Hallo,
Ik heb een raar iets bij mijn auto: wanneer ik 'm start dan rookt hij erg en slaat moeilijk aan. Als hij eenmaal loopt dan draait de motor heel netjes stationair maar zodra deze warm word dan lijkt het wel een benzine-motor met vocht in de onsteking. Hij stotterd dan gigantisch om over de rookwolken nog maar te zwijgen. Meestal probeer ik 'm voor de stoplichten maar zo rond de 1500rpm te houden want dan loopt 'ie normaal.
Oh ja, het probleem is begonnen nadat ik bij de Ford dealer m'n distributieriem heb laten vervangen. Deze is toen gebroken na nog geen 2000km terwijl ik ongeveer 160km/u reed. Gelukkig garantie dus, waarna ze een week bezig geweest zijn de motor weer te repareren. Alleen sinds deze garantie reparatie heeft hij er last van. Ben meteen terug gegaan en gezegd dat de timing niet goed stond volgens mij, waarna het wel wat minder is geworden maar nog steeds niet goed.
Daarna iemand anders er naar laten kijken en ook gekeken naar de inspuit-timing. Daar bleek het niet aan te liggen.
Bijna iedereen probeerde me meteen een NIEUWE inspuitpomp aan te smeren van minimaal 750 excl. monteren. (bij de Ford zou dat me totaal bijna 2000 kosten) Omdat het zo duur was ben ik maar lekker gaan rijden met de gedachte: "Zo lang die 't doet, doet 'ie het en als hij echt niet meer werkt dan moet het maar...". Echter sinds een aantal dagen stotterd 'ie alleen wanneer die warm is en stationair loopt. Daarvoor deed 'ie het constant. Het is niet zo dat het langzamerhand steeds heftiger word maar meer alsof iemand een schakelaar omzet. "BLOB! En nu ga ik stotteren."
Ik heb verder niet echt last van vermogensverlies, tenminste niet dat ik merken kan.
Iemand een idee? Op deze site heb ik ook al diverse dingen gelezen over een "solenoide", zou dit er mee te maken kunnen hebben?
Groeten,
Martin vd Ban
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja,zou heel goed aan de solenoide kunnen liggen.
en als ik het verhaal zo lees,is dat ook het probleem,gezien de klachten wat u opgaf.
het kan inderdaad zijn dat de pomp-timing niet goed staat.dan gaat ie ook stationair galloperen.
controleer ook of de blokkering van de krukaspoulie niet verschoven is,waardoor de gehele timing van de distributie niet goed staat..dat kan gebeuren door het breken van de riem.
laat hem ff uitlezen,en indien nodig de soleoide vervangen.
is ie goed,dan zou je naar het andere kunnen gaan kijken.
succes
niels
Zou best kunnen dat de distributieriem niet goed geplaatst is, dus een tand of twee er naast, niet op merkteken, dan gaat de motor inderdaad stotteren.
20 jaar
Beetje late reactie op het onderwerp maar het bleek dat er een foutje gemaakt was bij het vervangen van de brandstofpomp. De pomp stond t.o.v. krukas goed alleen de nokkenas stond één tandje verkeerd waardoor hij niet genoeg druk opbouwde, voor zo ver mij is verteld dan. Had iemand gevonden die het vermoedde en me naar een diesel service stuurde die het euvel uiteindelijk verholpen hebben. Hij start tegenwoordig nog bij -25 en hoef amper voor te gloeien. En dat voor een motor met inmiddels 260.000KM :-)
En ik maar denken dat 'ie gewoon oud was. (onder het mom van: "ik rij 'm net zo lang totdat 'ie er echt mee ophoud)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar