Hallo ik heb een probleem met de auto.
Ik heb via een uitleeslaptop een live meeting gedaan.
En het is me opgevallen dat de tempmeter in de auto binnen 1 kilometer mssn 1.5 al op 90 staat.
Vandaar dat ik dacht hem eens uittelezen.
Nou de temp gaf live aan 103 graden bij warme motor 102 bij 100 kph als ik rijd.
Dat vind ik dus erg hoog.
Wat me ook opgevallen is dat ik 1 foutcode heb gekregen P1432 Thermostaatverwarming regelcircuit.
Vervolgens heb ik de sensor uitgelezen de weerstand van de sensor koelvloeistoftemperatuur.
Daar bleef hij schommelen rond 0.42 a 0.45 V
Dus die zou dus moeten werken zou je zeggen.
Ik weet dus niet of mijn thermostaat nu dicht blijft of halfdicht blijft.
Die foutcode P1432 is wel raar als de koelvloeistoftempsensor netjes 0.42 a 0.45 V aan geeft bij stationair lopen.
De Tempsensor doet blijkbaar dus wat hij moet doen.
Maar nogmaals die hoge temp van de koelvloeistof 102 a 103 graden is toch wel erg hoog.
Effe tussendoor ik moet binnenkort een nieuwe kleppendeksel pakking laten monteren omdat er in alle 4 de bougie schachten flink wat olie staat !
Maar dat zal wel losstaan van het probleem van de motortemp, ik dacht ik vermeld het even.
De auto verder loopt netjes stationar trekt goed op.
Het is een automaat.
En de Tempwijzer koelvloeistof staat ook netjes in het midden.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje adviseren.
Wat ik vind de foutcode tegenstrijdig met de waarde van de tempsensor die gewoon 0.42 V aangeeft en dus werkt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit is een gesloten circuit de koelvloeistof staat onder druk en kan warmer worden zonder te koken draai je de dop eraf begint deze spontaan te koken ik denk dat jij een probleem aan het zoeken bent
Huh probleem aan het zoeken.
Verklaar de codes dan maar die komen niet voor niks
1 jaar
???
Je temperatuurwijzer staat netjes in het midden en je hebt nog voldoende koelvloeistof zodat die temperatuursensor in de kleivloeistof staat en dus de aangegeven waarde betrouwbaar is.
Zoek ook even op de werking van de thermostaat, en dat bij design de motor zo snel mogelijk op temperatuur moet worden gebracht zodat het blok netjes en zuinig gaat lopen en de emissiewaarden zo snel mogelijk zakken voordat de thermostaat open gaat.
En als je niet snapt dat koelvloeistof onder druk pas kookt boven de 100 graden (120 - 130 graden) en dat dat conform design is van een normaal druk-koelvloeistof systeem, kun je dat in elk geval in elk natuurkundeboek controleren.
Ik denk dat Monteur Senior gelijk heeft en dat er niets mis is (in elk geval niet met je koelcircuit).
En bij twijfel vernieuw je gewoon je thermostaat en je reset de codes: een thermostaat is een verbruiksartikel en die gaan regelmatig kapot en zijn gemakkelijk te vervangen (let wel, door een van het juiste aantal graden, passen bij jouw blok).
1 jaar
Oke dank voor je antwoord en ook de vorige antwoorder.
1 jaar
jij krijgt inderdaad van allerhande code's te zien daar hoef je verder niet naar te handelen maar zijn dit ook foutmeldingen ?
Geen storingslampje wat brand of motormanegemant lampje.
Als ik moet geloven wat uitleesapparaat aangeeft zou hii niet eens kunnen lopen.
Maar hij loopt perfect en ook netjes stationair.
De foutcodes zijn echt ongeloofwaardig.
1 jaar
1 jaar
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar