close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ka: Toerental motor van slag en teerachtige motorolie.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3I 36KW

Beste allemaal,

Komt iemand van jullie het volgende euvel bekend voor?
Op voorhand zelf al gezocht, maar niets vergelijkbaars kunnen vinden op dit forum.

Medio november is de kachel-kraan spontaan afgebroken op de snelweg, waardoor de motor in korte tijd erg heet is geworden km stand op dat moment 128.000.
Volgens de garage hebben we geluk gehad en de koppakking heeft het overleefd.
Vorige week is de auto voor APK geweest en goedgekeurd.
Afgelopen weekend op de snelweg hield de auto ineens in en daarna was de motor ontregeld. Soms een hoog toerental en soms inhouden.
Aangezien mijn vrouw alleen met de auto op pad was heeft ze de hulpdienst gebeld en die zeiden dat de motorolie erg veel teerachtige deeltjes bevatte. Geen witte slugde, maar een klonterige emulsie e.d., ik denk daardoor, dat aanraking met (koel) loeistof geen oorzaak kan zijn.
De hulpverlener hoorde een sissend geluid in de buurt van het spuitstuk, volgens mij kan dat ook een vacuüm slang zijn o.i.d.?

Kan het zijn, dat de motor te heet is geweest en daardoor de olie gelijk vervangen had moeten worden? Of nog beter hoe nu op te lossen?
Er worden kilometers met deze auto gereden, dus het niet op temperatuur komen van de motor is geen oorzaak.
Daarnaast is het één tik en de motor loopt.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt,

Groet, Gert-Jan

Geplaatst door

Gert-Jan1964 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het sissende geluid bij het spruitstuk, moet daar geen slangetje op. Ik had bij m'n sierra ook een slang op het spruitstuk en als ik die eraf haalde dan ging ie van hoog naar laag lopen.

golfprobleem 0

13 jaar

Hoi Marco,

Bedankt voor je reactie. Volgens de garage heeft de bobine het begeven en deze hebben ze vervangen.
Zelf heb ik, dit alles op afstand moeten aanhoren, de auto na reparatie nog niet horen lopen.

Even afwachten dus.

Blijft de vraag staan of iemand ervaring heeft met het klonteren van de motorolie?

GR GJ

Gert-Jan1964 0

13 jaar

Wat ik zo lees lijkt het op black sludge;

extreem gevalletje:

[img]http://www.renault4.co.uk/technical/oil-...[/img]


[quote]Zwarte drab ontstaat uit een samenspel van benzine, olie, carterventilatie en gebruiksomstandigheden. Zowel benzine zonder toevoegingen als met de verkeerde toevoegingen geven kan onder bepaalde gebruiksomstandigheden aanleiding geven tot het ontstaan van ongewenste producten. De smeerolie verbindt zich met deze producten, dikt in en vormt zwarte drab.

Dat gebeurt vooral op koude plaatsen zoals onder het kleppendeksel. Als de carterventilatie goed werkt, worden de ongewenste verbrandingsproducten tijdig afgevoerd.

Het is duidelijk dat er zelfs met een goede oliekwaliteit problemen kunnen ontstaan als de benzine de verkeerde samenstelling heeft, de carterventilatie slecht werkt en/of de gebruiksomstandigheden ongunstig zijn. Gelukkig moet de benzine aan steeds nauwkeuriger eisen voldoen die in de EN228-voorschriften zijn vastgelegd.

Blijven over: het carterventilatiesysteem en de gebruiksomstandigheden. Korte ritten gevolgd door lange snelle ritten (politie, taxi’s) werken het ontstaan van zwarte drab in de hand. Een goed werkende positieve carterventilatie (let vooral op de pcv-klep) is absoluut nodig om de vervuiling te voorkomen. Er zijn nog tal van oudere automotoren die gevoelig zijn voor black-sludge. Bouw daar een verwarmd carterventilatiesysteem op en ververs de olie tijdig.[/quote]
Bron AMT

Hoi RenaultoFiel,

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Weer wat wijzer hierdoor en zal de auto op de omschreven punten controleren, maar zo erg als op de foto, die je mailde is het gelukkig niet.
Is het trouwens wijs om bij verversen van olie bij oudere auto's er STP of Molykote daaraan toe te voegen?

GR GJ

Gert-Jan1964 0

13 jaar

Gewoon de voorgeschreven olie gebruiken en bij veel korte ritten met koude motor, de olie verversen op de helft van de voorgeschreven km's of minstens 1 x per jaar.

Hendrik4290 0
badge

13 jaar

Bedankt voor jullie nuttige antwoorden.

GR GJ

Gert-Jan1964 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.