Hallo, ik heb sinds kort een Ford Escort 1.6iS uit 1991 met 125000 op de teller.
Hij rijdt prima alleen vind ik het een gek dat de koelvloeistof temperatuur zoveel varieert. Bij lange stukken op de snelweg blijft de meter duidelijk onder het midden hangen en lijkt het dus alsof de koelvloeistof aan de koude kant is.
In files loopt de temperatuur echter redelijk snel op richting het rode gebied. Dit bereikt hij echter niet. Volgens mij slaat namelijk de ventilator aan (ik kan dit niet goed horen), de temperatuur zakt dan weer terug, maar niet helemaal naar
het midden. Dit herhaalt zich zo een keer of wat totdat de file over is en de meter weer onder het midden zakt.
Koelvloeistofpeil heb ik gecheckt, is prima en wordt niet minder. Hoe kom ik erachter of het nu aan de thermostaat, de waterpomp of iets ander ligt?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
OK redenering ff andersom.
Stel dat de thermostaat kapot is. Dan staat de verbinding met de radiator naar mijn weten permanent (teveel) open. Dit wil zeggen tijdens lichte belasting en veel rijwind de motor te koud wordt.
In de file is er nauwelijks rijwindkoeling dus de motor wordt heter en de ventilator gaat aan. (controleer dit ff thuis ofzo). Echter dan zou de meter mooi in het midden moeten blijven lijkt mij.
Stel dat het de waterpomp is dan zou de motor eerder te heet of direct oververhit raken dus dat lijkt me niet.
Ik ga er altijd vanuit dat er geen twee zaken tegelijk kapot gaan. Aangezien de motor te koud wordt is meteen de thermostaat verdacht. Ik zou deze gewoon vervangen. Dit kun je waarschijnlijk zelf en kost misschien 2 tientjes.
M
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar