Goedemorgen,
In November 2013 heb ik een Ford Focus gekocht. 2007, hatchback, 1.8 FlexiFuel, standaard 16 inch wielen. Echter trilt deze sinds het begin al, de auto is hiervoor al diverse malen terug naar de autozaak geweest. Helaas is het probleem nog steeds niet verholpen.
* Ik zie het stuur constant trillen, ook voel ik dit als ik mijn handen er zachtjes op leg. Voor mijn gevoel wordt dit erger naarmate de snelheid hoger is.
* Ik zie de bijrijdersstoel duidelijk trillen, als ik hier mijn hand op neer leg voel ik dit ook heel duidelijk.
* Ik heb ook het idee dat ik het in mijn benen voel, dit is alleen veel moeilijker om 100% zeker te zeggen.
De auto is, zoals eerder gezegd, diverse malen terug geweest. Daarbij hebben ze diverse zaken gedaan:
- Auto uitgelijnd
- Banden + wielen opnieuw gebalanceerd.
- Aandrijfassen (?) vervangen voor.
- Nieuwe banden rondom.
- Homokineten e.d. gecontroleerd.
Wat zou dit kunnen zijn. Van de week gaat de auto voor de 6e (!!!) keer terug voor dit probleem. Ben de auto inmiddels wel zat..
Alvast hartelijk dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Velgen niet krom ? Originele velgen ? Et waarde klopt? Pasringen misschien niet aanwezig als imitatie is ? Naven wel schoon ?
Stabilisatorstangetjes,draagarmen,schokbrekerlagers ed.
Ferry
10 jaar
Relatief eenvoudig is te zien of de banden de trilling veroorzaken. Het wiel opkrikken net zo veel dat het vrij rond kan draaien. Wiel draaien en goed naar kijken, evt krik iets laten zakken totdat de band rollend de grond raakt. Als er een afwijking is in de band, dan zie je en voel je dat meteen. Herhalen voor ieder wiel. Dan testen of de trilling aanwezig is en in welke mate zonder trekkracht(in neutraal). Ook proberen bij stilstand gas heel langzaam in te drukken bij draaiende motor en voelen of dan de trilling ontstaat.(vliegwiel)
10 jaar
Heren, bedankt voor de reacties.
Gisteren nog het één en ander getest.
Hoe hoger de snelheid hoe erger de trilling. Bij 120 km/h een aantal keren de koppeling ingetrapt, de trilling blijft dan hetzelfde. Het stuur zie ik gaan, de hoofdsteun en leuning van de bijrijdersstoel ook en zelf voel ik het goed in de benen. De trilling lijkt dus in de hele auto te zitten.
Anyway, bedankt voor de tips, morgen gaat de auto weer naar de garage en ik heb al jullie tips telefonisch doorgegeven.
Een kromme velg lijkt me mogelijk, echter, de velgen zijn meerdere malen gebalanceerd en de auto is uitgelijnd. Tevens zijn de velgen op een machine geweest die kan zien of de banden volledig rond zijn of zoiets (vertelde de garage mij, zelf geen ervaring mee). Dus, hadden ze dat dan niet al moeten opmerken of kan dat alsnog gemist worden?
Gelukkig heb ik de auto gekocht bij een meer dan prima garage. Ze zoeken onverminderd door en willen ook echt de oplossing vinden, niks meer dan hulde.
10 jaar
Ben net gebeld door de garage. Aan de achterkant zijn er nieuwe schokbrekers opgegaan en volgens de garage is de trilling nu uit de auto. Bij de 130 km/h heeft hij nog wel het idee dat het stuur zeer licht trilt.
Dingen die hij nu gedaan heeft:
- Twee andere setjes velgen er op gehad (trilling bleef).
- Velgen op de auto laten balanceren.
- Auto uitgelijnd (was al eerder gebeurd, maar nu nauwkeuriger volgens de garage)
Ik ga hem vanavond ophalen om te kijken hoe ik hem nu vind. Zal binnen een paar dagen een terugkoppeling geven hier.
10 jaar
Weer wat kilometers gereden. Probleem is nog niet weg. Bijrijdersstoel trilt minder, maar trilt nog wel. Stuur trilt ook nog steeds. Vooral op hogere snelheid lijkt het wel of de banden op 5 bar staan, zo ongelofelijk gevoelig. Ze staan overigens op 2,8 achter en 2,4 voor.
10 jaar
Wat wordt er qua bandenspanning geadviseerd , want deze waardes lijken me een beetje hoog ?
Deze bandenspanning werd geadviseerd bij de bandenpomp. Daar stond een lijstje waar deze spanning op vermeld stond. Jij zou lager adviseren?
10 jaar
Er zit in de linkerdeur/stijl een bandenspanningstabel , daar staat op wat de bandenspanning is voor beladen en onbeladen toestand.
Wat is de bandenmaat ?
Daar stond dat ook volgens mij. Bandenmaat is 16 inch en 205 breed. De andere maat weet ik niet uit m'n hoofd. Rondom Michelin banden
10 jaar
Ja id, probeer gewoon eens 2 bar! Kijken wat dit oplevert.
Staat op 2.0 rondom nu. Morgen mag ik het land weer door dus zal tzt een update geven morgen!
10 jaar
IK heb nog steeds geen antwoord op mijn opmerking van o.a. de stabilisatorstangetjes.Ik heb een Ford mondeo gehad waarbij op terugweg van vakantie de auto plotseling ging trillen.
De oorzaak bleek die stangetjes te zijn.Kijk daar eens naar.
Ferry
10 jaar
Excuus Ferdinand. Kan ik dat zelf ook controleren?
10 jaar
Het viel me trouwens ook op dat de auto een krakend geluid maakt. Oa bij inparkeren hoor je dat goed. Kan dit nog ergens op duiden?
10 jaar
Dat zijn de stangetjes die aan de veerpoot zitten.Voel of daar speling op zit.Daarnaast lees ik niet of de garage het onderstel heeft gecontroleerd zoals draagarmen,veerschotels(kraken),spoorstangen,fuseekogels etc.Want blijven uitlijnen lost naar mening het probleem niet op.
Ferry
10 jaar
Voor zijn de aandrijfassen (?) vervangen. Tevens homokineten enzovoorts nagekeken begreep ik. Die stangetjes kan ik voelen als de wielen op de auto zitten?
10 jaar
Ja dat kan .Even goed kracht zetten.De aandrijfassen zijn vervangen,maar is de rest ook gecontroleerd.
Ferry
10 jaar
Ik dacht dat ik al een reactie had gegeven maar er is iets fout gegaan. De auto trilt nog steeds bij 2.0 bar. Stuur en bijrijdersstoel licht en voel het ook in mijn benen. Kan het ook omschrijven als 'schudden'. Stabilisator stangetjes kan ik niet vinden? Zie achter mijn wiel alleen een veer zitten?
10 jaar
Monteer achterop eens 2 andere wielen! Lijkt alsof er hier een ´onrond´ is.
Banden zijn al vervangen. Tevens hebben er al twee andere setjes velgen en banden opgezeten wat geen verschil maakte volgens de garage..
10 jaar
Banden EN velgen ??
Ja. Dus twee andere volledige setjes. Banden die er nu opzitten zijn sowieso nieuw om dat uit te kunnen sluiten.
10 jaar
Het gaat om de velg! Maar ja, als je garage dit zeker weet....
De stabilisatorstangetjes zien er uit als een stalen staaf van ongeveer 20 a 25 cm met aan elk uiteinde een kogelgewricht.Wat ik nog steeds niet lees of alles al op speling en/of slijtage is gecontroleerd.Het blijf bij banden,velgen en uitlijnen.Als je al diverse setjes hebt gebruikt, kan je dat onderhand wel uitsluiten.
Ferry
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar