Ford Puma: trillen bij kracht zetten motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.7i 16V

Als ik hogere snelheid rij en de motor moet kracht zetten dan begint hij te trillen.
Het is niet steeds bij dezelfde snelheid.
Als je bijvoorbeeld 80 rijdt in de 4e begint hij te trillen en 120 in de 5e.
Ik heb gevoel dat het niet met de balancering van de wielen te maken heeft, want volgens mij begint hij dan bij een bepaalde snelheid te trillen.
Iemand enig idee?

kluukluuk

Geplaatst door kluukluuk (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Puma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Doorslippen van je koppeling? Heb te weinig info, om een goed antwoord te geven.
Hoeveel km heeft de motor gedraaid? Recent onderhoud.?
Is het plotseling gekomen, of geleidelijk aan steeds erger??

kluukluuk (0), 9 jaar geleden

Auto eind januari van dit jaar gekocht en heeft ongeveer 170.000 op de teller.
Vorig jaar is er een andere motor ingekomen en deze heeft ongeveer 120.000 km gelopen.
Deze motor is er door een duitse garage ingezet incl. riemen.
Koppeling slipt niet en hij trilt al vanaf het begin.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat is het dan? Is het een trillend geluid? Of, is het een trilling / resonantie door de koets heen.? Zit je te schudden op je stoel?
Gaat het stuur heen en weer? Waarom denk jij dat de koppeling niet slipt?

kluukluuk (0), 9 jaar geleden

De hele auto trilt aan de voorkant, stuur gaat heen en weer.
Als de koppeling slipt kun je dit wel horen aan de motor.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Controleer je aandrijfas(sen) motorsteunen.

kluukluuk (0), 9 jaar geleden

Hoe kan ik de aandrijfassen controleren?
Alleen controleren op speling of zijn er meerdere dingen die ik kan controleren?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Controleer op zware punten tijdens het ronddraaien. Is er radiale speling te vinden / voelen. Check de hoezen. Zijn deze nog heel? Is er recentelijk een nieuwe hoes gemonteerd. Dat zijn indicaties dat er mogelijk iets met één van de assen aan de hand is.

kluukluuk (0), 9 jaar geleden

okee, bedankt voor de tips.
Ik zal tzt even kijken, zal op zijn vroegst volgende week worden.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

en ..? Verder gekomen?

kluukluuk (0), 9 jaar geleden

Bij het ronddraaien van de wielen voel ik geen speling.
De hoezen zien er ook normaal uit.
Deze week bij een kennis geweest ivm lekke uitlaat en deze draaide wat aan de aandrijfassen zelf onder de auto en toen voelde je inderdaad wat speling. Beide kanten van voel je evenveel speling.
Is dit lastig om te verhelpen?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Een beetje speling is niet direct reden tot paniek. Máár of dat de oorzaak is van dat trillen ....?!?! Wat vertelde je monteur dan , van dat trillen ?

Als ik je eerste melding zo eens teruglees; trilling bij 80 in zijn 4, en bij 120 in zijn 5, dan verdenk ik de aandrijflijn / vernsllingsbak. Zit in deze auto een dubbelmassa vliegwiel?

kluukluuk (0), 9 jaar geleden

Mijn kennis zei dat hij nog niet zo lang geleden een ford c-max had gehad met precies dezelfde symptomen en dat de oorzaak in die aandrijfas/homokineet zat. Niet dát gedeelte vlak bij het wiel, maar verderop in de as.
Ik heb geen idee of hier een dubbelmassa vliegwiel in zit.
Op het blok staat 1.7 16v 92kW 125Pk zetec-s.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Puma of stel zelf een nieuwe vraag.