Ford Focus: [Turbo?] Auto maakt veel toeren bij veel gas, maar gaat niet sne

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDci

Hallo allemaal,

Een aantal weken geleden heb ik deze Focus gekocht. Hij rijdt heerlijk, maar ik heb er wel een probleempje mee. In het begin als ik veel gas gaf dan schoot het toerental snel omhoog richting de 3000 zonder dat ik daadwerkelijk ook dat vermogen op de weg kreeg.

Het bleek dat een vacuümslang en de 'dikke luchtslang' aan het luchtfilter niet aangesloten waren of los zaten. Toen deze vastgezet zijn (en het luchtfilter vervangen is) reed de auto super.

Nu heb ik echter hetzelfde probleem weer:
- Vanaf (ongeveer) de 2000 toeren, wanneer de turbo echt gaat werken rijdt de auto ook heerlijk zolang ik maar rustig gas geef. Wanneer ik meer gas geef om snel te willen gaan, gaat de toerenteller snel omhoog richting de 3000 maar de auto vliegt niet vooruit. Wanneer ik het gas dan iets terug laat zakken pakt hij weer goed op.

De koppeling zou zo'n 40.000 KM geleden al vervangen moeten zijn en ik heb verder ook geen problemen met wegrijden bijvoorbeeld. Ik verwacht niet dat het de koppeling is die slipt.

Is dit normaal gedrag, doe ik iets verkeerd of zou ik iets na moeten kijken? Dit is mijn eerste auto met turbo, dus ik weet niet goed hoe hij hoort te reageren.

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,
Jorik

Jorik

Geplaatst door Jorik (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Postie (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou toch eerder aan de koppeling denken.

Jorik (0), 14 jaar geleden

Hoe kan ik dat het beste testen / uitsluiten, zonder schade aan de koppeling te berokkenen?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Dealer een proefrit laten maken?
Als de koppeling slipt moet er een nieuwe in, voordat ook je vliegwiel te warm wordt en dan ook nog vervangen moet worden.

Jorik (0), 14 jaar geleden

Ook dat vliegwiel zou 40.000 KM geleden vervangen moeten zijn. Is het overigens niet raar, als het de koppeling zou zijn, dat hij dan ineens even niet meer doorslipte nadat die slangen vastgezet zijn?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Particulier gekocht of met garantie?
Met garantie is simpel. Ga naar de verkoper en laat die proefrijden.

Weet je waarom het vliegwiel al eens vervangen is? Ook te lang doorgereden met slippende koppeling of een andere reden?
Is de auto standaard of is deze gechipt of van een powerbox voorzien?
Wie heeft de koppeling en het vliegwiel vervangen? Dealer of universeel? Indien universeel originele ford-onderdelen gebruikt of imitatie?

Jorik (0), 14 jaar geleden

Ik heb de auto particulier gekocht, dus naar de dealer gaan voor garantie zit er niet in.

De vorige eigenaar heeft aangegeven dat de koppeling rammelde en dat deze daarom vervangen is. Het vliegwiel zouden zij meteen vervangen hebben omdat deze anders op een later tijdstip vervangen zou moeten worden. Op dat moment lag de boel toch al open. Ik heb geen idee of er originele platen gebruikt zijn.

Hij heeft het er niet over gehad dat de auto gechipt is of iets in die richting.

De huidige kilometerstand van de auto is 227.000 KM.

Het vreemde vind ik dat ik na het vastzetten van die slangen, een week of twee geen last heb gehad van dit probleem. zou het ook niet zo kunnen zijn dat er ergens een slang gescheurd is bijvoorbeeld?

Enorm bedankt voor de hulp tot dusver!

Jorik (0), 14 jaar geleden

Gisteren heb ik zo'n 150 KM in de auto gereden, voornamelijk op de snelweg. Hij had nog steeds last van het probleem. Het vreemde is echter dat ik 's avonds ook weer even gereden heb en toen was er niets aan de hand. In geen enkele versnelling slipte de boel door en de turbo werkte prima.

Áls de boel doorslipt, doet hij dat ook pas vanaf ongeveer 2000 toeren, daarvoor gebeurt er niets. Gisteren kreeg ik wel een motorstoring dus morgen laat ik de computer uitlezen. Hopelijk komt daar iets uit waar ik wat aan heb.

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Je kan dit vrij eenvoudig testen.

Rij op de autosnelweg aan 2000 omw/min in 5e. Zorg voor een moment dat er niet te veel verkeer is. Geef nu vol gas. Als het toerental sterk omhoog gaat en de snelheidsmeter niet, laat het gas terug los, het toerental zal dan terugvallen naar +/- 2000 omw/min.

Is dit het geval, dan slipt de koppeling bij hoge belasting. Dit zal steeds erger worden. Er moet dan een nieuwe koppeling in.

Het slippen van de koppeling treedt eerst op bij max. koppel van de motor. Bij een moderne diesel is dit rond de 2000 omw/min.

Als de koppeling versleten is na 40.000 km zie ik volgende mogelijkheden :
- de koppeling zit er al veel langer in.
- de nieuwe koppeling is niet goed gemonteerd.
- de vorige rijder had een zeer slechte rijstijl. Het is niet onmogelijk een koppeling op 40.000 km te verslijten.


In ieder geval succes ermee.

Hans vK (0), 14 jaar geleden

Ik heb ook zoiets gehad. Koppeling slipte soms wel, dan weer niet bij flink doortrekken op de snelweg. Garage heeft koppeling, drukgroep en vliegwiel vervangen (deze laatste was ook niet meer al te best). Ook bleek de achterste krukaskeerrring te lekken. Ik denk dat dit laatste ervoor zorgt dat bij jou de koppeling soms slipt.

Jorik (0), 14 jaar geleden

Af en toe kreeg ik een motorstoring en ging de auto de noodloop in. De code daarvan is P0251. Dit geeft aan dat er iets m.b.t de lucht / benzine in het commonrail systeem aan de hand is.

Gezien het erbarmelijke onderhoud van deze auto heb ik vandaag het brandstoffilter vervangen. Daarna reed de auto meteen een heel stuk anders (beter). Dit staat echter wel los van het probleem dat de boel doorslipt.

Het doorslippen gebeurt eigenlijk alleen bij een warme motor, maar het lijkt er toch wel echt op dat de koppeling de boosdoener is. Overmorgen gaat mijn beun erin rijden om zelf het e.e.a. te constateren maar ik verwacht toch wel dat de koppeling vervangen moet worden en wellicht dat er inderdaad het e.e.a. lekt. Uiteraard zal ik enige vooruitgang hier melden.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Eh, tis een diesel. Dus lucht/benzine is niet van toepassing, hij rijdt op diesel. Zeker niet in de commonrail, daar zit diesel in onder hoge druk.

P0251 - Injection Pump Fuel Metering Control "A" (Cam/Rotor/Injector)
Dit heeft niets met mengsel te maken, maar met sensoren die toerentallen/posities van diverse punten meten en waar signalen van missen.

Kevin DT (0) PRO, 14 jaar geleden

valeo heeft enkele koppelingssetten om over te gaan van een 2-massavliegwiel naar een enkelvliegwiel. Dit om de prijs te drukken. "Ideaal" voor exportwagens en of voor de auto verkocht dient te worden.

Uiteraard kan deze de hoge krachten niet aan dat een 2-massavliegwiel wel aankan. Het is niet onbekend dat deze koppelingen reeds na +/- 30.000km alweer versleten zijn.

Jorik (0), 14 jaar geleden

Ik bedoelde uiteraard diesel i.p.v. benzine, oldford. :)

Als ik ga zoeken op de foutmelding, dan kom ik voornamelijk tegen dat deze veroorzaakt wordt door defecte / verstopte verstuivers, brandstoflekkages, verstopte brandstoffilters enz. Na het vervangen van het filter rijdt de auto in ieder geval wel beter.

Kevin DT, bedankt voor de tip. Wellicht dat er op dit moment een enkelvliegwiel gemonteerd is en dat de boel daarom zo snel versleten is (ervan uitgaande dat hij inderdaad vervangen is). Zelf ga ik nu dan liever voor een goede set, zodat ik er lekker lang mee vooruit kan.

Kevin DT (0) PRO, 14 jaar geleden

[i]De markt voor vervanging van dubbel dempende vliegwielen is een opkomende markt, na de ontwikkeling hiervan in de afgelopen jaren als origineel gemonteerd onderdeel. Deze nieuwe technologie heeft ertoe geleid dat de koppelingsfunctie duurder is geworden, hetgeen bij de eventuele reparatie ervan tot uiting komt in een zeer duidelijke stijging van de reparatiekosten van de koppeling.

De 4-delige set met vast vliegwiel dient ter vervanging van het dubbel dempend vliegwiel: de set is specifiek door Valeo ontwikkeld voor de reserve-onderdelen markt.

Om op de reserve-onderdelen markt een minder duur alternatief te bieden voor producten die in de eerste plaats bestemd zijn om op al wat oudere auto's te worden gemonteerd, heeft Valeo het concept ontwikkeld van de 4-delige set met vast vliegwiel, waardoor tot 30% kan worden bespaard op de prijs van het onderdeel.

In de 4-delige set, bestaande uit een traditionele 3-delige set plus een vast vliegwiel, wordt de functie van het dempen van trillingen en geluiden, die oorspronkelijk door het 2-massa vliegwiel werd vervuld, overgebracht op een koppelingsplaat met WX technologie, die dankzij zijn grote hoekuitslag een groot dempingsvermogen heeft, terwijl hij tegelijkertijd een sterk motorkoppel overbrengt.

Bij sommige auto's kan door toepassing van de 4-delige set ook een verlenging van de levensduur worden bereikt, dankzij het grotere wrijvingsvlak.

Deze nieuwe technische oplossing van Valeo, voorzien van het 'valeorigin' keurmerk, vervangt dus zowel het 2-massa vliegwiel als de oorspronkelijke koppeling-set, in gevallen waarin het hele systeem vervangen moet worden.

Momenteel omvat het Valeo assortiment van 4-delige sets vier artikelreferenties voor toepassing op VAG – 1.9 TDi motoren – Volkswagen Polo 1.9 D, Transit (2000>) en PSA –2.0 HDi motoren.

In ruimere zin is Valeo bovendien gestart met een ontwikkelingsprogramma voor dit type producten en zal in de komende maanden regelmatig uitbreidingen van het assortiment op de markt brengen, voor een aantal voertuigen dat van oorsprong is uitgerust met dubbel dempende vliegwielen.[/i]



volgens bron: www.valeoservice.com

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja, of je zoekt verkeerd of je de informatie die je vind klopt niet.
Het heeft met toerental en positie signalen te maken. Soms ook wel nokkenaspositie signaal genaamd.
Onderstaand de uitleg van Gm Amerika over deze fout:
Engine running, then the PCM detected eight (8) consecutive Camshaft signals were missing, or that an average of eight (8) Camshaft signals were missing for 32 No 1 Cylinder events

Jorik (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je hulp oldford. Zou dit kunnen betekenen dat de nokkenassensor vervangen zou moeten worden? Is er een manier om dit te testen? En als laatste, wat gebeurt er wanneer ik dit niet doe, wat zijn de klachten die daaruit voortkomen?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat er gebeurt als je het niet doet: volgens mij gaf je het antwoord zelf al een paar postings geleden:
Af en toe kreeg ik een motorstoring en ging de auto de noodloop in. De code daarvan is P0251.

Nokkenas-Sensor vervangen is de weg van de minste weerstand.
Ik zou eerst eens aan de bekabeling gaan meten om te zien of er nergens weerstand is of sluiting.
Daarna zou ik met een scope zowel het signaal van de BDP-sensor als de nokkenas-sensor controleren.

Jorik (0), 14 jaar geleden

Nou, de koppeling is inmiddels vervangen. De platen waren niet versleten maar het drukgroeplager is gaan lekken.

Het drukgroeplager en de platen zijn vervangen, het massa vliegwiel was nog in orde. Ook hebben zij meteen maar de transmissieolie vervangen.

De auto rijdt weer als een zonnetje en sinds het vervangen van het brandstoffilter heb ik ook geen motorstoringen gehad.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.