Ford Focus: Temperatuur loopt snel omhoog tot voorbij rood

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16 16v

hallo

temp.meter loopt op tot voorbij rood als je 120 rijd.ga je afremmen gaat de temp weer normaal staan.
bovenste waterslang is dan heet ,koeler draait dan ook.
onderste waterslang is koud evenals het resevoire.
radiateur is niet vestopt (gecontroleerd)
denk zelf nog aan waterpomp (schoepenrad)
wie heeft hier ervaring mee?

bvb dank
gr stef

swatc

Geplaatst door swatc (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

thermostaat vernieuwen

bastiaan43 (0), 16 jaar geleden

Als je bovenste slang warm is en de onderste koud, en de temperatuur loopt uit de hand dan heb je volgens mij geen circulatie. De thermostaat is dan wel open anders wordt je bovenste slang niet warm.
Dus de waterpomp. gr. Bas.

jostie (0) PRO, 16 jaar geleden

heb je iets vervangen van tevoren?
anders kun je eens proberen te gaan rijden met de auto boven de 4000 toeren.
kachel wel aan.zeg maar trappen met die bak.
probleem kan zijn dat er lucht voor de thermostaat blijft staan.
groetjes jos

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

dat moet je hier niet meer neerzetten,,trappen mat die bak,,wat denk je als iemand zijn auto bij jou brengt en ziet jou daarna trappen met zijn bak,en een maand later is ie kapot wat dan.[quote=jostie]heb je iets vervangen van tevoren?
anders kun je eens proberen te gaan rijden met de auto boven de 4000 toeren.
kachel wel aan.zeg maar trappen met die bak.
probleem kan zijn dat er lucht voor de thermostaat blijft staan.
groetjes jos[/quote]

jostie (0) PRO, 16 jaar geleden

toch kun je het proberen maar dan anders...
er kan ookvuil tussen de condensor en radiateurin zitten

kombikart (0), 16 jaar geleden

Zoals hier al gezegt wordt is er geen circulatie.
Bovenste slang warm en onderste koud.
Als de thermostaat kapot is blijft alles koud.
Ik denk ook aan de waterpomp. Waarschijnlijk is het schoepenrad los van de aandrijfas.
Gr Fred

jostie (0) PRO, 16 jaar geleden

is er iets vervangen.(themostaat huis)..?
als het de thermostaat zou zijn zou hij in stads verkeer ook heet lopen.

RaliasR (0), 16 jaar geleden

Waterpomp lijkt eerste verdachte
Al eens een andere dop op het koelvloeistofreservoir geprobeerd ?
Al deze niet goed meer is krijg je ook geen overdruk tbv koelvloeistofcirculatie

swatc (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo

Heb alles gecontroleerd ,geen mechanische storingen,
temp.meter liep nog op tot in rood.
Goed goed goed ontluchten en geduld ,probleem opgelost.

gr Stef

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

Even voor de goede orde:

De themostaat zit op de onderste slang bij deze motoren, dus als de onderste koud blijft zit de thermostaat dicht. (of geen circulatie, maar dat was al uitgesloten)
De bovenste wordt uiteraard wel warm.

In eerste instantie de thermostaat vervangen, dynamo weghalen en je kan er makkelijk bij.
Als dat niet voldoende werkt, er is een tsb bij Ford, nr 5/2001 die vermeld dat je 2 slangen moet doorverbinden.
Ook het onluchten wil wel eens slecht gaan, wij gebruiken tegenwoordig een vacuum vul apparaatje, dat werkt uitstekend.

Suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.