Een flinke bak met vraagjes:
Sinds een week heb ik een ford mondeo, echter dat ik hem kocht was de 62 liter tank zo leeg dat er 63,13 liter in ging, dus lekker veel troep aangezogen.
Vooral als de motor koud is en ik de bak in zijn drive zet gaat hij stotteren.
Ook bij het wegrijden als je net een weinig gas geeft dan sputterd hij wat, alsof de vervroeger of de accelleratie klep niet goed werken.
Als de motor warm is en je laat hem stationair draaien gaat hij op een gegeven moment staan zagen, dit doet ie met heel weinig toeren verschil maar toch. (niet zichtbaar op de rpm meter)
Nu ben ik dus op zoek naar het brandstof filter(s) maar nog niet gevonden, waar verstoppen ze die dingen bij de mondeo ? ( als het al standaard is )
En de andere omschreven klachten kunnen die veroorzaakt zijn door dat leeg rijden omdat de injectoren nu mogelijk vervuild zijn ?
Is het aan te raden om injectie reiniger aan de tank toe te voegen. ?
Hoe slim ? is het om de motor over te zetten op half of full synthetische olie ? ( afgezien van de prijs/liter )
Heeft 167.000 op de klok
.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het stotteren van de motor kan komen van versleten bougies en of bougiekabels. Wanneer je de bougies verwijdert en er loopt een soort potloodstreep vanaf de aansluiting van de bougie naar massa toe heeft deze bougie een lekspoor. Deze bougie en bougiekabel gelijktijdig vernieuwen is de remedie. Alle bougies vernieuwen is sterk aan te raden (motorcraft bougies gebruiken!)
Het zagen van de motor kan komen door valse lucht. Aan de meting van de lambda sonde is te zien of dit zo is. Een brandstofreiniger is aan te raden, Forte b.v. Door het "leeg" trekken van de tank komt er geen vuil bij de injectors. Het brandstoffilter gemonteert aan de rechter voorzijde van de tank houdt alles tegen.
motorolie 5W30 gebruiken, half synthetisch is aan te raden, vol synthetisch raad Ford zels af!
Ps. bij sommige mondeo's gaat er 68 liter in de tank!
Ben het volledig met Remo eens!
volg die aanwijzingen op en dan kan je probleemloos rijden!
niels
Dank je de koekoek dat ik dat filter niet kon vinden.
Maar ja dank voor deze tip's en ik ga eens kijken of ik er uit kan komen.
Zo niet wordt het toch een rondje ford denk ik.
21 jaar
Mogelijke oplossing ????
Zoals voorgesteld ben ik op jacht gegaan naar een lucht lekkage ( valse lucht), hierbij heb ik het luchtfilterhuis gedemonteerd om de slangetjes eronder visueel te kunnen inspecteren, zagen er overigens goed uit.
Zo eigenwijs als ik ben besloot ik de motor te laten lopen zonder het luchthuis, en wat schertste mijn verbazing de motor liep opeens mooi rond en sputterde ook niet bij gas geven.
Daarop heb ik het luchthuis gemonteerd en motor begon meteen weer te zagen.
Daarop de 2e sensor aan de onderzijde van de aanzuigbuis (1e na de zwarte airflow)los getrokken maar dat gaf geen verschil.
Vervolgens de stekker van de airflow er afgetrokken (1e tussen luchtfilter en aanzuigbuis), huub huub de moor liep weer mooi rond zonder te zagen.
De airflow sensor gedemonteerd en in de openlucht de stekker erop gezet, dat resulteerde in direct afslaan van de motor.
Nu dan de vraag: Zou het zo kunnen wezen dat die airflowsensor stuk is ?
Of staat er nog een andere sensor in verbinding die dit gedrag megelijk zou kunnen veroorzaken ?
21 jaar
Kontakt gehad met Ford, 100 % airflow sensor Defect.
Kosten 134 euro incl. btw
Groetjes en nogmaals dank voor de hulp
21 jaar
Correctie !!
Airflowsensor venieuwd, probleem niet opgelost !
Tevens geeft de motor soms een terugslag bij gas geven vanuit stationair.
21 jaar
Dat de diagnose apperatuur de MAF sensor als defect aangaf kwam hoogstwaarschijnlijk omdat je de kabel met lopende motor los hebt genomen.
Let eens op het T vacuumslangetje dat onder/naast/achter de bobine zit. Dit is het beste te zien als de aanzuigbuis tussen luchtfilter en luchtkast is weggenomen.Een zijde van het slangetje wijst naar voren toe, de andere zijde in de dwarsrichting van de motor en de derde aansluiting richting rembooster. Het slangetje is ongeveer 5 cm lang en zit tussen twee metalen leidingen en een rubber slang. Het is ongeveer 12 mm dik. Dit slangetje wil wel eens lek of vacuum getrokken worden waardoor de motor te veel of te weinig lucht krijgt.
Het terugslaan van de motor zijn hoogstwaarschijnlijk lekke bougiekabels die de vonken onderling doorgeven.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar