Hallo allemaal,
Ik kreeg vandaag een Ford Escort 1.8 TD van 1999 binnen die niet warm wil worden.
Het volgende hebben we vandaag gedaan:
Thermostaat vervangen
Warmte sensor vervangen
Koelvloeistof opnieuw afgevuld
Hele systeem ontlucht
Een waterpomp was er net ingezet.
Helaas geen resultaat en alles functioneert verder naar behoren. Auto wordt niet te heet en loopt verder goed. Heeft alleen geen terugloop vanuit het slangetje uit het thermostaathuis en vanachter het blok. Koelvloeistof in expansievat wordt ook niet warm.
Wat zou dit nog kunnen zijn?
M. vr. gr. Eddie de Vries
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de motor maar wel warm woordt en alles naar behoren functioneert.
Wat wil er nu pricies niet warm worden?
De kachelradiateur:
Indien dit het geval is kan het zijn dat de afsluiter defect is.
Het kan zijn dat men ooit eens anti-leak in het cirquit heeft gebruikt waardoor de smallere radiatorbuisjes dichtgeslibs zijn.
De koelvloeistof komt niet op temperatuur, oftewel de motor niet. De meter in de auto blijft op 1/5 hangen en de kachel doet bijna niets. Hij is goed ontlucht volgens ons en er zijn diverse onderdelen vervangen ( zie 1e post )
M. vr. gr. Eddie de Vries
haal het dunne slangetje van je resevoire er maar af ( tussen kop en resevoire de slang met het t stuk ) deze goed doorblazen met lucht hier zit heel vaak een verstopping in en dan blijft de kachel ook koud en je krijgt hem niet goed ontlucht en als ie niet goed ontlucht zet hem met 2 wiellen op de brug en de brug een stuk omhoog zodat het resevoire echt het bovenste punt is , daarna gaan rijden en normaal zou de kachel dan echt warm worden
Met een soortgelijk geval hebben wij thans van doen. Hier blijkt de thermostaat defect. Gezien de lezing uit uw verhaal lijkt het er op dat het gewoon niet anders kan, een stukje logica om het zo maar even te noemen.
De door Alex aangedragen optie kunt u uitvoeren. Soms wil het gebeuren dat het dunne slangetje verstopt raakt waardoor de koelvloeistof niet in de motor komt. Mijn visie is echter dat de motor dan juist loeiheet zou worden maar kwaad kan het niet.
Conclusie; 1e Thermostaat blijft open staan. (Controleer of er wel de juiste thermostaat in zit)
2e Er is sprake van een baypass of wel een fout in het leidingstelsel waardoor de koelvloeistof via een omweg toch de radiateur bereikt.
Een in werking verkerende motor veroorzaakt warmte. Deze moet afgevoerd worden via de radiateur.
De kachelradiator is aangesloten voor de thermostaat en niets anders. Controleer de leidingen.
Succes
Er staat "waterpomp was er net ingezet". Deze functioneert goed?
17 jaar
Wanneer dat niet het geval zou zijn zou de motor aan de kook geraken Hans.
Inmiddels heeft hij ook weer terugloop door de slangetjes naar het expansievat.
Helaas blijft de motor nog koud. hij blijft echt op het eerste witte blokje hangen en als je hem op zijn staart trapt stijgt hij een heel klein beetje.
Kachel blijft dus ook redelijk koud terwijl de slangen warm worden. Kan alle slangen gewoon beet pakken en vasthouden. Normaal gesproken kun je de slangen niet vasthouden.
Doorstroming is overal omdat alle slangen even warm worden.
Klant vertelde mij dat hij ook op dit forum heeft gepost en er ook weinig antwoorden kwamen. Mischien ter extra aanvulling:
Zijn distributieriem was geslipt en er waren 14 tanden af.
Daarna is de koppakking vervangen door originele ford koppakking.
Alle kleppen zijn vervangen.
Gehele distributie gebeuren is vervangen.
Alles zit er normaal op. Kopbouten ook voor de zekerheid goed nagetrokken maar het mag allemaal geen resultaat hebben.
Ik kom er niet meer uit. Jullie nog ideeen?
Maak er wat foto's van en stuur die naar mijn e-mail of plaats ze hier op het forum. Dan kunnen we het samen beoordelen.
Er moet dan wel een compleet systeem zichtbaar zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar