close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: temperatuurprobleem

Bouwjaar: 2001

Betreft een Ford Mondeo 2001, 2.0 TDDI , 115 pk , 140.000 km

Met de koude de laatste weken blijft de temperatuurmeter meestal in de koude zone staan. Soms normaal (in het midden) maar zakt dan even later weer terug naar koud, gaat zowat gedurig omhoog en omlaag. Nooit verder dan het midden, meestal zelfs niet voorbij 1e streepje op de meter ( 1/4 e )
Zelfs na een rit van 75 km autosnelweg blijft de meter hetzelfde doen.
Temperatuur binnen is ook te koud.

Geen verlies van koelvloeistof, geen druk in het expansievat.

Reeds uitgevoerd, echter zonder resultaat:
-thermostaat vervangen
-programma terug gereset met de drukknoppen van de aircobediening (ik had dit ergens gelezen op het forum)

Graag uw mening of oplossing voor mijn probleem.
Mvg.

Geplaatst door

Jozef5995 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jozef, mijn Mondeo TDDi doet deze dagen hetzelfde. Welliswaar rijd ik niet harder dan 80km/u over binnenwegen en dat een half uur lang. De temperatuur meter loopt een beetje op maar zodra ik de auto laat uitrijden zakt deze weer. Geef ik weer gas dan gaat de meter weer langzaam oplopen. Nooit komt de meter boven het normale streepje. Ik maak mij er niet zoveel zorgen over, de auto is warm van binnen en ik denk dat de buitenlucht de watertemperatuur sneller kan afkoelen dan de motor deze kan verwarmen. Eigenlijk een goed teken daar weinig warmteverlies een efficient energieverbuik betekent(tenzij er iets kapot is natuurlijk). Zelf rijd ik 1:16,5 in de winter en 1:18 in de zomer met deze auto.

Ghia2001 0

18 jaar

Waarschijnlijk heeft de lage meteraanduiding idd met de koude buitentemperatuur te maken.
De temperatuur in de auto is inmiddels terug beter nadat ik het programma nogmaals gereset heb.
Ik moet wel zeggen dat de binnentemperatuur van onze andere wagen (mondeo TDCI 2003 130 pk)veel hoger is en dat de meter wel steeds in het midden blijft staan.

Jozef5995 0

18 jaar

Als het buiten iets van 5 graden of meer is blijft mijn meter ook gewoon keurig in het midden staan.
Misschien hebben we een te grote radiator ;-)

Ghia2001 0

18 jaar

Hallo Jozef en Ghia2001,

Ik heb (waarschijnlijk) hetzelfde probleem gehad (topic 23131).
Remo kwam met onderstaande oplossing die inderdaad het euvel veroorzaakte. Goedkoop thermostaatje, zit alleen op een rot plek.

"Als ik het verhaal zo lees krijg ik de indruk dat er een koelvloeistofstroom langs je thermostaat heen de radiateur berijkt. Controleer het thermostaathuis of hier geen kanaal of scheur in zit waardoor het water eventueel via de slang naar het expansievat de radiateur kan bereiken. (plug deze slang desnoods tijdelijk af om proef te rijden)
Is de temperatuur al eens met een normale temperatuurmeter gecontroleert in bv het exansievat of desnoods in de motorolie om op deze manier de temperatuurmeters in je auto te ijken?
Wat geeft het voor resultaat als je rijdt met gedeeltelijke of geheel afgedekte radiateur (stuk karton voorplaatsen)?
Voorts zit er nog een thermostaat die de koelvloeistofstroom naar je oliekoeler regelt, deze mag pas bij een temperatuur van 79 graden open gaan. Als deze continu open staat is ook hier een warmteverlies mogelijk.
Persoonlijk denk ik aan de eerste mogelijkheid."

Het was bij mij dus de tweede mogelijkheid,
"thermostaat die de koelvloeistofstroom naar je oliekoeler regelt".

Met vriendelijke groet,
John Leeuwis

Bij mijn Mondeo is de koelvloeistofthermostaat + pakking enkele weken geleden reeds vervangen. Op het eerste zicht was die nog in orde, ik heb wel niet getest of hij misschien te vlug open gaat.
Ik wist echter niet dat er tussen de oliekoeler ook nog een zat. Misschien is dat idd de oorzaak. Ik zal bij een volgend onderhoudsbeurt deze ook eens laten vervangen. Welke zit er op een rotplek ?

Jozef5995 0

18 jaar

De thermostaat die de koelvloeistofstroom naar de oliekoeler regelt zit op een plek waar je wat moeilijk bij komt. Zit aan de voorzijde van de motor, vrij laag tegen het blok. Als je niet weet dat hij er zit, kijk je er snel over heen. De meeste garages (dealers) weten van het bestaan niet eens af. Eenmaal gevonden is het een kwestie van een kwartiertje en hij zit erop (tenminste....., mijn monteur in Nijeveen had het op zich zo gedaan).

De temp. schommelingen waren daarnaast goed te zien bij get digitaal uitlezen via het instraumentenpaneel. Bij onze Mondeo 2001 zakte hij weg tot een graad of 40. Dat is wel érg laag.

Met vriendelijke groet,
John Leeuwis

Bedankt voor de info.

Zal de thermostaat van de oliekoeler zeker bij een volgende beurt mee laten vervangen.
Gisteren nog 150 km autosnelweg gedaan, temp mooi in het midden, het laatste stuk van zo'n 10 km over kleine wegen en de temperatuurmeter zakte even later tot bijna helemaal onderaan.

Groetjes.

Jozef5995 0

18 jaar

Dank John voor de info. Ik zal de dealer in Zutphen deze e-mail voorleggen bij de volgende beurt.

Ghia2001 0

18 jaar

Nog even voor ik een afspraak maak bij de dealer: naast de schommelende temperatuurmeter heb ik een motor die slecht start als deze warm is, dan moet ik vaak twee maal starten. Ook heb ik het idee dat de koelventilator nooit draait. Voorts ruik ik altijd een diesellucht als de motor start die daarna direct verdwijnt. Kan dit allemaal met hetzelfde te maken hebben?

Ghia2001 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.