auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Transit 2011: Uitvallende motor na een uur op snelweg

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: SRFB, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 85

Hallo allemaal! Ben benieuwd of iemand deze symptomen herkent en of ideeën heeft om verder te zoeken want zowel ik als mijn garage weten het ook even niet meer…

Sinds een ruim half jaar heb ik te kampen met een Ford Transit (2.2L 115 PK) uit 2011 die uitvalt na een goed uur (zo’n 100 km) rijden op de snelweg.

Zowel handmatig als in cruise control. Dit komt eigenlijk telkens voor en het is iedere keer na een uur rijden. Het gebeurde ook al eens toen ik net van de snelweg af was, maar wel net een uur had gereden.
De auto doet dit zonder dashboard lampjes aan te geven, en de boordcomputer geeft geen gekoppelde foutcodes wanneer dit gebeurt. Verder loopt en rijdt de auto als een zonnetje.

Ter ondersteuning is hier een korte storing / onderhouds geschiedenis:
Na aanschaf in maart 2022 is in April 2022 de DPF gereviseerd (nieuw filter ingezet) vanwege (vele storingen omtrent) een verstopt roetfilter.
In augustus 2022 kreeg ik weer roetfilter storingen die volgens de roetfilter specialist kwamen door een niet goed werkend EGR klep. Deze EGR klep is toen softwarematig uitgeschreven en het roetfilter is schoongemaakt.
In de maanden daarna volgden Turbo over en onderboost storingen en zodoende is op aanraden van een garage uiteindelijk de Turbo vervangen (April 2023).

Op gebied van roetdeeltjesuitstoot kwam de auto in maart 2023 niet door de APK. De deeltjesuitstoot zou op 6 miljoen staan. Terug gegaan naar de roetfilterspecialist en die heeft er een ander, nog beter werkend roetfilter ingezet (revisie). Daarna kwam de bus wel door te test, met 100.000 deeltjes. Het is me nog niet duidelijk of de hoge uitstoot ( 6 miljoen deeltjes) te wijten is aan een kapot roetfilter of en ongezonde verbranding, door bijvoorbeeld niet goed werkende injectoren. Omdat de auto verder goed loopt heb ik injectoren nog niet laten onderzoeken.

Omdat het probleem van uitvallende motor bleef aanhouden, heb ik op advies van garage de EGR klep nog handmatig afgedopt, om er zeker van te zijn dat ie niet open stond. (April 2023).
De luchtmassasensor is ook al eens vervangen (Juni 2022).
Het brandstoffilter heb ik onlangs vervangen (Ford origineel onderdeel), zonder resultaat.

Onlangs ben ik eens gaan rijden met een scantool eraan. En jawel hoor na een goed uur viel de motor weer uit. Ik heb een log van alle belangrijke sensorwaardes van het halfuur voor de uitval tot aan dat ie uitviel, maar kon zo 123 niks vinden dat heel erg oploopt / veranderdt. Temperatuur is constant, luchttoevoer constant etc.

Het uitvallen van de motor is begonnen nadat de EGR klep softwarematig is uitgeschreven.
Zou dit probleem te maken kunnen hebben de uitgeschreven EGR? Hoewel ik niet snap waarom dit telkens gebeurt na een uur rijden…

Zijn er hier mensen die deze symptomen herkennen of ideeën hebben waar dit probleem aan zou kunnen liggen?

Groetjes Mike

Geplaatst door

zondermeer123 (0)

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.