Ford FOCUS: toerental zakt bij dimlicht aan en lampen flikkeren

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: FYDA, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Hallo,

Als ik mijn auto stationair heb lopen zonder lichten aan loopt de auto mooi netjes zonder dat de auto trilt. als ik de dimlichten aanzet,zakt het toerental net wat lager en gaat de auto iets trillen. ook als ik bijvoorbeeld de lichten aan heb en ik het raam open/dicht doe zie je de dimlichten afzwakken.

Massa punten gereinigd onder de motorruimte.
Carter ventilatie slang en klepje vervangen.
alle filters en olie vervangen.
gasklephuis vervangen
stationair regelklep vervangen.

iemand enig idee?

Auto heeft 154.000 gelopen en het is een 1.6 motor.

100Nxdropje

Geplaatst door 100Nxdropje (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Heino4267 (225), 5 jaar geleden

Kan je de accuspanning meten bij 2000 toeren en bij stationair met dimlicht aan?

100Nxdropje (0), 5 jaar geleden

accu spanning had ik vorige week gemeten.stationair tussen de 14,85 a 14,95 v bij 2000 toeren niet gemeten.dit zal ik nog even doen.

1,5 jaar geleden is er nog een nieuwe dynamo opgekomen.

ronny503 (0), 5 jaar geleden

Om en nabij de 15 volt laadspanning bij stationair toerental is veel te hoog dus ik vrees dat de spanningsregelaar op of in de dynamo defect is waardoor de accu overladen wordt en capaciteit verliest.

Heino4267 (225), 5 jaar geleden

klopt, ik denk er hetzelfde over en ik ben benieuwd wat er bij 2000 toeren uit komt ...

ronny503 (0), 5 jaar geleden

Met wat pech zo'n 18 volt laadspanning en de kans dat de accu ontploft want die kan de laadspanning niet meer aan en wordt bloed heet.

100Nxdropje (0), 5 jaar geleden

Ik heb van meerderen gehoord en gelezen ( ook via de focusclub ) dat een ford focus een smart charge systeem heeft. en dat een laad spanning van 14,6v - max 15v normaal is bij deze autos. jaren terug ook een zelfde auto gehad met zelfde motor en die laadde na mijn weten ook zoiets.

Dit heb ik gemeten :

op de accu zonder te starten staat 12,46 volt
stationair zonder verlichting tussen de 14,8 en 14,9 volt
stationair met verlichting aan tussen de 14,9 en 15 volt
bij 2000 toeren zonder verlichting 14.85 volt
bij 2000 toeren met verlichting aan 14.9 volt


Ik heb ook 2 x gemeten met stationair dat hij rond de 14,8 v stond en opeens naar 14,2 volt sprong en toen direct weer naar 14,9 volt. geen idee waarom hij dit deed.

ronny503 (0), 5 jaar geleden

De spanningsregelaar is toch echt defect want 14,2 volt is de normale laadspanning bij volledige dynamo werking. De bedoeling van een dynamo is de accu op te laden en opgelaad te houden en zodra dat het geval is schakelt de dynamo af tot het moment dat de accu onder het laad niveau komt om vervolgens weer te gaan laden.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

15 volt (en zelfs nog wel wat meer) is normaal bij een Ford smart-charge systeem.
De dynamo van dat systeem is te herkennen aan een 3-polige stekker.
Je moet wel een speciale accu hebben bij dit systeem, een normale ouderwetse accu kan niet tegen dat hoge voltage.

En Ronny, die spanning wordt geregeld door de motor-computer.

100Nxdropje (0), 5 jaar geleden

Dankje wel voor je reactie OLDFORD. Ik heb net de spanning van mijn vader zijn ford fiesta gemeten met 8.000 km gelopen en die laad ook gewoon 14,9 volt. dus dat ze zo veel laden klopt dus wel.

Ik heb er een originele ford accu in zitten,dus lijkt mij dat dat de goede is voor mijn auto.

ronny503 (0), 5 jaar geleden

Ik vraag me wel af of de focus gezien het bouwjaar is voorzien van zo'n laadsysteem want mijn Focus bj 2002 was voorzien van een conventioneel laadsysteem.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ford gebruikt smart charge sinds 1998 o.a. op de Focus.
Dit vereist wel een motor-computer die de dynamo kan besturen en controleren.
Ford's eigen PCM's die op benzine motoren gebruikt werden konden dat.
Maar ik vraag me af of de diesels uit die tijd het ook konden. Daar werden eerst nogal wat Bosch Diesel computers voor gebruikt.
Die diesels konden ook niet communiceren met diagnose apparatuur volgens Ford eigen systeem (PWM).
In plaats daarvan gebruikten die diesel computers een ISO protocol (K-lijn).

Ronny, had jouw 2002 Focus soms een dieselmotor?

Heino4267 (225), 5 jaar geleden

@100Nxdropje:
Even terug naar het originele probleem.
Je spanningen zijn goed voor een Smartcharge systeem en ik neem even aan dat je accu ook van het voor een Smaartcharge systeem benodigde Silver-Cadmium type is en geen gewone loodaccu.
Als je bij stationair de lichten aan zet, belast je de dynamo bij die lage toerentallen tot zijn maximum laadcapaciteit, het kan dan best zijn dat de spanning wat wegzakt, de dynamo kan gewoon niet meer opbrengen bij die lage toerentallen.
Ook zal het vermogen die de dynamo op dat moment vraagt, het stationair toerental (tijdelijk) wat verlagen totdat de computer dat krijgt bijgeregeld (als dat al mogelijk is bij dat lage toerental).
Kortom: ik denk dat alles normaal werkt en dat het verschijnsel ook normaal is, zéker als je motor goed onderhouden is en bv. de stationair regeling optimaal werkt.

ronny503 (0), 5 jaar geleden

Nee het was een 1.4 16v benzine motor. De accu is eind 2017 door een specialist vervangen en die heeft de laadspanning ook gemeten en die kwam bij het verhogen van het toerental op 14,4 volt uit maar dat was wel met de nieuwe accu.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.