Ford Mondeo: Trekt soms goed op en soms slecht, rookt enorm bij doortrekken..

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDCI 130pk

Hallo,
Ik verkoop vele ford's vooral de mondeo TDCI's 115 en 130.
Ik rijd zelf ook met Mondeo TDCI 130pk (72.000km) en merk dat de andere wagens die ik verkoop beter optrekken en hernemen...
Heb pas luchtmassameter en nokkenas sensor laten vervangen en gecodeerd en deze rij al iets beter nu maar volgens mij nog niet zoals het moet... Ik heb gemerkt dat de wagen bij doortrekken veel rookt en nog meer als de A/C bij op staat, dan moet ik bij vertrekken in stilstand de koppeling laten slippen tegen 2000 T/min.om een snelle start te maken die dan volgens mij zelfs nog niet snel genoeg is...
Ik merk ook op dat de wagen goed rijd onder de 23 graden buitentemp. eens erboven is de fut eruit...?
Weet iemand waar ik kan zoeken naar het probleem? kan dit met het gaspedaal te maken hebben?
Want soms rijd de wagen super en soms weer niet, hij heeft vooral dipjes bij het optrekken als de buiten temp. boven de 23 graden is hoewel andere van mijn wagens hier geen last van hebben...
Iemand een sugesstie........?
Bij voorbaat dank.
Kjell

SRMtek

Geplaatst door SRMtek (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk aan de EGR klep, daar bestaat een verbeterde versie van. Als de EGR niet goed werkt krijg je veel vervuiling in de inlaatcollector met alle gevolgen, nog meer roken, nog meer vervuiling enzovoort.
Het verstelmechanisme van de variabele turbo kan ook vast zitten door vervuiling.

SRMtek (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo Hendrik,
Tussen de EGR klep heb ik reeds een plaatje gestoken zodat deze geen uitlaatgassen hergebruikt en terug de motor instuurt, bij de FORD garage zijden ze mij dat ze dit geregeld doen... klopt dat?
Ik heb ook al aan de turbo gedacht maar kan ik deze zelf demonteren zonder speciale gereedschappen? Maar inderdaad ik heb soms ook het gevoel dat de TURBO niet mee wil... het schijnt word deze een deel electronisch aangestuurd...??? Hij heeft soms ook weinig koppel onderin dan begint hij pas iet of wat te trekken aan 2200t/min, en als je het toerental dan aan 2500T/min. houd en dan plots volgas geeft trekt hij opeens als een beest... (zoals het zou moeten), maar dat is dan even, vooral in de hernemingen valt hij dan even in een dood gat...
En als ik de A/C dan bij opzet is totaal alle vermogen onderin weg ,dan moet je een goede 2000T/min. maken om te verterekken aan de lichten ofzo... ern dan durft hij soms nog stilvallen... Zou dit aan de turbo liggen of kan het gaspedaal er iets met te maken hebben?
Ik zeg het de andere wagens die ik heb staan en al verkocht heb rijden tien keer soepeler en trekken als een trein...

Hendrik4290 (0) PRO, 17 jaar geleden

Probeer eens of je het verstelmechanisme met de hand kunt bedienen. Als dat niet gaat zullen de schoepjes of de ring die de schoepjes bedient wel vast zitten en moet de turbo naar een revisiebedrijf. Dit zou verklaren dat het vermogen onderin weg is al is het wel zo dat de TDCI's allemaal wat weinig hebben onderin en gemakkelijk afslaan als de airco op staat.
Is de luchtslang vanaf de turbo niet gescheurd of losgeschoten? Dit komt ook veel voor, maar dan heb je helemaal geen vermogen meer.

SRMtek (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo Hendrik,
Ik ga dit allemaal in de loop v/d week eens controleren, zodat ik daarvan al zeker ben alvorens ik verder begin te zoeken.
Maar komt hierdoor ook het vele roken als ik doortrek? Ik heb de indruk dat het inspuitmoment niet juist is, maar een FORD garage beweerde dat hier niks aan te doen valt, dat zij aan het inspuitmoment niet via de diagnosecomp. kunnen aanpassen of controleren... Heb de indruk dat de garage niet veel wil lossen qua info of moeite wil doen om mij hierover enige info te geven of me verder te helpen...
Ik hoop gewoon dat het de TURBO zal zijn,dan plaats ik gewoon een nieuwe en het probleem is opgelost...
Greetz, Kjell

memos (10) PRO, 17 jaar geleden

Hallo Kjell, je woont in Belgie en daar zit een bedrijf dat ABCON verkoopt. Deze komen heel veel bij de Ford dealers die problemen hebben zoals met de Mondeo van jou. Bel maar eens met hen en vraag naar Philippe Gulinck. Hij heeft diverse Mondeo TDCI's gereinigd met de Abcon Instant Power en dat is een hele goede oplossing voor vervuilde turbo's. Voor contactgegevens zie www.EVKO.be

SRMtek (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=memos]Hallo Kjell, je woont in Belgie en daar zit een bedrijf dat ABCON verkoopt. Deze komen heel veel bij de Ford dealers die problemen hebben zoals met de Mondeo van jou. Bel maar eens met hen en vraag naar Philippe Gulinck. Hij heeft diverse Mondeo TDCI's gereinigd met de Abcon Instant Power en dat is een hele goede oplossing voor vervuilde turbo's. Voor contactgegevens zie www.EVKO.be[/quote]
hallo Memos,
Mijn mekanieker gebruikt deze producten van ABCON, zal bij hem eens informeren...
Zelf werk ik met producten van NULON, maar heb deze nog niet uitgebreid kunne testen.
Ik twijfel er wel aan door even een pruduct te gebruiken, het probleem zal opgelost zijn...?
Heb jij hier een goede ervaring mee???

SRMtek (0) PRO, 17 jaar geleden

Gisteren is mijn wagen de garage binnen geweest, ze hebben een weerstand v/d A/C vervangen...
Nu heeft hij wel iets meer koppel bij het vertrekken aan lichten ofzo, doordat de fan niet zo veel meer aanslaat...
Voor het inhouden in trekken en enorm roken kon de garage mij WEER GEEN deftige uitleg geven over het eventuele probleem...
Nu zou er bij FORD een soort van NOTA zijn waarmee een aantal onderdelen zouden vervangen worden en zo het probleem zou opgelost zijn???
Ze gaan mij hier over in de loop van deze week nog contacteren, ben eens benieuwd wat hun uitleg nu weer zal zijn... Ik voel gewoon dat er iets scheef zit met de motor, maar denk dat dit weer een klein ding zal zjn die al deze problemen veroorzaakt, maar begin maar eens te zoeken aan zo een TDCI motor met zijn duizend en één sensoren en toestanden aan het motorblok...
Ik hoop dat het probleem opgelost raakt, want ik rij zeer graag met die wagen (als hij rijd zoals het moet).
Moest er nog iemand suggesties hebben over waar ik moet zoeken of waar het probleem zou zitten, laat maar komen....
Alvast bedankt allemaal....

memos (10) PRO, 17 jaar geleden

Kjell, informeer eens bij Phillipe (of je mechanieker). Ik heb hier goeie resultaten van gehoord. Met name de EGr-Klep die zo vervuild is dat deze vervangen moet worden en dat kost een hoop geld (tijd). Met de Abcon produkten kun je ze goed schoon krijgen zonder demontagewerk.

Hendrik4290 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een EGR klep zit voor de inlaat, hoe kan jij daarbij zonder demonteren? Iets bij de brandstof doen of bij de olie zal hier niet helpen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.