Ford Transit: Transit '95 houdt in onder belasting - problemen met uitlaatgas?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 l DOHC

Ik heb een Ford Transit busje uit 1995. Het ding is zijn leven begonnen als politiebusje regio Limburg-Noord.

Het ding heeft een jaar stilgestaan, ik heb het een half jaar terug in gebruik genomen. Het was moeilijk om door de APK heen te komen omdat-ie niet door de emissietest kwam. De complete uitlaat is vervangen, inclusief katalysator en lambdasonde, alsmede de luchtmassameter. Hij kwam nu net door de APK heen, maar ik heb nu een nieuw probleem.

Bij belasting (100-120 km/h op de snelweg, optrekken met warme motor) houdt de motor in en gaat steeds harder schokken. Het probleem is tijdelijk verholpen door het contact af te zetten, enkele seconden te wachten en de motor dan weer te starten. Na een aantal kilometers treedt het opnieuw op. Het probleem treedt zowel op bij LPG als bij benzine. Wanneer de snelheid onder de 80 km/h blijft, treedt het probleem eigenlijk niet op.

Inmiddels heb ik een diagnoseapparaatje gekocht (scantool PCM IV) dat ik aan een laptop kan hangen; hiermee zie ik twee foutcodes: P1131 en P1409. De eerste hangt samen met de lambdasensor, de tweede met de Electronic Vacuum Regulator (EVR) voor het uitlaatgasrecirculatiesysteem. Ik heb de EVR al vervangen maar dat lost het probleem niet op.

Ik heb ook een Ford werkplaatsCD (TIS, duitstalig) van enkele jaren oud. Hier staat een electrisch schema in van de Transit '95 wat zegt dat het ding TWEE lambdasensors moet hebben - ik heb er maar 1. Zoeken onder de auto levert inderdaad een tweede steker op, als ik hier ook een lambdasensor op aansluit zie ik inderdaad een paar waardes veranderen in het scantoolsprogrammaatje op mijn laptop. In mijn uitlaat zit maar 1 plek voor de lambdasensor - voor de katalysator, erachter zit geen montageplek.

Ik heb de Forddealer bij mij in de buurt opgebeld en die zegt dat alle Transits van '95 tot 2000 maar 1 lambdasensor hadden, mijn TIS CD zegt dat ze er tot '96 TWEE hadden en daarna eentje met een of ander extra regelsysteem erbij.

Wat moet ik nu doen? Ik kan me voorstellen dat de emissieeisen nooit gehaald worden als de regelunit wel een tweede lambdasensor verwacht, maar die er niet in zit... Of heeft zo'n transit er echt maar 1 en zit die tweede aansluiting er 'zomaar' in? Moet ik inderdaad met de lambdasensor aan de gang? Zou er een massaprobleem zijn?

Transitrijder

Geplaatst door Transitrijder (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

je zegt dat je complete uitlaat is vervangen, indien je dus een verkeerde uitlaat eronder hebt hangen nu, mis je dus ook de tweede lambada.

hopelijk doe ik een gooi in de goede richting

groeten Marcel

Transitrijder (0), 17 jaar geleden

Marcel, dank voor je reactie, maar eehhh....

Er zat ook al een uitlaat onder met 1 aansluiting voor een lambdasensor, maar ik weet niet of DIE origineel was. Maar wat moet ik ervan denken dat de Forddealer zegt op basis van zijn documentatie dat er in deze modelserie altijd maar 1 sensor onder zit?

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

dat weet ik niet, ik ben niet thuis in ford, en zal dus niet tegen je dealer gaan strijden.

feit is dat je met een probleem in documentatie zit, en welke van de twee moet je nu geloven.
als de dealer het chassisnummer natrekt, zal hij de juiste technische gegevens wel krijgen neem ik aan, of het moet zijn dat de auto is ingevoerd of iets dergelijks.

ik hoop dat je hier iets mee kunt.

groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.