Ford Taunus: Te hoog oliepeil

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4-bak handgesch.

Als ik op internet zoek naar de gevolgen van rijden met een te hoog oliepeil lees ik dat er motorschade kan ontstaan.
Maar nergens wordt die mogelijke schade gedetailleerd beschreven.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
En is het tijdens het rijden op één of andere manier merkbaar dat het oliepeil (veel) te hoog is?
Met vr. gr.
Rob

rob de wolff

Geplaatst door rob de wolff (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Taunus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Kevin DT (0) PRO, 14 jaar geleden

Door het teveel aan olie kan de druk in het syteem te hoog worden, gevolgen hiervan varieren van kleine gebreken,zoals pakking of keeringen die kapot gaan, tot zware schade zoals het plooien van de drijfstang...

paulmichiel (0) PRO, 14 jaar geleden

Hangt er eigenlijk vanaf hoeveel olie er teveel in zit... Een half litertje is bij zo'n eenvoudig motortje zonder katalysator etc geen probleem.

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

ik heb ook heel lang zo een wagen gehad en die verbruikte dus ook nogal wat olie en ik vulde hem altijd zeker tot aan het bovenste merkteken of liefst nog een halve centimeter hoger dan moest ik nooit bijvullen tot de volgende smeerbeurt nooit problemen gehad.

rob de wolff (0), 14 jaar geleden

Tot zover bedankt voor de reacties.
Maar... Ik begon met een te hoog oliepeil. Toen liep de motor redelijk; had de neiging tot afslaan bij stationair.
Deed dat 1 á 2 x op 150 km.
Heb er nu 2500 km op zitten en oliepeil nog even hoog. Dacht eerst dat gooit hij er wel uit op één of andere manier. Niet dus.
Motorgedrag werd gaande weg steeds slechter. Vaker afslaan en op het laatst iedere keer bij stationair. Wel startte hij dan meteen prima en liep mooi stationair.
Ook ging de motor steeds vaker hortend en stotend lopen ( m.n. lage toerentallen), maar ook niet altijd. Er waren hele stukken dat hij prima liep.
Heb de hele weg euro 98 getankt i.p.v. 95. Dit had geen positieve invloed.
Ik kan niet bedenken wat hier fout gaat, maar ik ben dan ook geen prof.
Misschien heeft iemand hier wel een idee over.
Met vr. groet,
Rob

Kevin DT (0) PRO, 14 jaar geleden

doordat er te veel olie in de motor zit, is waarschijnlijk de weerstand voor de drijfstang te hoog. Deze heeft echt moeite om zich rond te slingeren.

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

hallo ik heb nog een vraagje is die auto uitgerust met zo een schuifcarburator? als je de luchtfilter wegneemt dan zie je geen ronde inlaatopening maar zo een rechthoekig stuk dat je kan wegschuiven en dan zie je een naald die in een gat past.?

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Kan kloppen. Die zaten eerder ook op de Escort. Als de motor goed loopt, afblijven dan.

Y20dth-2002 (0) PRO, 14 jaar geleden

1. Olieniveau:
Als het olieniveau te hoog is, kunnen de drijfstangen erin rondslaan, of kloppen.
Als dit gebeurt vormt er zich schuim in de olie die kan worden aangezogen en rondgepompt in het oliecircuit, en zo uiteindelijk bij de kritische smeerpunten (krukaslagers, nokkenaslagers, kleptuimelaars, enz...) komen.
Aangezien de schuim bestaat uit lucht, lucht samendrukbaar is, en zeker geen smeereigenschappen heeft ontstaat er dus een smeerprobleem. Grenssmering, of zelfs helemaal geen smering meer.
M.a.w. motorschade.
Door dat de drijfstangen in de olie kloppen, kunnen ze ook olie omhoogwerpen, naar de cilindervoeringen.
Waarbij normaal de olie die tussen de drijfstanglagers uitgeperst word, naar de cilindervoeringen word gegooid, komt er nu een extra hoeveelheid olie op de voeringen.
Deze extra hoeveelheid olie kan niet goed (afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk) worden afgeschraapt door de olieschraapveren, waardoor er meer olie achterblijft, en al dan niet gedeeltelijk verbrand.
De verbrande olie zorgt dan voor zwarte rook en roetvorming, de onverbrande olie zorgt voor een vervuilde bougie en kleppen, en voor olie in de uitlaat. (oftewel, olieverbruik....).
Het olieniveau corrigeren (tussen MIN en MAX) is dus wel aan te bevelen !



Er bestaat nog een ander verhaal, waarbij gezegd word dat een te hoog olieniveau kan leiden tot lekkende dichtingen. Maar eerlijk gezegd heeft er nog niemand mij daarvoor de achterliggende (en correcte) theorie kunnen uitleggen.

