Ford MONDEO: stotterde motor bij 3500 toeren ,

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: NGD, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 96

goedemorgen ,

heb sinds kort een ford mondeo nu heb ik het volgende probleeem ,

als ik boven de 100 km per uur en in de buurt van de 3500 tot 4000 toeren kom gaat de me versnelligsbak op en af schakelen
gooit hem terug in versnelling en dan met veel toeren er weer in en er weer uit geeft aardige klappen ,het is niet altijd soms rijd ie gewoon normaal ,nu dacht ik een andere versnellingsbak en klaar maar als ik stil sta en geparkeerd en ik geef vol gas kom ik niet hoger dan de 3500 a 4000 toeren en dan staat me motorblok te stampen , ik hoop dat iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn

danielvdm

Geplaatst door danielvdm (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Volgens mij mis ik het laatste deel van het verhaal. Vul dat eens aan.

danielvdm (0), 7 jaar geleden

aangevuld

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Ik zou eerst het motorprobleem (laten) oplossen. Daarna kun je bekijken of een andere bak echt wel nodig is.
Hoe is de staat van onderhoud? Bougies? Hoe oud zijn die al?

Heino4267 (240), 7 jaar geleden

Als je onbelast gas geeft, zit er een toerenbegrenzer op om schade te voorkomen. Dat verklaart het "stampen" en dit verschijnsel is geen defect, het is by design zo.

Ik heb zelf de 2 liter Mondeo automaat van 2001 en mij is verteld (o.a. op het fordmondeoforum) dat deze automaatbakken zwak zijn: zo tussen de 165.000 en 200.000 km gelopen is het beste er wel vanaf. Het einde van de bak kondigt zich blijkbaar aan door het missen van 1 of meer versnellingen.
Mijn auto heeft nu 184.000 gelopen en ik heb geen problemen met de automaatbak.
Wel had mijn auto achterstallig onderhoud: hij liep prima en schakelde goed, maar hij viel compleet stil bij het overschakelen naar de 4: dan moest hij eerst op adem komen. Na het onderhoud en reparatie van het wervelkleppensysteem in het inlaatspruitstuk was er weer de normale trekkracht en trekt hij vlot door na het overschakelen: op vakantie met de vouwwagen door België met 5 personen, de hond en alle bagage was enkele weken terug geen enkel probleem.

Het heen en weer schakelen van jouw auto en de "klappen" zijn niet normaal: er zit iets fout.
Begin eens met het peilen van de automaatolie: de peilstok zit achter het kleppendeksel en er moet olie zichtbaar zijn: die moet vuurrood zijn en die mag niet bruin zijn, niet zwart en niet verbrand ruiken.
Het vullen van de bak met olie moet volgens een bepaalde procedure en dan kan je ook beter eerst het filter onder in de bak vervangen (dat gaat lastig!).
Als de olie niet vuurrood is en niet op peil, kan je nog de bak spoelen en olie bijvullen, maar dat is meestal einde bak: dan zit je tegen een revisie aan te kijken en dat is de auto meestal niet meer waard.
Maar de bak schakelt volgens jou meestal normaal en dan zou het nog te proberen zijn.

Dus: peil om te beginnen eerst eens de bak-olie en kijk/ruik hoe die er uit ziet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.