auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Trillend stuur tijdens remming

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: D6BA

Ik heb sinds enkele maanden volgend probleem

Tijdens het rijden ondervind ik geen abnormale trillingen, handelingen of enig geluid wat er niet zou moeten zijn.
Meteen na ik men rempedaal bedien begint mijn stuur te trillen/daveren. Soms wat meer soms helemaal niet.

Initieel dacht ik uiteraard aan mijn remschijven.... Na 3 sets (nieuwe) remschijven van BOSCH te hebben gestoken + remblokken vervangen ben ik van dit idee afgestapt. 1 omdat het een dure grap aan worden was en 2 omdat het me zou verbazen moesten alle 3 de sets krom staan ;)
Ondertussen (bij het steken van mijn 1ste set) had ik gemerkt dat de remklauw linksvoor haperde. 1 piston deed zijn werk niet meer. Deze remklauw heb ik meteen vervangen en heb in 1 moeite alle remolie uit het systeem ververst en ontlucht (zowel voor- als achteraan).
Telkens ik een nieuw set schijven had gestoken leek het probleem 'lichtjes' te zijn opgelost, maar uiteindelijk kwam het altijd op hetzelfde neer. Trillend stuur bij remming.
Men rempedaal trilt niet mee (even ter info :D )

Nadien heb ik mijn banden gewisseld (voor naar achter) maar hiermee is het probleem ook niet van de baan.
Een bevriende garagist heeft wel gemerkt dat men motorblok beweegt omdat de motorsteun thv de versnellingbak versleten is.
Kan dit nu het probleem oplossen als ik die steun vervang :S ???
De ophanging en rubbers zijn nagekeken en inorde

Iemand nog tips of mogelijke oplossingen voor dit irritant gedaver van m'n stuur ;))))

Geplaatst door

Mondeo'01 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat een ellende, snap dat je behoefte hebt aan een oplossing, begrijp dat je de ophanging al hebt gecontroleerd, toch zou ik daar nog eens extra goed naar kijken er hoeft maar weinig met een ophangrubber aan de hand te zijn om tijdens het remmen trilling aan het stuur te veroorzaken.

Gr Ferry

auto2425 0

11 jaar

draagarmen vervangen (driehoeken) , en kijken of de stuur chappen geen spel hebben

Fordrat 0
badge

11 jaar

zou ze niet gelijk vervangen, maar met behulp van een handig (band)ijzer extra goed controleren op speling, gaat het bij de ophanging alleen om fusee kogels of hangt deze ook ergens in een rubber? mogelijk los te vervangen.

auto2425 0

11 jaar

niet alleen de kogels hebben spel maar de achterste rubbers daar zit olie in en die gaan wel eens kapot

Fordrat 0
badge

11 jaar

Dan denk ik dat je het probleem bij de achterste rubbers moet zoeken !

Gr Ferry

auto2425 0

11 jaar

Bedankt voor de vele reactie! Ik ga jullie tips zeker 1 voor 1 controleren. De draagarmen, fuseekogel en de achterste rubbers zal ik eens aan een grondige inspectie onderwerpen. Ik hou jullie op de hoogte! Moest ik zelf niets vinden zal ik proberen enkele fotos te maken.

Mondeo'01 0

11 jaar

Door het slechte weer :( heb ik niet de kans gekregen om de draagarm(en) los te maken. Maar ik heb wel enkele foto's kunnen nemen.
Nu in mijn ogen zie ik niets verkeerd aan deze rubbers. Misschien hebben jullie er een andere kijk over??

Mondeo'01 0

11 jaar

Op die bovenste foto is de inscheuring duidelijk te zien.
Nieuwe rubbers in persen is een mogelijkheid ,maar ik raad aan de triangel(s) te vernieuwen .
Naar verhouding goedkoper en je sluit alle speling uit .
Men heeft vaak geen idee hoeveel de zaak vervormt tijdens het remmen !
Kijk ook of de schijven geen blauwe plekken hebben door zwaar lopende remklauwen.

Succes.

Punt 65
badge

11 jaar

Nog een aanvulling . Zet de twee lange bouten pas goed vast als de wagen weer op zijn wielen staat !!!
Dit is om de rubbers spanningloos te houden .
Uitlijnen zou ik ook zeker doen.!

Groeten.

Punt 65
badge

11 jaar

[quote=Punt]Op die bovenste foto is de inscheuring duidelijk te zien.
Nieuwe rubbers in persen is een mogelijkheid ,maar ik raad aan de triangel(s) te vernieuwen .
Naar verhouding goedkoper en je sluit alle speling uit .
Men heeft vaak geen idee hoeveel de zaak vervormt tijdens het remmen !
Kijk ook of de schijven geen blauwe plekken hebben door zwaar lopende remklauwen.

Succes.[/quote]
Bedankt !!
Ik heb draagarmen gevonden van verschillende merken.
Waaronder bij mister-auto: Bölk, Moog en TRW
en bij Autoparts De Jonghe: Febi Bilstein en Sidem

Ik heb met geen enkel van vorige merken ervaring en had graag jullie mening hierover gehoord.
Nu rekening gehouden met de leeftijd van de auto was ik initieel van plan om voor Bölk te kiezen (prijs is bijna de helft van de andere)

Mondeo'01 0

11 jaar

Ga nou niet meteen voor de goedkoopste! Voorkom spijt op een later tijdstip.
Bij de automaterialenzaak voeren ze een merk, mocht er iets mis zijn, dan kun je dáár terug.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Even een Update.
Na verder onderzoek heb ik gemerkt dat men achterste motorsteun gescheurd was.
Ik heb deze vervangen en heb de indruk dat het probleem iets beter is. Maar nog niet volledig is opgelost.

Ik heb ook de kans gekregen om men draagarmen van dichterbij te controleren maar vind hier geen scheuren of gebreken dus twijfel ik om deze te vervangen...

Mondeo'01 0

11 jaar

Een rubber kan ook slapper zijn geworden, zonder dat er een scheur is. Controle met een bandijzer en ervaring.

Wat is dit hier??

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

ik zal vanavond de wagen nog eens op de put rijden en op speling controleren.
Om op je vraag te antwoorden
--> ik neem aan dat je de "verzakking" aanduid op de foto? om eerlijk te zijn had ik deze nog niet opgemerkt.....

Mondeo'01 0

11 jaar

[quote=Mondeo'01]Na verder onderzoek heb ik gemerkt dat men achterste motorsteun gescheurd was. .[/quote]
Dit had je bevriende garagist je al verteld.


Je hàd de ophanging toch al gecontroleerd?? Of ga jij eerst kijken welke merken ´draagarmen´ op de markt zijn, en daarna pas controleren.??

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

nee tuurlijk niet maar was/ben er niet van overtuigd dat het probleem bij de draagarmen ligt

Mondeo'01 0

11 jaar

En heb je nog gekeken vandaag?? Ben benieuwd

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Hebben de dader gevonden. Er zit enorme speling op mijn tussenlager van de cardanas (kant passagier).
Nu heb ik de cardan er al eens onderuit gehaald maar om de lager te kunnen vervangen moet ik het "verlengstuk" (welke in de versnellingsbak zit) en de eigelijke cardan met de homokineetkoppelingen (kant van het wiel) van elkaar losmaken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou denken dat dit eventueel met schroefdraad verbonden is, zoja is het linkse of rechtse schroefdraad?
Of wordt dit met bouten bevestigd aan mekaar?

mvg

Mondeo'01 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.