2. "schuifcarburator".
Als deze carburator inderdaad op dit type motor is gebouwd (zoals jozef schreef, is dit makkelijk te controleren, er zit dan een plat schuifje in de carburator dat met gasgeven open schuift), kan dit inderdaad problemen geven.
Deze "schuifcarburator" word eigenlijk een Ford VV-carburator genoemd, en is een "uitvinding" van Ford zoals ze mss zelf graag zeggen, maar werk eigenlijk zoals een SU-carburator (volvo, mini, enz....).
Een VV is berucht geworden omdat hij relatief problematisch is. Buiten een hoog verbruik geeft hij ook veel pannes.
Voor je de VV uit mekaar neemt, begin je best met de basics:
- kleppen stellen.
- ontsteking afstellen.
- bougies, kabels, rotor en delcokap controleren.
- inlaat controleren op lekkage.

Als dat alles ok blijkt, kan je de VV intern reinigen en controleren of het membraan niet gescheurd is.
Choke werking controleren.

Ik denk dat je dan al een heel stuk verder bent.

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

als dat inderdaad zo een carburator is controleer eens of die onderdrukklep goed functioneerd wellicht is membraan kapot anders blijf je daar maar beter af wat dat zijn rare carburateurs. Ik heb vroeger nog gans dat carburateur systeem vervangen door een gewone carburateur....... alle prblemen direkt opgelost.

rob de wolff (0), 14 jaar geleden

OK, dank voor de vele reacties.
Ik kan niet vaststellen wat voor carb het is. Heb hem nieuw gekocht.
Weber, enkele carb met handchoke.
Op de rekening staat: 341CH vervangt Ford VV MT20 (29mm) > gelijkmaken aan 15290027.
Luchtfilter erafgehaald. (waarbij ik zag dat de rubber afdichtingsring andersom zat, waardoor het terugplaatsen van het luchtfilter niet goed ging. Ding omgedraaid en alles lukte. Vraag mij nu af hoe zorgvuldig mijn garagebedrijf is!)
Heb 2 foto's gemaakt, maar kan niet vinden hoe ik die moet meesturen.
Ik zie wel 2 pennen, maar geen schuif.
Met vr. gr.
Rob

Edje Raketje (0), 14 jaar geleden

Een Taunus van 1978 is het model TC2.
In 1979 kwam de TC3, met de bredere achterlichten en de voorknipperlichten om een hoekje.
Deze hadden de VV-carburateurs op de 1600 motoren.
Maar voorzover ik het mij kan herinneren hadden de Taunussen nooit een handchoke.
Je schrijft dat je een nieuwe Weber heb gekocht, en dat de Weber de VV-carburateur vervangt.
Daaruit maak ik op dat jouw Taunus een beetje een samenraapsel is (geworden).
Wie weet wat er nog meer verknutseld is? Over het algemeen gaat een motor daar niet beter van lopen.

rob de wolff (0), 14 jaar geleden

Dat het een samenraapsel is klopt wel:
Mijn 'Taunus' is een 2 liter, ruilmotor, die ooit geplaatst is in een Transitcamper, die ik zo langzamerhand een keer goed aan het lopen wil krijgen.
Onder hand is zo'n beetje alles gereviseerd en vernieuwd, maar het blijft kwakkelen.

rob de wolff (0), 14 jaar geleden

Heb een oude Fordmonteur geraadpleegd en die heeft een aantal tekortkomingen gevonden, door goed te luisteren.
Ga daar nu mee aan de gang en hoop er het beste van.
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken en reageren.
mvgr.
Rob

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

[quote=rob de wolff]Heb een oude Fordmonteur geraadpleegd en die heeft een aantal tekortkomingen gevonden, door goed te luisteren.
Ga daar nu mee aan de gang en hoop er het beste van.
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken en reageren.
mvgr.
Rob[/quote]
Laat nog even horen,hoe het afloopt.

rob de wolff (0), 14 jaar geleden

OK,
Het vervolg:
Het oliepeil was iets te hoog (gecorrigeerd), maar niet verontrustend: geen schade.
Carb was losgetrild; zit nu weer vast, met een dunnere pakking.
Inlaatkleppen zijn opnieuw gesteld bij een warme motor.
Pakkingen inlaatspruitstuk zijn vernieuwd.
Contactpunten vernieuwd.
Bougiekabels zijn nu netjes gelegd zoals ze horen te lopen.
Hij rijdt nu beter dan ooit.
Maar het enige onderdeel dat nog niet goed is, is de VACUUMVERVROEGER.
Als iemand een tip heeft hoe ik hieraan(voor taunus 2.0 ca. 1980) kan komen: GRAAG!
Desnoods een complete FORD MOTORCRAFT sroomverdeler.
Nogmaals iedreen bedankt voor het meedenkwerk.
vr. gr.
Rob

Kvdw (0), 14 jaar geleden

Ik rij zelf in een Taunus Tc3, en haal/bestel meestal de onderdelen bij Garage Paul Staat in hengelo.
Daar heb ik de auto ook gekocht, hij heeft meerdere taunusjes en Granada's.

Ook zoek ik vaak op forums en webshops naar onderdelen.
Bijvoorbeeld http://forum.taunusmclub.nl , en www.ford-world.nl

Een site gespecialiseerd in Ford oltimers is www.motomobil.de

Succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Taunus of stel zelf een nieuwe vraag.