekering nr 80 gecontroleerd, heel. Over deze zekering loopt ook de 'accu saver' deze verzorgt het uitgesteld uitgaan van de binnenverlichting. Wellicht zit daar de storing in, maar waar zit dat ding. Naar de ford-dealer gereden met loshangende zekeringkast en plots ging het rode waarschuwingslampje aan met de melding op de display dat er sprake zou zijn van motor systeem storing en remlichtstoring. Meteen gestopt en de ECU uitgelezen. Geen storingen!!! DE auto loopt normaal, de remlichten doen het ook. Kennelijk is er iets gebeurd of losgegaan in zekeringkast waardoor melding komt. Heb de hele kast eruit gehaald en alle contacten, zekeringen en stekers nagekeken. geen bijzonderheden gezien. Wel viel mij op dat er aan 1 kabelboom met vierkante zwarte steker (dus niet de grote en/of langwerpige) een zijtak zit met grijze femalesteker waar ik niet van kan zien of terugvinden waar die aan gekoppeld moet zijn. Weet iemand daar iets over te vertellen? wellicht is deze losse steker de oorzaak van de storingsmelding.
quick

quick

Geplaatst door quick (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

quick (0), 8 jaar geleden

Aanvullende info, auto bij ford dealer laten uitlezen. Deze geeft een blijvende storing in de remschakelaar aan. Er zitten er twee in, 1 voor het pedaal en een tweede direct daarboven die gekoppeld zit aan computer en daarom zou ook de motor storing worden aangegeven. Wat ook bijzonder is dat het stadslicht aangaat bij aanzetten contact terwijl de schakelaar op 0 staat. Als motor loopt en lichtschakelaar staat op groot/gedimd licht en contact wordt uitgezet , blijft de motor lopen. Deze gaat pas uit als lichtschakelaar op 0 wordt gezet. Het wordt steeds leuker. Mijn vraag over aanhangend stekertje is opgelost. Dit dient voor aansluiting trekhaak. Kortom storing lijkt niet te zitten in zekeringkast. Ik ga nu eerst de remschakelaar vervangen en bezien of dat iets oplost.
Q

Heino4267 (200), 8 jaar geleden

Het lijkt er op dat de motor "vreemde spanning haalt" (= onbedoeld) van een draad die door een defect niet naar massa wordt getrokken (omdat hij blijft lopen met licht aan). En dat defect kan een slechte verbinding zijn of een (licht) schakelaar die het niet goed doet, of in een ander geval, sluiting tussen twee naast elkaar liggende draden ergens in een kabelboom.
Helaas is je auto al 11 jaar oud en dat bemoeilijkt het zoeken naar het defect behoorlijk.....

quick (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. En ja, gezien de dingen die ik gedaan heb, zekeringkast los laten hangen, zou hetbest kunnen, eigenlijk heel aannemelijk, dat er sprake is van valse spanning en dat e rniets mis is met de remschakelaar. En zoals je al opperde, zoeken wordt moeilijk, maar ik heb geen keus. Voordeel is wel dat alle systemen het keurig doen op genoemde ' kleinigheid' na. Iedere suggestie is welkom
Q

quick (0), 8 jaar geleden

Kennelijk kan niemand mij verder helpen, probleem nog niet opgelost, maar ik sluit de topic

Siem Bijman (140) PRO, 8 jaar geleden

Je binnenverlichting loopt via het relais van de accubesparing.Deze krijgt spanning via zekering 80. Die is goed, maar heb je daar ook spanning op?Volgens mijn schema is dit relais verantwoordelijk voor alle binnenverlichting units, dus voor en achter en ook de leeslampjes. Doen doe het ook niet?

quick (0), 8 jaar geleden

Hoewel ik de topic al had afgesloten, toch een reactie van Siem. En ja ik wist al dat de binnenverlichting via een relais moet lopen, maar mijn vraag was waar dat ding zit. Volgens Ford-dealer ergens ver weg achter het handschoenenkastje en daarom moeilijk bereikbaar. En ja, alle binnenverlichting doet het niet. Ook niet in de kofferbak en voetruimte. De hele boel is stroomloos. De vraag is en blijft of dat relais op niet al te moeilijke wijze vervangbaar is.
groet RQ

Siem Bijman (140) PRO, 8 jaar geleden

Volgens het schema zit dat relais in die zekeringkast. Krijgt spanning vanaf de zekering. Heb je daar wel spanning op? Massa wordt hij geschakeld via een electronisch moduul. Die kan ook de boel in de war schoppen. Want dat moduul zit ook verbonden met zowel de remlichtschakelaar als hde buitenverlichting...

quick (0), 8 jaar geleden

Siem, dank voor deze reactie. Het is nu te laat en te donker om in de auto iets te meten. Binnenverlichting is zekering 80 daar ga ik meten of er spanning is. wat ik weet , is dat er twee relais op de zekeringkast zitten 1 vierkante en 1 kleinere rechthoekige. De vierkante heb ik er uit gehaald en daarna contact aangezet. Resultaat : storing remlicht en motorstoring bleef. De rechthoekige kreeg ik er met hand nog niet uit. Bij aanzetten van de verlichting hoor je een klik in de zekeringkast. Dus er schakelt iets. Ik zal morgen foto maken van de zekeringkast en doorsturen.

Ruud quick

quick (0), 8 jaar geleden

Hoi, zekeringplek 80 doorgemeten. Geen spanning. Ook op 74 geen spanning. OP 72 dat volgens het schema vrij is staat 2 v en daar moet nu wel een zekering in om een en ander te laten werken. Ik stuur de foto van de zekeringkast naar je e-mailadres.
groet RQ

Siem Bijman (140) PRO, 8 jaar geleden

De foto mocht je hier ook plaatsen, misschien kan iemand anders daar nog iets over zeggen. Ik heb hier geen Focus staan om te vergelijken.

Maar kijk straks wel even in het schema, want zekering 80 moet gevoed worden via een andere zekering en ik kan straks wel even kijken welke dat is. Maar dat kan dus de reden zijn dat de binnenverlichting niet wordt aangestuurd!

Siem Bijman (140) PRO, 8 jaar geleden

Zekering 4 in de zekeringkast van de motorruimte (60 Ampere) geeft voeding aan de zekering 80 die aansluit op het relais en daarmee de binnenverlichting..

quick (0), 6 jaar geleden

nog geen oplossing gevonden. Ben er ff mee gestopt.

Heino4267 (200), 6 jaar geleden

Ik denk dat je er alleen uit komt door te meten op de binnenverlichting: hij wordt via de massa "aan" geschakeld door de massacontacten in de deuropeningen. Daarnaast gaat de binnenverlichting op aan op stand "permanent aan".

- Er zal dus op de lampunit minimaal een permanente + 12 Volt aan moeten komen (voor stand "permanent aan"). Is die permanente + 12 Volt meetbaar?

- daarnaast kan je meten of er een door de portieren geschakelde massa aanwezig is: deur open = massa op één van de lampcontacten. Dat kan je controleren door even ergens een permanent + 12 Volt vandaan te halen en dan uit te proberen via het lampje van de binnenverlichting.

Zo kom je er achter wat er mist: de permanente +12 Volt of de door de deurcontacten geschakelde massa.

quick (0), 6 jaar geleden

Ikga er mee aan de slag. Bedankt voor deze info

Q

quick (0), 6 jaar geleden

Heb stroomdraad getrokken van de enkelvoudige aansluiting van de binnenverlichting op een 12v punt. Binnenverlichting werkt op zowel permanent aan als via de deurschakeling incl dimmer na sluiten van de deur. Probleem zit dus in aanvoer van 12v naar binnenverlichting. Wel blijft de binnenverlichting een klein beetje aan na uitdoven met dimmer. Er blijft dus een lekstroompje lopen en durf ik het niet aan om de stroom er op te laten staat voordat ik daar weer achter ben.

quick (0), 6 jaar geleden

Toch nog weer een berichtje. Binnenverlichting is aan met directe koppeling op 12V bron. Maar niet via zekering 80. Deze zekering moet ook de kofferbakverlichting en make-up spiegellampjes achter de zonneklep aansturen. Ook deze zijn niet aan. Ik heb wel spanning op zekering 80 maar daarna niet meer.
Na deze zekering zit volgens de tekening een Batterysaver relay K290. Op de tekening zit daar een schakelaar in. Vraag is nu op die werkt en hoe je die kan activeren. Kennelijk zit dat relais in de zekeringkast en daarmee onbereikbaar. Wie kan hierover iets zinnigs zeggen.
Quick

Wolfy (0), 2 jaar geleden

Beste Quick,

Ik weet dat het topic al gesloten is en het is ook alweer drie jaar geleden. Waar het niet dat ik met mijn Ford C-max precies hetzelfde probleem heb. Dus hoop ik dat je destijds nog een oplossing hebt kunnen vinden en dat je deze eventueel wil delen. Ik ben al een paar honderd euro kwijt maar de garage kan de storing niet goed achterhalen. Ben erg benieuwd naar je reactie.

Groet, Robert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.